• Flodhästen

När skaffar man barn?

Som rubriken lyder, när skaffar man barn.

Jag fyller 29 år på söndag. Jag vill ha barn någon dag, men känner mig inte redo, dock tror jag inte att jag någonsin kommer att bli redo... Jag har haft en del depressioner, ångest och dylikt som inte hjälper med att bli "redo". Jag har insett att vill jag ha barn kommer jag att behöva "tvinga mig" till det pga. Tex ett stort kontrollbehov. Samtidigt känner jag stressad för att jag fyller snart 30.

Just nu har jag även dragits in i en rekryterings process till ett nytt jobb som skulle kunna ge ett lönelyft på 6 - 8 tusen.

Så ska man skaffa barn nu och skippa det möjliga nya jobbet. Eller ta det möjliga nya jobbet och börja försöka få barn efter typ ett halvår? Vill säga ifrån idag blir det typ ett år fram i tiden.

• Svar på tråden När skaffar man barn?
  • Aliona

Vad säger den andra föräldern? Är hen redo nu? Eller har du tänkt skaffa barn själv?

• Anonym (hmm)

Barn är inget man skaffar.. Barn får man om man har tur, och det kan ta upp till ett år eller mer innan man lyckas. Så börja försöka om ett halvår, om det är då det passar er bäst. Men tänk på att det kan ta mycket längre än så. :) 

• karamellflickan

Ta jobbet, om det är det du vill ha och du blir erbjuden det, (och då om du inte bara vill ha det för pengarnas skull) och blir du gravid så blir du. Förutsatt att din partner är inne på samma linje, vill säga. Den arbetsgivare som anställer en kvinna i fertil ålder, och då särskilt en som är +25 och som inte har barn, och som inte vill att kvinnan ska bli föräldraledig har inte många hjärnceller. Som arbetsgivare skulle jag snarare förvänta mig det och så vara tacksam så länge hon jobbade! Samma med en man...

Kan tillägga att jag tre gånger i mitt liv har försökt bli gravid samtidigt som jag sökt jobb. En gång blev jag gravid efter att ha varit anställd 2 månader, en gång blev jag inte gravid under den anställningen och tredje gången fick jag positivt graviditetstest i samband med att jag skrev på papprena. Ingen av gångerna sa, eller gjorde arbetsgivaren något när denne fick veta att jag var gravid, annat än glatt gratulera mig

• Flodhästen
    Aliona skrev 2017-07-11 21:30:45 följande:

Vad säger den andra föräldern? Är hen redo nu? Eller har du tänkt skaffa barn själv?

Han säger att han kan tänka sig nu eller sen. Redo vet han inte om han kommer bli för det är rätt orealistiskt att förstå det där med barn.
  • Ttfhbnb

Jag är i en liknande situation.

29, kanske nytt jobb som väntar med bättre lön och stabilitet. (Och bakgrund av depression men det känns ok nu.)

Jag och sambon har kommit överens om att börja försöka få barn nästa vår. Då har jag förhoppningsvis fått jobbet så att jag har stabil ekonomi och bra föräldrapenning när det är dags. Men får jag inte jobbet försöker vi ändå, för vi vill inte vänta hur länge som helst och vi ska nog kunna lösa det ekonomiska ändå även om det blir tajt. Har velat bilda familj sen jag var 20 och känner att livet skulle vara meningslöst om jag misslyckades så det är en prioritet över mycket annat.

• Flodhästen
    Ttfhbnb skrev 2017-07-12 08:51:38 följande:

Jag är i en liknande situation.

29, kanske nytt jobb som väntar med bättre lön och stabilitet. (Och bakgrund av depression men det känns ok nu.)

Jag och sambon har kommit överens om att börja försöka få barn nästa vår. Då har jag förhoppningsvis fått jobbet så att jag har stabil ekonomi och bra föräldrapenning när det är dags. Men får jag inte jobbet försöker vi ändå, för vi vill inte vänta hur länge som helst och vi ska nog kunna lösa det ekonomiska ändå även om det blir tajt. Har velat bilda familj sen jag var 20 och känner att livet skulle vara meningslöst om jag misslyckades så det är en prioritet över mycket annat.

Nästa vår låter ju rätt bra. Känner du ingen stress över att ha blivit äldre än 30 när du får ditt första barn då?

Samtidigt har jag aldrig haft viljan att skaffa familj. Jag skulle aldrig ha barn fram till för typ ett halvår sedan då jag började kika på det. Men min man däremot pratar om sina kompisar barn och kompisar gravida flickvänner och utan att veta om det helt inne i bebis grejen.
Svar på tråden När skaffar man barn?