• Moneece

Kompisens elaka dotter

Hej! Jag skriver med hopp att ni har lite tips och råd på hur man kan göra/lösa min situation.

Jag har nämligen en kompis (ganska ny) som har barn i samma ålder som mina och för några månader har vi träffats allihopa - jag och hon för att fika, prata och barnen skulle få leka med varandra.

Det gick inte jätte bra. Hennes yngsta ville inte alls leka och satt i hennes knä hela tiden medans den äldsta var lite elak mot min stora tjej (båda två är 5 år gamla). Vi träffades ett par gånger efter det och det har varit precis likadant med barnen.

Hennes dotter vill då absolut inte leka med min och kan till och med gå till min dotters rum eller lekstuga och gnälla till sin mamma "jag vill inte att hon (min dotter) ska vara med här inne! Jag tycker inte om henne! Säg till henne att hon får gå ut härifrån!" osv.

Min dotter som är ganska snäll och gillar att ha kompisar över, har inga problem med att dela med sig av sina leksaker och leka med alla. Så det slutar alltid med att min dotter blir ledsen och förstår inte varför den andra flickan är elak.

Nu kom det på tal att vi skulle träffas igen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra... jag vill ses med min kompis med helst utan hennes barn då jag inte vill att min dotter blir ledsen pga henne igen.

Ska man säga som det är eller ska man kanske låta barnen bete sig hur de vill och hoppas på att de kan lösa sina egna problem?...

Är också rädd att kompisen blir sur på mig eller något...

• Svar på tråden Kompisens elaka dotter
  • Freijah

Du kan väl säga något i stil med "barnen verkar inte trivas/leka så bra ihop, men vi kan väl träffas utan barnen?"

Själv ser jag ingen mening med att tvinga mina barn att leka med någon som inte är snäll mot dom.

• John22

Säg som det är, att din dotter blir ledsen när den andra säger att hon inte gillar henne och vill att hon inte ska få vara där. Hur som helst ska dottern inte behöva utsättas för någon ouppfostrad skitunge bara så att ni vuxna kan träffas.

Om din vän inte förstår det resonemanget är hon inte mycket att hänga i julgranen.

• CitronTulo

Vad tråkigt att inte barnen trivs ihop! Har ni provat att gå till någon lekpark eller dylikt istället för att vara hemma hos någon?

• Anonym (ko)
    Moneece skrev 2017-07-10 11:18:02 följande:

Hej! Jag skriver med hopp att ni har lite tips och råd på hur man kan göra/lösa min situation.

Jag har nämligen en kompis (ganska ny) som har barn i samma ålder som mina och för några månader har vi träffats allihopa - jag och hon för att fika, prata och barnen skulle få leka med varandra.

Det gick inte jätte bra. Hennes yngsta ville inte alls leka och satt i hennes knä hela tiden medans den äldsta var lite elak mot min stora tjej (båda två är 5 år gamla). Vi träffades ett par gånger efter det och det har varit precis likadant med barnen.

Hennes dotter vill då absolut inte leka med min och kan till och med gå till min dotters rum eller lekstuga och gnälla till sin mamma "jag vill inte att hon (min dotter) ska vara med här inne! Jag tycker inte om henne! Säg till henne att hon får gå ut härifrån!" osv.

Min dotter som är ganska snäll och gillar att ha kompisar över, har inga problem med att dela med sig av sina leksaker och leka med alla. Så det slutar alltid med att min dotter blir ledsen och förstår inte varför den andra flickan är elak.

Nu kom det på tal att vi skulle träffas igen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra... jag vill ses med min kompis med helst utan hennes barn då jag inte vill att min dotter blir ledsen pga henne igen.

Ska man säga som det är eller ska man kanske låta barnen bete sig hur de vill och hoppas på att de kan lösa sina egna problem?...

Är också rädd att kompisen blir sur på mig eller något...

Egentligen är det rätt konstigt att vi som föräldrar förväntar oss att barnen bara ska leka och trivas med vem som helst sådär. De har ju också preferenser och gillar olika personer olika mycket.

I det här fallet skulle jag inte försöka förmå din dotter att leka med den här flickan som inte är snäll mot henne. Men om du gillar mamman så kan ni väl träffas utan barnen?

Du kanske ska undvika också att lägga nån värdering på hennes dotters uppförande, det kan mycket väl vara så att man vet om detta och jobbar på det. Barn är olika duktiga på att vara med andra barn, dela med sig och vara generösa. Det kan komma med större mognad och ibland kommer det väl inte alls tyvärr. Men mamman kan ju känna sig kritiserad och ledsen om du för det på tal på et okänsligt sätt.

Jag har en kompis som jag känt sen våra barn var bebisar, vi har i långa perioder träffats och barnen har lekt med varandra. Men nu gillar de inte varann längre, de är ganska stora och har utvecklat egna personligheter som inte är riktigt kompatibla. Ingen av dem är elak eller otrevlig, de har bara inte så mycket gemensamt. Så nu träffas jag och kompisen på egen hand och barnen umgås med sina egna självvalda vänner.
  • Moneece
    CitronTulo skrev 2017-07-10 11:31:39 följande:

Vad tråkigt att inte barnen trivs ihop! Har ni provat att gå till någon lekpark eller dylikt istället för att vara hemma hos någon?

Har precis tänkt på det! Att vi kan gå till lekplatsen tillsammans så kanske det går bättre :)
  • Queennr1

Tja elakt och elakt. En femåring har ju ännu ej förmåga att hantera de sociala koderna som säger att man håller god min och är trevlig även om man inte uppskattar sällskapet. Uppenbarligen vill hon inte ha den påtvingade nya bekantskapen. Det betyder inte att hon är elak.

Svar på tråden Kompisens elaka dotter