• amanh11

Ta bort min katt?

Min katt har kissat i sängen till och från i något år. Hon har inte gjort det nu på kanske 1 år och vi har kunnat ha öppen sovrumsdörren.. men idag, såg jag att det var kiss i sängen..

Man orkar inte med det tillslut, att hon kissar i sängen hela tiden, om man råkar lämna öppen sovrumsdörren att hon går och kissar igen.

Vad ska man göra? Är enda alternativet att ta bort katten?

• Svar på tråden Ta bort min katt?
  • Bibbidi

.... Men jösses självklart är att avliva katten inte det enda alternativet. Ställ in säng/kattlåda och kanske mat/vattenskål exc i badrummet/tvättstugan istället och när det är nattdags så bär in katten dit och stäng dörren. Problem med kattkiss i eran säng nattetid fixat.

• Dexter dot com

Är katten undersökt hos vet? Hur många lådor har ni? Har katten ett aktivt och stimulerande liv utan något som stör? Ändrades något i kattens liv när den började kissa inne?

• John22

Är du sjuk eller? Du ska alltså döda din katt för att den kissar i sängen?

Så jäklar svårt kan det inte vara att komma ihåg att stänga dörren.

• nevermind
    John22 skrev 2017-07-11 06:21:37 följande:

Håller med.

TS, det var ett år sen sist och du orkar inte med detta "hela tiden"??
  • Meus Veritas

Nä att avliva är absolut inte enda sättet utan snarare det sista alternativet av många. Du har fått bra tips hör ovan så jag tipsar om att pröva feliway. Det är ett lugnande hormon för katter och har fått mina små kissande vilddjur att lugna sig och bara kissa på lådan.

• Queennr1

Ja Gud vad jobbigt att hålla på å stänga dörren. Klart att kattan ska dö. Skaffa en ny och gulligare.

• Satira

Enig med ovan kommentarer.

Vanligaste orsaken till att katter kissar in är att de är okastrerade. 
    Så ordna med det snarast, om det inte redan är gjort. 

Sedan kan det bero på flera saker, men det är ett tecken på att katten inte mår bra. 
    Om katten varit rumsren i ett år nu, men en gång nu gjort en olycka kan det var UVI (urinvägsinfektion), vanligt på honor iaf. Då är ett veterinärbesök som gäller snarast. 

Andra orsaker kan vara, att ni förändrat något, ny familjemedlem, ny möbel etc som stressat katten. Alternativt att katten är understimulerad, lek mer med katten varje dag.

• amanh11

Okej.. nu lät det som att jag inte prövat saker. Jag har verkligen prövat allt! Jag har provat feliway, funkade inte alls.

Det är inte nattetid hon kissar i sängen, hon kissar när dörren är öppen. Hon har varit hos veterinär, inget fel. Men hon verkar inte klara förändringar, men vet dock inte vad för förändring vi har gjort nu.. förutom en stol i vardagsrummet som var där 1 dag.

Avlivning är absolut sista utvägen, men jag har haft plast på sängen förut när hon höll på, i minst ett år, hon kissade på plasten också..

Har haft henne i snart 10 år, o på er låter de som att jag inte har försökt, men tro mig, det har jag med tanke på hur länge jag har haft henne.

• amanh11
    Bibbidi skrev 2017-07-11 00:25:42 följande:

.... Men jösses självklart är att avliva katten inte det enda alternativet. Ställ in säng/kattlåda och kanske mat/vattenskål exc i badrummet/tvättstugan istället och när det är nattdags så bär in katten dit och stäng dörren. Problem med kattkiss i eran säng nattetid fixat.

det är ju inte ens under nattetid?
  • amanh11
    John22 skrev 2017-07-11 06:21:37 följande:

Är du sjuk? Eh, nej, men man kan inte lämna den öppen om man tex ska gå på toa. Och har hållt på med detta problem i snart 10 år, så om du förstår själv är avlivning inte den första lösningen, då hade väl katten redan varit borta?
  • amanh11
    Satira skrev 2017-07-11 08:43:29 följande:

Enig med ovan kommentarer.

Vanligaste orsaken till att katter kissar in är att de är okastrerade. 

Så ordna med det snarast, om det inte redan är gjort. 

Sedan kan det bero på flera saker, men det är ett tecken på att katten inte mår bra. 

Om katten varit rumsren i ett år nu, men en gång nu gjort en olycka kan det var UVI (urinvägsinfektion), vanligt på honor iaf. Då är ett veterinärbesök som gäller snarast. 

Andra orsaker kan vara, att ni förändrat något, ny familjemedlem, ny möbel etc som stressat katten. Alternativt att katten är understimulerad, lek mer med katten varje dag.

Hon är kastrerad, varit sen hon blev könsmogen. Varit till veterinär, inga fel.
  • John22
    amanh11 skrev 2017-07-12 14:50:46 följande:
    Är du sjuk? Eh, nej, men man kan inte lämna den öppen om man tex ska gå på toa. Och har hållt på med detta problem i snart 10 år, så om du förstår själv är avlivning inte den första lösningen, då hade väl katten redan varit borta?
    Men stäng dörren då! Det tar bråkdelen av en sekund att göra. Är det för mycket att begära av dig får du väl döda katten då.
  • Erla

Har katten tillgång till utevistelse?? Min ena katt protestkissar om han inte får gå ut som han vill. Tog ett par veckor innan jag fattade det, men så fort han fick vara utomhus när han ville ut var problemet som bortblåst. Han mådde helt enkelt inte bra av att vara innekatt.

• amanh11
    Erla skrev 2017-07-12 16:35:44 följande:

Har katten tillgång till utevistelse?? Min ena katt protestkissar om han inte får gå ut som han vill. Tog ett par veckor innan jag fattade det, men så fort han fick vara utomhus när han ville ut var problemet som bortblåst. Han mådde helt enkelt inte bra av att vara innekatt.

Nej, hon har aldrig varit utekatt. Blir mest rädd av att vara ute. Är dessutom väldigt rädd att det skulle hända något med henne om hon var ute. Bor i lägenhet..
  • Birmafröken

1. Hur många lådor finns det (och katter)?

2. Vilken typ av lådor är det (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

3. Var är lådorna placerade?

4. Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur många ggr per dag rensas sanden från kissklumpar och avföring?

Spelar ingen roll hur länge en katt har verkat acceptera en lådsituation. När katten börjar kissa fel måste man se över vad som kan förbättras.

• Nama

Du har fått många bra råd och tips här i tråden, TS!

Som jourhem i 14 hår har jag tampats med problemet många gånger och utöver de tips du redan fått kan jag ge dig ett till: folie! Lägg ut folie där hon kissar. Katter avskyr nämligen ljudet av det och det har funkat för mig varje gång.

Avliva tycker jag aldrig är ett alternativ vid något så banalt (även om det förstås är fruktansvärt jobbigt). En omplacering kan däremot vara det!

Lev och låt leva
  • Erla
    amanh11 skrev 2017-07-13 00:14:11 följande:

Nej, hon har aldrig varit utekatt. Blir mest rädd av att vara ute. Är dessutom väldigt rädd att det skulle hända något med henne om hon var ute. Bor i lägenhet..

Har hon visat något intresse för att gå ut? Samtliga katter jag har haft har också varit rädda vid utgång, men de har visat ett intresse för att vara ute.
Svar på tråden Ta bort min katt?