• trappstege

Döttrar med äldre pojkvänner?

Vid middagsbjudningen i helgen diskuterades bland annat våra tonårsdöttrars förhållanden med äldre pojkvänner.

OBS! Ingen dotter/son-fråga egentligen. (Den enda tonårssonen i kretsen har bara förhållanden med jämngamla, så det var inte intressant att diskutera.)

De två fallen som diskuterades var en tjej på 14 år (ska alltså börja åttan i höst), som blivit tillsammans med en 17-årig kille.

Den andra är nybliven 17-åring, och hon blev nyligen tillsammans med en 21-åring.

Notera att båda flickorna dels är flickor och dessutom ovanligt mogna för sina åldrar.

Är det här åldersskillnader som ni föräldrar skulle bli upprörda över?

Vissa av oss föräldrar tyckte att det är väl inget alls att uppröras över, andra var mindre nöjda men tyckte ändå att man som förälder inte ska lägga sig i, medan någon tyckte det var helt fel. (Någon åtgärd föreslogs dock inte.)

• Svar på tråden Döttrar med äldre pojkvänner?
  • Anonym (Eva)

Inga problem, det är inga stora åldersskillnader.

• lövet2

Nej, jag skulle inte bli upprörd. Åldersskillnaden är godtagbar.

• Glinda från Oz

Det är ungefär den åldersskillnaden jag själv hade i den åldern, jag tycker det låter helt normalt. Men jag hade pratat lite extra om sex och samlevnad med 14- åringen, en 14- åring är inte byxmyndig och många 17- åringar i förhållanden vill ju ha sex.

• trappstege
    Glinda från Oz skrev 2017-07-10 11:09:53 följande:

Det är ungefär den åldersskillnaden jag själv hade i den åldern, jag tycker det låter helt normalt. Men jag hade pratat lite extra om sex och samlevnad med 14- åringen, en 14- åring är inte byxmyndig och många 17- åringar i förhållanden vill ju ha sex.

Jag är inte förälder till den 14-åringen, så jag överlåter det till hennes föräldrar.

Men kan en 14-åring i ett förhållande verkligen "hålla sig" till den fyller 15?

Jag var själv lite sen i starten, men flera av mina klasskamrater hade sex då de gick i högstadiet.
  • Glinda från Oz
    trappstege skrev 2017-07-10 11:45:41 följande:

Jag är inte förälder till den 14-åringen, så jag överlåter det till hennes föräldrar.

Men kan en 14-åring i ett förhållande verkligen "hålla sig" till den fyller 15?

Jag var själv lite sen i starten, men flera av mina klasskamrater hade sex då de gick i högstadiet.

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara fel att ha sex som 14- åring, men det är lättare att bli utnyttjad då man är yngre (generellt sett alltså) därför hade jag pratat extra mycket om sex, att man inte ska ställa upp på något man inte vill och såvidare. Vill 14- åringen ser jag inga problem, problemet är om 14- åringen egentligen inte vill men har sex ändå.
  • fluu

Jag tycker inte att det är någon märklig åldersskillnad, men lägger mest vikt vid hur de inblandade är som personer och hur mogna de är. Jag blev tillsammans med min man när jag var 16 och han 20. Min mamma oroade sig inte ett skit eftersom hon själv uppfostrat mig och vet att jag vet vad jag vill och att man inte kan sätta sig på mig. Min pappa blev väl kanske något orolig, men träffade mannen och märkte att här kom Herr Timid själv och även pappa vet att jag kan ta vara på mig själv så oron släppte.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Skitsnack om mogen vad är det?)

Min ena dotter var 17 när hon träffade en kille som var 20. Hon tyckte det var jättejobbigt med en så "gammal" pojkvän och hafe svårt att umgås med hans kompisar för hon tyckte de var för gamlaz.det löste sig och nu 10 år senare är de fortfarande tillsammans. En nära vän till mig var 30 när han blev tillsammans med en Som det hette "mogen" tjej på 16 år. Det tycker inte jag är ok någonstans. Mogenhet är = erfarenhet och det är något man får av livet inte för att man låter flrnuftig eller är längre och större ån jämnåriga. Många mogna kan vara osäkrare än de som inte är "mogna" . Men 3 års åldersskillnad kan väl vara ok men den 17 åriga killen får väl lugna ner sig sexuellt då är hsn "mogen"

• Anonym (Mm)

Jag själv var 22 när jag träffa min nuvarande sambo. Och han var då 32. Ingen sa nånting om det.

Killar mognar senare än tjejer så det är ju bara positivt med några år imellan.

Svar på tråden Döttrar med äldre pojkvänner?