• Malva78

Vilket flicknamn finast?

Vilket av dessa tre flicknamn är finast? Motivera gärna hur ni associerar dessa namn. Vill att det ska vara klassiskt, kungligt (tycker om detta temat på namn) och relativt tidlöst så man inte tröttnar på namnet. Vårat efternamn är på fyra bokstäver om det spelar någon roll. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn finast?
  • Elderberry

Röstade på Astrid då det är ett namn som verkligen är älskat av mig. Starkt men är samtidigt vackert. Associerar inte direkt namnet till någon speciell.

Anna är också fint, lite mer alldagligt än Astrid. Trevligt namn, har ingenting emot det, har inga egna associationer. Kanske lite mer tidlöst än Astrid, om det är det ni är ute efter, jag älskar dock att Astrid är gammalt nordiskt namn.

Lovisa känns så uttjatat för mig, tycker nästan att varenda tråd tar upp namnet. Annars är namnet fint i sig.

• Brygge

Jag väljer Astrid, då det slutar på en konsonant. Alla flicknamn som slutar på konsonant ger ett lite mer starkt intryck. De allra flesta svenska flicknamn slutar på vokal och pojknamn på konsonant. Därav det mer kraftfulla intrycket man får från namn som Astrid, Kerstin, Karin t.ex.
    Det är också ett klassiskt namn som också fungerar internationellt. Både Anna och Lovisa är också utmärkta namn. Viktigast dock tycker jag att det fungerar ihop med efternamnet. I vuxen ålder, den längsta tiden i livet, brukar man behöva presentera sig med förnamn efternamn. Om efternamnet börjar D så är Astrid inte bästa valet. Säg förnamn och efternamn högt så hör man hur det låter, om det flyter ihop, är lätt att uppfatta, lätt att säga.

• fluu

Jag absolut älskar alla namnen! Alla namnen är bra, vackra, gångbara och uppfyller dina krav.Men Astrid är nog ändå min personliga favorit, jag älskar nordiska namn och så tänker jag på husgud Astrid Lindgren. Annars har jag inga superstarka associationer till Lovisa och Anna eftersom det är två så vanliga och neutrala namn, det är bara något bra tycker jag.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Malva78

Lovisa är fint tycker jag, men min svärmor tycker det är "klumpigt" att säga. Det är ju vårt beslut, men uppfattar ni det som ett klumpigt namn? Så himla svårt att välja mellan dessa tre namn, jag tycker alla tre är fina. Vill ha ett amn som är lätt att uttala. 

• Trippelmamma76

Absolut inte klumpigt! Men kan nog bli en del smeknamn (vilket jag gärna hade haft som liten men inte fick).tycker Lovisa är jättevackert.

Malva78 skrev 2017-07-16 10:41:19 följande:

Lovisa är fint tycker jag, men min svärmor tycker det är "klumpigt" att säga. Det är ju vårt beslut, men uppfattar ni det som ett klumpigt namn? Så himla svårt att välja mellan dessa tre namn, jag tycker alla tre är fina. Vill ha ett amn som är lätt att uttala. 

• fluu
    Malva78 skrev 2017-07-16 10:41:19 följande:

Absolut inteklumpigt. Det är vackert och enkelt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • yoo

Anna är ju världens fulaste och tristaste namn.
    Astrid är vackert!

Svar på tråden Vilket flicknamn finast?