• Anonym (Sorgsen och uppgiven)

Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel

Jag är så fruktansvärt ledsen just nu och eftersom det här inte direkt är något man diskuterar med sina vänner väljer jag att skriva här.

Förra veckan när jag jobbade ringde min telefon. En kvinnlig polis meddelade vänligt att jag och min man var misstänkt för barnmisshandel pga något som vår dotter (7 år) sagt på fritids.

Jag blev helt mållös ochförsrod knappt vad hon sa. Misshandel? Har vår dotter sagt att vi SLÅR henne?!

Redan samma dag skulle vi infinna oss på polisstationen för ett förhör. Vi for dit, blev satta i separata rum och fick anklagelserna upplästa för oss.

Vår dotter har bland annat sagt att jag för två år sedan (när han var 5 år) har tryckt upp henne mot väggen, kastat ner henne i golvet två gånger, luggat henne. Hon säger också att vi dragit vår son, hennes äldre bror, i örat.

Jag fattar INGENTING.

Jag säger såklart att jag nekar, det här har ju aldrig hänt! Ja, när barnen frestar på tålamodet och inte lyssnar för 24:e gången så kan jag använda min "arga röst", men jag gör inte illa dom! Jag säger heller inga fula eller kränkande saker utan bara ryter i: "Nu går ni genast upp och städar era rum!"

Vi fick också träffa socialtjänsten, två trevliga utredare som är väldigt förstående för den förvirring vi känner. Dom kom även på ett hembesök samma dag för att stäma av med vår dotter att allt kändes bra.

Nu är det semestertider så jag förstår om utredningen kan ta längre tid, men jag vill egentligen bara veta om någon har varit med om samma sak? Valde åklagare att väcka åtal trots att det inte finns några bevis (såklart)?

Vår dotter är precis som vanligt, sprallig och glad. Hon var avvaktande när utredarna var hos oss och ville inte att jag skulle prata med dom (hon sa att det skulle kännas pinsamt).

En av utredarna som pratade med oss sa att vissa barn är mer känsliga än andra och att en höjd röst kan tolkas som ett fysiskt obehag.

Min man är också helt knäckt. "Vilken fruktansvärd start på semestern." sa han den kvällen och jag håller med.

Finns det någon som varit med om liknande? Varför säger hon såhär? Vad kan vi förvänta oss? Hur lång tid kommer det här ta att reda ut?

Socialtjänsten vill heller inte att vi pratar med dottern om det eftersom hon då kanske kan känna skam.

• Svar på tråden Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel
  • Anonym (hmm)

jag tror verkligen inte på att ett barn skulle ljuga om sånt här. så nått måste ju ha hänt, var ifrån skulle hon få en sån ide att ni skulle ha misshandlat henne om det nu inte var sant.
    nu menar jag inte att ni har misshandlat så grovt som hon säger ett barn kan bre på sanning en aning, kan ju hänt att du råkat knuffa till henne och hon brer på så att det låter värre än det är.
    min son gick runt och sa att jag slog han på rumpan hårt. visst jag hade slagit han på rumpan men jag hade en anledning att göra det. han hade stoppat en kula i munnen som sen fastna i halsen , han fick ingen luft , jag fick panik och lyfte han vände han upp och ner och daska till han hårt i rumpan så han spydde upp kulan. men efter det gick han runt och sa att mamma slog mig på rumpan..
    så jag själv tror att ni av misstagit slagit till henne och nu så går runt och säger det . så om du förstår vad jag menar att nått måste ha hänt innan, ett barn får i te sån ide från tomma intet

• Anonym (Ehh)
    Anonym (hmm) skrev 2017-07-18 06:44:38 följande:

jag tror verkligen inte på att ett barn skulle ljuga om sånt här. så nått måste ju ha hänt, var ifrån skulle hon få en sån ide att ni skulle ha misshandlat henne om det nu inte var sant.
    nu menar jag inte att ni har misshandlat så grovt som hon säger ett barn kan bre på sanning en aning, kan ju hänt att du råkat knuffa till henne och hon brer på så att det låter värre än det är.
    min son gick runt och sa att jag slog han på rumpan hårt. visst jag hade slagit han på rumpan men jag hade en anledning att göra det. han hade stoppat en kula i munnen som sen fastna i halsen , han fick ingen luft , jag fick panik och lyfte han vände han upp och ner och daska till han hårt i rumpan så han spydde upp kulan. men efter det gick han runt och sa att mamma slog mig på rumpan..
    så jag själv tror att ni av misstagit slagit till henne och nu så går runt och säger det . så om du förstår vad jag menar att nått måste ha hänt innan, ett barn får i te sån ide från tomma intet

