• Farfallos

Vilka saker är svårast att diskutera idag?

Förr var invandring den svåraste frågan att dryfta i mer offentliga sammanhang. Rasistkortet kom fram så fort någon var det minsta kritisk mot den förda politiken. Idag är det betydligt mycket lättare att ha en nyanserad dialog i den frågan. Men vad är det idag som är riktigt svårt att diskutera? Finns det någon fråga som absolut inte går att dryfta på ett sakligt och nyanserat sätt? 

• Svar på tråden Vilka saker är svårast att diskutera idag?
  • Konservativ

Skolbön?

Alla kontroversiella ämnen. Så det beror på vilken grupp man är i för tillfället.

• Anonym (!)

Vaccinationer för barn. Tröttsamt med alla vaccinmotståndare som inte kan diskutera på en vuxen nivå.

• Farfallos
    Konservativ skrev 2017-07-12 18:07:32 följande:
    Skolbön?

Alla kontroversiella ämnen. Så det beror på vilken grupp man är i för tillfället.
    Skolbön? Visste inte ens att det var aktuellt? Är det någon som vill ha det? Kristna? Muslimer?
  • Pentra

Överbefolkningsproblemet med alla dess konsekvenser, bl.a... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Truls)

Köttkonsumtionen, har väl också blivit bättre på senaste tiden (iom att folk har börjat prata om det mer, börjar införa en "vegetarisk dag" osv) men fortfarande blir människor väldigt stötta när de hör någon tala om att kött faktiskt inte är speciellt hållbart att äta 2 ggr om dagen.

Det egentliga problemet är väl överbefolkningen, men populationen lär inte minska och man bör tänka på framtiden, vad som är hållbart och ej.

Annars tycker jag att religion är ett svårt ämne, lätt att trampa på tår.

• Konservativ
    Anonym (Truls) skrev 2017-07-12 18:19:02 följande:

Köttkonsumtionen, har väl också blivit bättre på senaste tiden (iom att folk har börjat prata om det mer, börjar införa en "vegetarisk dag" osv) men fortfarande blir människor väldigt stötta när de hör någon tala om att kött faktiskt inte är speciellt hållbart att äta 2 ggr om dagen.

Det egentliga problemet är väl överbefolkningen, men populationen lär inte minska och man bör tänka på framtiden, vad som är hållbart och ej.

Annars tycker jag att religion är ett svårt ämne, lätt att trampa på tår.

Det är aldrig särskilt intressant att prata med nyfrälsta. Och då menar jag veganer.
  • Anonym (l)
    Anonym (!) skrev 2017-07-12 18:09:05 följande:
    Vaccinationer för barn. Tröttsamt med alla vaccinmotståndare som inte kan diskutera på en vuxen nivå.
    Ja, det är en känslig fråga.
  • Anonym (Vaccin?)
    Anonym (!) skrev 2017-07-12 18:09:05 följande:

Jag är delvis vaccinmotståndare (emot vissa vaccin) och kan diskutera på en vuxen nivå om du vill?
  • John22

Allt som har med (kritik av) islam att göra, och återigen är det rasistkortet som dras.

Vaccinationer håller jag inte alls med om att det skulle vara svårt att tala om. Vaccinationsmotståndare är en extremt liten grupp oinformerade konspirationsteoretiker som är skrattretande lätta att motbevisa.

• Anonym (!)
    John22 skrev 2017-07-12 18:36:07 följande:

Allt som har med (kritik av) islam att göra, och återigen är det rasistkortet som dras.

Vaccinationer håller jag inte alls med om att det skulle vara svårt att tala om. Vaccinationsmotståndare är en extremt liten grupp oinformerade konspirationsteoretiker som är skrattretande lätta att motbevisa.

Problemet är att dom ofta är för korkade för att själva förstå att dom förlorat diskussionen, vilket provocerar mig. Det går lixom inte att diskutera då. Som att spela schack med en duva.
Svar på tråden Vilka saker är svårast att diskutera idag?