• MR Human

dela pengar vid en skilsmässa

Jag undrar om någon kan svara på följande fråga.

Låt säga att du och din man/fru beslutat er för att skiljas. Ni har ett par barn tillsammans och tänker över er situation hur ni ska lösa det med boende osv.
    Ni skickar in er ansökan och får en prövotid på 6 månader som verkar vara praxis  om man bar barn,

Mitt under processen efter 3 månader så vinner en av er en högvinst på 6 miljoner kronor. Måste dom pengarna delas mellan makarna 50/50?

Vet inte om det har nån betydelse men frun i äktenskapet har träffat en annan och är på väg bli sambo med den nye. Antingen i nuvarande hus eller ett nytt gemensamt. Onödigt att säga så vill ju inte mannen både köpa ut kvinnan från huset som är värt 3,5 miljoner samt ge henne och hennes nya 3 miljoner som startkapital till deras nya liv.

Är det någon som kan reglerna?

• Svar på tråden dela pengar vid en skilsmässa
  • riboflavin

Som jag förstått det så är det såhär. Om man efter betänketid fortfarande vill gå genom med skilsmässan så ska bodelning i första han göras utifrån de enonomiska förutsättningar som gällde när ansökan om skilsmässa inkom och registrerades hos tingsrätten. Lån som tagits av enskild part under betänketiden räknas inte in, företag som startats av ena parten räknas inte in. Enligt all logik borde då det samma gälla den typen av inkomst som en trissvinst el. dyl.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MR Human
    riboflavin skrev 2017-07-11 13:39:44 följande:

Som jag förstått det så är det såhär. Om man efter betänketid fortfarande vill gå genom med skilsmässan så ska bodelning i första han göras utifrån de enonomiska förutsättningar som gällde när ansökan om skilsmässa inkom och registrerades hos tingsrätten. Lån som tagits av enskild part under betänketiden räknas inte in, företag som startats av ena parten räknas inte in. Enligt all logik borde då det samma gälla den typen av inkomst som en trissvinst el. dyl.

OK. Ja det känns ju som att det vore både logiskt och det rätta!
  • Kjell2

Bodelningen sker enligt de ekonomiska förutsättningar som fanns när första ansökan skickas in. Sen kan man alltid komma överrens om något annat.

• MR Human
    Kjell2 skrev 2017-07-11 13:52:33 följande:

Bodelningen sker enligt de ekonomiska förutsättningar som fanns när första ansökan skickas in. Sen kan man alltid komma överrens om något annat.

OK! Tack för svaret.
  • Kjell2
    Franck på iPhone skrev 2017-07-12 11:29:23 följande:

Sen är ju betänketiden en konservativ skitrest som borde ur lagstiftningen omgående.

Vad spelar det för roll?
  • Anonym (L)

Eller så skapar du ett konto utomlands där du låter pengarna vila tills efter skilsmässan. Men detta ser ut att lösa sig ändå. Berätta inte om vinsten så slipper du onödig konflikt. Hon lär säkert försöka roffa åt sig av detta.

• MR Human
    Anonym (L) skrev 2017-07-12 14:10:28 följande:

Eller så skapar du ett konto utomlands där du låter pengarna vila tills efter skilsmässan. Men detta ser ut att lösa sig ändå. Berätta inte om vinsten så slipper du onödig konflikt. Hon lär säkert försöka roffa åt sig av detta.

Vad jag förstått så är det väldigt svårt att flytta pengar utomlands. Det går säkert att trixa såklart men säkert inte utan risk. Är man inte så insatt hur det fungerar med pay-pal och bitcoins osv så är det inte så roligt om plötsligt 750 000 kr helt plötsligt är borta och ingen svarar när man ringer.
  • Franck på iPhone
    Kjell2 skrev 2017-07-12 13:28:25 följande:
    Vad spelar det för roll?
    Jag hörde så sent som igår på radion om en kvinna som fått låna pengar för att klara sig i sex månader då soc nekat henne pengar pga att hon var gift.
    Men själva idén om betänketid andas paternalism i sin värsta form. Klart vuxna människor kan välja om de vill skilja sig. Betänketiden skulle ju kunna finnas som ett frivilligt moment om båda är överens om att ha sådan.
  • hjärnladyn
    riboflavin skrev 2017-07-11 13:39:44 följande:

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
    Just då här är det om det separerande paret inte kommer överens om ett annat datum. Jag vet eftersom jag och min exman gjorde det. Vi skickade in papprens i april, men valde att sätta datumet till strax före jag flyttade ut ur huset (ca 2,5 mån senare) eftersom vi hade gemensamma kostnader.
  • Jamesdio
    Franck på iPhone skrev 2017-07-12 18:18:14 följande:
    Jag hörde så sent som igår på radion om en kvinna som fått låna pengar för att klara sig i sex månader då soc nekat henne pengar pga att hon var gift.
    Men själva idén om betänketid andas paternalism i sin värsta form. Klart vuxna människor kan välja om de vill skilja sig. Betänketiden skulle ju kunna finnas som ett frivilligt moment om båda är överens om att ha sådan.
    Ja, det handlar om försörjningsplikten som man fortfarande har trots att man vill skiljas och har flyttat isär. Sjukt tycker jag!
  • Kjell2
    hjärnladyn skrev 2017-07-12 18:52:09 följande:
    Just då här är det om det separerande paret inte kommer överens om ett annat datum. Jag vet eftersom jag och min exman gjorde det. Vi skickade in papprens i april, men valde att sätta datumet till strax före jag flyttade ut ur huset (ca 2,5 mån senare) eftersom vi hade gemensamma kostnader.
    Just försörjnigplikten håller jag med om är dumt under pågående skiljsmässa.

Men tvång på betänketiden gäller endast om det finns barn med i bilden. Vill båda skiljas sker det direkt.

Svar på tråden dela pengar vid en skilsmässa