Alltså kula i halsen, ingen luft och en dask i rumpan på det? Snacka om att vara i stresskon då! Vilken tur det gick bra!
    Anonym (hmm) skrev 2017-07-18 06:44:38 följande:

Jag förstår vad du menar, men vi har verkligen inte gjort det! På sin höjd har jag separerat henne och hennes bror när dom slagit varandra, om dom inte kan sluta slåss tar jag med den ena i ett angränsande rum. (Därefter följer evighetsgörat att försöka få dom att be varandra om ursäkt, men det är ju en annan historia.)

Att hålla ett barn i armen och ta med det till ett annat rum kan väl inte likställas med att kasta i golvet, trycka upp mot en vägg eller lugga det?

Kan det bero på någon skit hon sett på youtube? Jag vet att vi varit för släpphänta med iPad-tittandet och både hon och hennes bror har säkert sett sådant som är mindre bra för barn. Självklart säger vi åt dom att välja något annat om vi ser att dom tittar på något våldsamt, men när vi inte är precis bredvid så missar vi ju såklart exakt vad dom ser.

Socialtjänstens utredning ser jag egentligen bara som positiv. Kanske behöver vår lilla tjej prata med någon? Kanske all hennes klagan på "ont i magen" inte alls beror på en eventuell överkänslighet mot laktos (som BVC föreslagit) utan är tecken på att hon mår dåligt inombords? :(
  • Tecum

Självklart kan ett kreativt barn överföra något hon hört av kompisar eller sett på t ex Youtube till sin egen situation och ljuga om det - och förmodligen tro på det själv så småningom! Otroligt naivt att tro att barn alltid är goda, dessutom saknar de konsekvenstänk och förstår inte hur illa en överdriven fantasi kan bli.

Förstår att det är obehagligt för er men socialtjänsten kommer säkert att reda ut det och fria er. Tur i oturen är att ni bägge är anklagade, annars är det lätt att såna lögner kan leda till en lojalitetskonflikt som skadar relationen.

Tecum skrev 2017-07-18 10:48:12 följande:

Självklart kan ett kreativt barn överföra något hon hört av kompisar eller sett på t ex Youtube till sin egen situation och ljuga om det - och förmodligen tro på det själv så småningom! Otroligt naivt att tro att barn alltid är goda, dessutom saknar de konsekvenstänk och förstår inte hur illa en överdriven fantasi kan bli.

Förstår att det är obehagligt för er men socialtjänsten kommer säkert att reda ut det och fria er. Tur i oturen är att ni bägge är anklagade, annars är det lätt att såna lögner kan leda till en lojalitetskonflikt som skadar relationen.

Tack!

Hon har fantasi, men det har ju alla barn..

Igår kom hon hem och sa att hon hade sett både en tjuv och en mördare på lekparken. Jag frågade lättsamt om det var en rolig lek hon och hennes vänner hade lekt men hon vidhöll bestämt att det var sant.

Det är bara så konstigt att hon NU kommer och påstår att det här har hänt och att det var för 2 år sedan.

Hon är överlag väldigt lättsam. Kan det handla om att vi gett för lite uppmärksamhet? Hennes äldre bror är mer uppmärksamhetskrävande (man behöver verkligen ta sig tid och prata/lirka med honom eftersom han annars blir så otroligt surmulen eller får otroliga utbrott och blir jätteledsen). Minstingen kräver ju också lite extra omvårdnad eftersom hon är så liten.

Nåja. Sommaren känns väldigt grå nu. Utredningen hos socialtjänsten tar 4 månader, jag vet inte hur lång tid det tar innan vi får veta om en åklagare väljer att väcka åtal eller inte. Får man ens åka någonstans när man är misstänkt för ett brott? Vi har ju resor planerade men vi kanske inte kan åka på dom nu? :(
  • Anonym (En mamma)

Stackare förstår er våran dotter sa under en lek på skolan att jag daskat henne på rumpan och henne bror . Vi fick brev från soc ett möte och vi fick detta uppläst . Min dotter mådde väldigt dåligt det kom fram senare att detta var påhittat under leken. Utredning nerlagd men vi mådde så dåligt under hela processen även min dotter . Låt soc göra sin utredning hämta hem allt som är nödvändigt om barnens hälsa kör med öppna kort . Stå på er barn säger saker under lek det är inget ovanligt de tänker inte alltid på att det kan misstolkas .

