• Rednit

Tips inför bolån!

Jag är 24 år och ska köpa min första bostadsrätt och kommer behöva ta ett bolån på ca 2,5 Mkr. Jag skulle behöva alla tips, råd och historier/ erfarenheter från er om vad jag ska tänka på! Fast eller rörlig ränta? Hur stor andel? Tips för att förhandla med olika banker? Ska jag försöka amortera mer än vad som krävs? Hur påverkas jag av amorteringskravet? Hur hittar jag info om ränteläget? Hur ska jag tänka för att förutspå hur framtida ränteutvecklingar blir?

Jag har 26 tkr innan skatt och kommer inte ha så stora övriga utgifter vad gäller mat osv. Ca 900kr/månad på SL kort och sen lunch ute på jobbet ca 1500/månad. Sedan undrar jag även om det är "normalt" att ha så stora bolån? Bör jag skämmas inför framtida partner? Är det smart att börja investera i en lägenhet som jag kan göra vinst på och därmed ta lägre lån och sen "byta upp mig" om ett år genom att renovera upp en lgh och sälja, göra vinst och sen köpa dyrare där jag egentligen vill bo efter ett år?

• Svar på tråden Tips inför bolån!
  • Anonym (Öhm.)

Börja med att prata med banken. 2,5 miljoner är väldigt mycket för en inkomst på 26.000. Min sambo har 32.000 i månaden och fick 1 miljon i lånelöfte på SEB, bankerna är hårda idag.

• Studentpappa

Dum fråga kanske men har du lånelöfte och kontantinsatsen? Jag undrar mest då jag är fundersam på om man som singel med 26 kSEK/mån får låna så mycket pengar?

Men antar det skiljer sig om du har en skaplig slant på banken. Vi har alltid haft rörligt förutom under några år när jag pluggade. Du kan boka tid på flera banker för att få pris på ditt lån sen efter första så matchar du som mot varandra, SEB gav detta osv. Det finns sidor på nätet där förhandlade räntor syns.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Roxan)

Håller med Öhm, det är ett väldigt stort lån. Max fem gånger årsinkomsten brukar vara en tumregel.

• Rednit
    Anonym (Öhm.) skrev 2017-07-15 20:35:10 följande:

Börja med att prata med banken. 2,5 miljoner är väldigt mycket för en inkomst på 26.000. Min sambo har 32.000 i månaden och fick 1 miljon i lånelöfte på SEB, bankerna är hårda idag.

Jag har en medlåntagare så jag har fått lånelöftet :)
  • Rednit
    Studentpappa skrev 2017-07-15 20:36:34 följande:

Dum fråga kanske men har du lånelöfte och kontantinsatsen? Jag undrar mest då jag är fundersam på om man som singel med 26 kSEK/mån får låna så mycket pengar?

Men antar det skiljer sig om du har en skaplig slant på banken. Vi har alltid haft rörligt förutom under några år när jag pluggade. Du kan boka tid på flera banker för att få pris på ditt lån sen efter första så matchar du som mot varandra, SEB gav detta osv. Det finns sidor på nätet där förhandlade räntor syns.

Jag har lånelöfte och till kontantinsats :)
  • Tirem

Sorry, inte en chans att du får låna dessa belopp. Gjorde en snabbkalkyl med din ålder och inkomst och om du tänker köpa en bostadsrätt med en avgift på 2000 och att du lägger 200 000 kontant får du låna dryga 1 300 000!

• Anonym (Karin)
    Rednit skrev 2017-07-15 20:37:47 följande:
    Jag har en medlåntagare så jag har fått lånelöftet :)
    Så du ska köpa lägenheten tillsammans med dina föräldrar?
  • Carambolan

Ska din medlåntagare också äga bostaden eller bara gå i god för dig hos banken? Det kan vara värt att verkligen ordentligt diskutera igenom villkoren där, även om din medlåntagare är en förälder eller liknande. Det är ju en ganska stor risk och det skadar inte att vara superdupertydliga med villkoren INNAN problem uppstår. Ska medlåntagaren har en andel i eventuell vinst? Även om det bara är du som investerar och renoverar? Och om bubblan spricker, vem ska då stå för förlusten?

Svar på tråden Tips inför bolån!