• Anonym (Kille)

Treo Missbruk??

Hej,

jag tror jag har blivit en treo missbrukare.

Flera år sedan så provade jag treo och det var skönt för man blev av med huvudvärken och samtidigt blev jag lite piggare och avslappnad tack vare koffeinet. 

Dricker inte kaffe normalt så koffeinet har väl en bra effekt på mig. 

Sen har det väl gått lite i vågor och man börjat ta en treo bara för att slappna av och först nu inser man nog att jag blivit beroende av dem. Jag behöver fler för att få önskad effekt, jag tar nog minst en om dan, normalt kanske 2 om dan varken jag har ont eller inte. Använder dem när jag behöver slappna av eller om det är stressigt mentalt och runt omkring mig.

Försökt sluta och klarat ett tag men sen så kommer man till det att huvudet säger, bara en kan ju inte skada. Så är man fast igen. Svårare än man tror att sluta. 

Någon som har några tips?

• Svar på tråden Treo Missbruk??
  • Anonym (M)

Ta en halv koffeintablett istället så slipper du acetylsalicylsyran.

• Meriall

Ja ta koffeintabletter istället och när det känns okej så trappa ner och gå över till kaffe. 3 koppar kaffe per dag är bara nyttigt. Gillar du inte smaken så ha mycket mjölk men absolut inget socker så smakar det bättre. Socker gör smaken bittrare.

• Anonym (M)
    Meriall skrev 2017-07-13 19:36:12 följande:
    Ja ta koffeintabletter istället och när det känns okej så trappa ner och gå över till kaffe. 3 koppar kaffe per dag är bara nyttigt. Gillar du inte smaken så ha mycket mjölk men absolut inget socker så smakar det bättre. Socker gör smaken bittrare.

En Treo motsvarar ungefär en halv kopp kaffe, så att dricka tre koppar om dagen blir knappast någon nedtrappning. :)
  • Annita

Jag vet inte hur man ska sluta, hoppas du kan få bra råd - men vill ändå uppmana dig att göra vad du kan för att sluta!!!

Jag var beroende av Treo i kanske två år, och det slutade med att jag fick blödande magsår och blev tvungen att tvärsluta. Blödande magsår är inget du vill ha!

Vet inte vad det är i Treo, räcker ju inte med koffeinet, vet inte ens om det är acetylsalicylsyran som ger beroendet... men något är det. Jag dricker kaffe men det är inte samma sak. Sjukt nog kan jag fortfarande bli sugen på Treo, sju år senare. 

• klyban

Du har möjligtvis ett beroende, missbruk så börjar man missköta jobb, ljuga för dölja sin konsumtion osv...

hur många meter var det?
  • Anonym (Kille)

Har så svårt att sluta ta treo för jag tycker smaken är så god. Blir en avslappning och så är det gott. Så när man blir trött eller slut på energi så ropar treon på mig. 

• klyban
    Anonym (Kille) skrev 2017-09-08 10:57:53 följande:
    Har så svårt att sluta ta treo för jag tycker smaken är så god. Blir en avslappning och så är det gott. Så när man blir trött eller slut på energi så ropar treon på mig. 
    Du har redan sagt detta innan.
    hur många meter var det?
  • Anonym (%)
    Anonym (Kille) skrev 2017-09-08 10:57:53 följande:

Verkar vara vanliga treo du tar? kan man bli beroende av dom?
    Treo comp är bättre,men smakar beskt,inte alls gott.
  • Anonym (lyssna på mig)

Jag äter 7-8 om dagen (ibland fler) och JAG har ett beroende! Du tar bara 2 om dagen? Det innebär att du ganska enkelt kan sluta. 

Jag har gjort detta i ca 15 år tror jag, först bara ungefär som du men sen har det under åren sakta ökat. Först fick jag magproblem om jag åt tex 4-5 stycken om dagen, lite känning av magkatarr men det får jag aldrig längre. Har tydligen utvecklat en plåtmage, vilket i det här fallet inte är bra! 

För mig började det med att jag var trött och tog för att jag då kanske fick lite spänningshuvudvärk, kände att jag piggnade till en stund. Dricker inte heller kaffe.

Slutsatsen kanske skulle vara att vi borde dricka kaffe Skrattande

Men tillbaka till allvaret: jag har försökt sluta på flera olika sätt. För mig har det bästa varit att tvinga mig att tex bara ta halva tabletter, att bara ta med 2 st till jobbet och inte ha ett helt rör i väskan. Såna saker. Jag tar alltid mkt mindre när jag har semester så det är ju rätt tydligt att jag drar igång i takt med att det är mycket på jobbet. Att bara sluta köpa har jag också testa men då har jag får migränattacker  men tror jag har framkallat dessa av stress, just för att jag då vetat att jag inte har några tabletter hemma.  

Eftersom du tar så lite kanske du ändå skulle kunna prova att sluta köpa dem?
    Man får tänka att man är som en rökare som vill sluta : tugga tuggummi, gå en promenad, käka choklad - saker som får en att inte tänka på tabletterna. 

Efter semestern i år var jag nere på ca 2-4 tabletter och var glad över det men så fort jobbet drog igång så har jag ökat igen. Nu kämpar jag för att hitta tillbaka till semesterfeelingen. 

• klyban
    Anonym (lyssna på mig) skrev 2017-09-08 12:46:59 följande:
    Jag äter 7-8 om dagen (ibland fler) och JAG har ett beroende! Du tar bara 2 om dagen? Det innebär att du ganska enkelt kan sluta. 

Jag har gjort detta i ca 15 år tror jag, först bara ungefär som du men sen har det under åren sakta ökat. Först fick jag magproblem om jag åt tex 4-5 stycken om dagen, lite känning av magkatarr men det får jag aldrig längre. Har tydligen utvecklat en plåtmage, vilket i det här fallet inte är bra! 

För mig började det med att jag var trött och tog för att jag då kanske fick lite spänningshuvudvärk, kände att jag piggnade till en stund. Dricker inte heller kaffe.

Slutsatsen kanske skulle vara att vi borde dricka kaffe Skrattande

Men tillbaka till allvaret: jag har försökt sluta på flera olika sätt. För mig har det bästa varit att tvinga mig att tex bara ta halva tabletter, att bara ta med 2 st till jobbet och inte ha ett helt rör i väskan. Såna saker. Jag tar alltid mkt mindre när jag har semester så det är ju rätt tydligt att jag drar igång i takt med att det är mycket på jobbet. Att bara sluta köpa har jag också testa men då har jag får migränattacker  men tror jag har framkallat dessa av stress, just för att jag då vetat att jag inte har några tabletter hemma.  

Eftersom du tar så lite kanske du ändå skulle kunna prova att sluta köpa dem?
    Man får tänka att man är som en rökare som vill sluta : tugga tuggummi, gå en promenad, käka choklad - saker som får en att inte tänka på tabletterna. 

Efter semestern i år var jag nere på ca 2-4 tabletter och var glad över det men så fort jobbet drog igång så har jag ökat igen. Nu kämpar jag för att hitta tillbaka till semesterfeelingen. 
    Det är koffeinet som är den största boven i dramat här och klara sluta.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Tjej 50)

Här är en till....

Jag äter nog nästan 8 Treo om dagen. Har gjort i säkert 30 år. Fick magmunsproblematik ett tag men nu är det lugnt.

Tyvärr så gör jag det till en vana att ta treon till ciggen. Ett måste. Eller jaa, dålig ovana. Men det är ju så gott. Och så uppiggande.

Direkt på morgonen. Det sista jag gör innan jag sover.

Har väl tänkt att sluta men .....

• Anonym (G)
    klyban skrev 2017-07-14 19:00:47 följande:
    Du har möjligtvis ett beroende, missbruk så börjar man missköta jobb, ljuga för dölja sin konsumtion osv...
    Håller med
Svar på tråden Treo Missbruk??