Anonym (lyssna på mig) skrev 2017-09-08 12:46:59 följande:
Jag äter 7-8 om dagen (ibland fler) och JAG har ett beroende! Du tar bara 2 om dagen? Det innebär att du ganska enkelt kan sluta.
Jag har gjort detta i ca 15 år tror jag, först bara ungefär som du men sen har det under åren sakta ökat. Först fick jag magproblem om jag åt tex 4-5 stycken om dagen, lite känning av magkatarr men det får jag aldrig längre. Har tydligen utvecklat en plåtmage, vilket i det här fallet inte är bra!
För mig började det med att jag var trött och tog för att jag då kanske fick lite spänningshuvudvärk, kände att jag piggnade till en stund. Dricker inte heller kaffe.
Slutsatsen kanske skulle vara att vi borde dricka kaffe
Men tillbaka till allvaret: jag har försökt sluta på flera olika sätt. För mig har det bästa varit att tvinga mig att tex bara ta halva tabletter, att bara ta med 2 st till jobbet och inte ha ett helt rör i väskan. Såna saker. Jag tar alltid mkt mindre när jag har semester så det är ju rätt tydligt att jag drar igång i takt med att det är mycket på jobbet. Att bara sluta köpa har jag också testa men då har jag får migränattacker men tror jag har framkallat dessa av stress, just för att jag då vetat att jag inte har några tabletter hemma.
Eftersom du tar så lite kanske du ändå skulle kunna prova att sluta köpa dem?
Man får tänka att man är som en rökare som vill sluta : tugga tuggummi, gå en promenad, käka choklad - saker som får en att inte tänka på tabletterna.
Efter semestern i år var jag nere på ca 2-4 tabletter och var glad över det men så fort jobbet drog igång så har jag ökat igen. Nu kämpar jag för att hitta tillbaka till semesterfeelingen.
Det är koffeinet som är den största boven i dramat här och klara sluta.