• Kattastrofen

Liseberg, i rullstol

Nu är sommaren här och vi tänkte dra till Liseberg.

Min sambo är förlamad. Han säger att det inte kommer finnas något för honom att åka. Och han tycker det blir rätt trist och har ingen direkt lust å bara vänta på oss andra.

Det var många år sedan jag var på Liseberg. Men nog 17 borde det finnas grejer för honom att åka?

Sökte på nätet men allt jag hittade var att "helix" gick inte. Men inte så mycket om resten.

Fattar att det är olika för olika skador och så. Någon som har erfarenhet?

Bröstet ner. Full styrka i överkroppen (klarar förflyttningar själv)

• Svar på tråden Liseberg, i rullstol
  • limoncellos

Det bästa är att ringa och fråga.

• Ed210

Det vore ju riktigt skamligt om de inte kan ordna en kul heldag för någon i rullstol på Liseberg! Men det skadar ju inte att höra sig för om vilka faciliteter de har.

• Lena

Jag har inte sett några begränsningar för rullstolsburna på de jag har åkt men jag har inte åkt några som är nyare än Balder.

• Kattastrofen
    limoncellos skrev 2017-07-10 15:27:47 följande:

Det bästa är att ringa och fråga.

Absolut går det att ringa. Men tänkte det kanske fanns andra med erfarenhet på ett forum...
    Ed210 skrev 2017-07-10 15:41:33 följande:

Det vore ju riktigt skamligt om de inte kan ordna en kul heldag för någon i rullstol på Liseberg! Men det skadar ju inte att höra sig för om vilka faciliteter de har.

Skamligt och Skamligt. Tror det handlar om en viss form av säkerhet också.

Att det är anpassat för rullstol vet jag. Men frågan är ju om det då rör sig om typ kaffekopparna (den hade iof varit rätt kul att se honom i hehe) eller ja vilka som fungerar...
    Lena skrev 2017-07-10 16:35:18 följande:

Jag har inte sett några begränsningar för rullstolsburna på de jag har åkt men jag har inte åkt några som är nyare än Balder.

Har du erfarenhet från rullstol själv? Det handlar ju om att ta sig i och ur och säkerhet...jag kan ju tänka mig att tex flumride är omöjlig att ta sig upp ur, det är den ju för oss andra också hehe
  • Lena

Nej men jag har sett jag har sett särskilda vägar skyltade för rullstolar och sett personer lyfta sig mellan rullstol och attraktion (tex Balder)

• Kattastrofen
    Lena skrev 2017-07-10 17:57:32 följande:

Nej men jag har sett jag har sett särskilda vägar skyltade för rullstolar och sett personer lyfta sig mellan rullstol och attraktion (tex Balder)

Okej tack! Jo att det är handikapp anpassat vet jag. Men för vilka handikapp är väl det jag tänkte mig. Vilka attraktioner funkar å vilka funkar inte.
  • Kerubmamman

Jag skulle tro att han kan åka det allra mesta. Bildgoogla på de attraktioner han är intresserad av, då lär ni hitta bilder på ev ramp och får möjligheten att göra en preliminär bedömning av förflyttningsmöjligheterna. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kattastrofen
    Anonym (Abs) skrev 2017-07-10 19:08:22 följande:

Tyckte det fanns bra info här

www.liseberg.se/planera-besoket/tillganglighet/tillganglighet-i-parken/

Hej, jo jag har läst där också. Var nog mer ute efter exakt information. Man har ju varit med om att det är handikapp anpassat och sedan har det inneburit på begränsad yta.
    Kerubmamman skrev 2017-07-10 20:48:20 följande:

Jag skulle tro att han kan åka det allra mesta. Bildgoogla på de attraktioner han är intresserad av, då lär ni hitta bilder på ev ramp och får möjligheten att göra en preliminär bedömning av förflyttningsmöjligheterna. 

Det ska jag göra. Brukar tänka ibland. Men det har jag ärligt inte tänkt på. Tack!
Svar på tråden Liseberg, i rullstol