• Bara jag jag jag

Orolig för allt

Är gravid i v 10 med andra barnet.

Och jag blir galen på mig själv. Jag oroar mig över allt.

Jag har rensat i landet och planterat blommor, lekt i sandlådan som luktade unket misstänker katt= toxoplasma.

Ätit jordgubbe och rabarber utan att skölja = listeria

Fisk från östersjön = kroppen full med gifter

Solat och bastat = fostret har säkert fått för varmt.

Osv osv. Varje dag en ny noija.

Är det bara jag eller är ni andra också kanske lite onödigt oroliga?

Vill ju bara inte ha orsakat nån fosterskada..

• Svar på tråden Orolig för allt
  • Anonym (Li)

För helvete...

Du behöver nog prata med någon. Din barnmorska kanske kan erbjuda en kurator?

Om du är så överdrivet orolig kanske du ska låta bli att göra alla de (ofarliga) sakerna? De flesta gravida lever dock sina liv som vanligt utan att noja sönder av att de kanske har kokt sina foster för att de badade bastu.

• Jsv17

Det är naturligt att oroa sig, det är början på föräldraskapet man vill ju göra allt man kan för lilla livet där inne. Så länge oron inte blir förlamande, eller orsakar problem för dig i vardagen så skulle jag säga att det inte är ngn fara. Jag tycker jag du ska prata med bm om det så får hon göra bedömningen och skulle du behöva får du gå och prata med ngn (kurator el. liknande) och försöka få hjälp att lätta lite på oron.

Jag vara själv inte alls beredd på den mentala biten under graviditet, man har hört om gravidkrämpor så var redo för illamående, foglossning och trötthet osv. Men att det hände så mycket psykiskt och känslomässigt blev lite av en chock, nu har det inte varit ngt jag inte kan hantera men jag förstår din känsla och tror att det ör ganska vanligt.

• inalife

Hej, jag e precis som du orolig av mig, det blev inte bättre av att jag låg i kraftiga mensvärk halva natten heller så man kan lätt bli orolig.

Men oftast så är allt ok och jag tror inte du behöver oroa dig alls utan tror din bebis mår bra :)

• Misscaswell

Jag förstår absolut! När jag var på akuten för andra gången pga kraftiga blödningar tidigt i min första graviditet (men barnet mådde bra) frågade jag läkaren som undersökt mig vad jag skulle göra eller inte göra för att mitt barn skulle överleva graviditeten.

Hon svarade ungefär att så länge jag håller mig borta från droger (inkl alkohol och nikotin) är den statistiska sannolikheten försvinnande liten för att något jag gör kommer att skada barnet. Pyttepytteliten. Missfall och missbildningar beror NÄSTAN alltid på genetiska faktorer eller slumpmässiga mutationer. Hon sa "du kommer inte att döda ditt barn genom att äta fel ost". Jag vet att det inte är en garanti för något, men jag tyckte att det var så skönt att höra.

• Anonym (Malin)
    Misscaswell skrev 2017-07-17 11:49:26 följande:

Jag förstår absolut! När jag var på akuten för andra gången pga kraftiga blödningar tidigt i min första graviditet (men barnet mådde bra) frågade jag läkaren som undersökt mig vad jag skulle göra eller inte göra för att mitt barn skulle överleva graviditeten.

Hon svarade ungefär att så länge jag håller mig borta från droger (inkl alkohol och nikotin) är den statistiska sannolikheten försvinnande liten för att något jag gör kommer att skada barnet. Pyttepytteliten. Missfall och missbildningar beror NÄSTAN alltid på genetiska faktorer eller slumpmässiga mutationer. Hon sa "du kommer inte att döda ditt barn genom att äta fel ost". Jag vet att det inte är en garanti för något, men jag tyckte att det var så skönt att höra.

Jätte bra skrivet! Det är ungefär så jag själv har tänkt under hela min graviditet och det har fått mig att må bra och njuta av att vänta barn. Man blir orolig för olika saker men min bm har alltid sagt att jag bör leva som jag har gjort hittills men med små undantag så som du skriver om alkohol och nikotin.
Svar på tråden Orolig för allt