Anonym (En mamma) skrev 2017-07-18 11:17:14 följande:

Stackare förstår er våran dotter sa under en lek på skolan att jag daskat henne på rumpan och henne bror . Vi fick brev från soc ett möte och vi fick detta uppläst . Min dotter mådde väldigt dåligt det kom fram senare att detta var påhittat under leken. Utredning nerlagd men vi mådde så dåligt under hela processen även min dotter . Låt soc göra sin utredning hämta hem allt som är nödvändigt om barnens hälsa kör med öppna kort . Stå på er barn säger saker under lek det är inget ovanligt de tänker inte alltid på att det kan misstolkas .

Tack för att du delar med dig, vad skönt att det löste sig för er!

Jag tror nog det här kan vara en positiv grej när allt väl är över, men just nu känns allt nattsvart.
  • Tecum
    Anonym (Sorgsen och uppgiven) skrev 2017-07-18 11:08:01 följande:
    Tack!

Hon har fantasi, men det har ju alla barn..
    Igår kom hon hem och sa att hon hade sett både en tjuv och en mördare på lekparken. Jag frågade lättsamt om det var en rolig lek hon och hennes vänner hade lekt men hon vidhöll bestämt att det var sant.

Det är bara så konstigt att hon NU kommer och påstår att det här har hänt och att det var för 2 år sedan.

Hon är överlag väldigt lättsam. Kan det handla om att vi gett för lite uppmärksamhet? Hennes äldre bror är mer uppmärksamhetskrävande (man behöver verkligen ta sig tid och prata/lirka med honom eftersom han annars blir så otroligt surmulen eller får otroliga utbrott och blir jätteledsen). Minstingen kräver ju också lite extra omvårdnad eftersom hon är så liten.

Nåja. Sommaren känns väldigt grå nu. Utredningen hos socialtjänsten tar 4 månader, jag vet inte hur lång tid det tar innan vi får veta om en åklagare väljer att väcka åtal eller inte. Får man ens åka någonstans när man är misstänkt för ett brott? Vi har ju resor planerade men vi kanske inte kan åka på dom nu? :(
    Det är viktigt att ni berättar en sån detalj för utredarna, det visar på hennes fabuleringsförmåga. Och hennes lättsamhet innebär att hon inte förstår att hennes påståenden kan ställa till skada.

Mycket märkligt att hon tar upp något som påstås hänt för två år sedan och som hon inte nämnt förrän nu. Hur mycket minns en sjuåring av det som hänt för två år sedan? Att vänta tyder på en beräkning som ett så litet barn inte har.

Tror inte att det är några problem att resa bort. Rimligtvis ser soc anklagelsen som en formsak, något de måste göra men inte tror på.
    Tecum skrev 2017-07-18 11:42:25 följande:

Det är viktigt att ni berättar en sån detalj för utredarna, det visar på hennes fabuleringsförmåga. Och hennes lättsamhet innebär att hon inte förstår att hennes påståenden kan ställa till skada.

Mycket märkligt att hon tar upp något som påstås hänt för två år sedan och som hon inte nämnt förrän nu. Hur mycket minns en sjuåring av det som hänt för två år sedan? Att vänta tyder på en beräkning som ett så litet barn inte har.

Tror inte att det är några problem att resa bort. Rimligtvis ser soc anklagelsen som en formsak, något de måste göra men inte tror på.

Ja, vi får se hur det går. Jag hoppas innerligt att själva polisutredningen läggs ner. Utredningen hos socialtjänsten är helt okej, det kan vara bra för oss att få verktyg att hantera exempelvis såna här tillfällen som igår när hon ljög om mördare och tjuv. Kanske man ska säga att man VET att det bara är hittepå? Kanske gör vi fel som lättsamt bara säger att det låter som en lek - även om det är vad många barnpsykologer förelår att man ska göra.

Tack för att du tagit dig tid :)

Det är väldigt skönt att få ventilera.
  • Meriall

Alltså kan hon ha drömt det? Och tror att det hänt?

Eller har någon annan gjort det (på fsk?) och hon antytt det och när hon blev pressad inte vågade säga vem och därför sade er?

Eller vill vara som någon i en film som det hänt?

Känns konstigt att en 7åring skulle ljuga om det...

Svar på tråden Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel