• Individual

Vad tycker du om att man lämnar en nybliven treåring ensam på toalettstolen?

Vad tycker du om att man lämnar en nybliven treåring ensam på toalettstolen? Att man går till vardagsrummet, ser på TV och fikar själv under tiden eller att den andra vuxna sitter i sitt arbetsrum framför datorn med hörlurarna på?

När man upptäcker detta som mamma, har man inte rätt att bli arg för att de vuxna personerna som skulle ta hand om treåringen då lämnade hen så? Särskilt då den ena av dessa två vuxna lärt barnet att böja sig långt neråt med huvudet före (så att hen kan tippa omkull över pallen och slå sig hårt i kakelgolvet, - därför att det är "bättre att bajsa så")?

Treåringen sitter alltså där ensam, dessutom i denna farliga sittposition, medans de som ska ta hand om hen gör ovanstående saker. Hur reagerar du som barnets mamma på detta när du kommer in?

Ska inte så små barn (som nyss lärt sig sitta på toalettstolen själva - med en egen mindre toalettstol på som går att köpa för barn) sitta där under en vuxen persons övervakning?

Hur hade du reagerat? Vad hade du sagt och gjort i denna situation?

Ni får gärna först rösta i denna form: JA (det är väl okej/inga problem/varför inte?)

NEJ (aldrig i livet, självklart ska ett så litet barn övervakas när det sitter på toalettstolen, de kan - särskilt under ovan omständighet ang utlärd sittposition - ramla av och skada sig - jag hade blivit förbannad!)

Förklara sedan varför du röstar och tänker som du gör. Tack!

• Svar på tråden Vad tycker du om att man lämnar en nybliven treåring ensam på toalettstolen?
  • Anonym (Hmm)

Hade frågat treåringen om hen bajsat klart.

• Anonym (Ja)

Ja, så länge man kan höra när barnet ropar är det ok. Ett av mina barn vill absolut INTE att man skulle vara med på toaletten, utan ville bajsa ifred. En sak om barnet uttryckligen vill att man ska stanna.

• Dixie

Ja.

Jag har svårt att se hur det skulle vara farligt för en treåring att sitta själv på toalettstolen - att barnet skulle ramla och slå huvudet låter väldigt långsökt.

Så länge de vuxna är så nära att de hör när barnet ropar färdig ser jag inga problem!

• Eena

Ja

Jag utgår ifrån att pappan var på ett sådant avstånd att han kunde höra när barnet var färdigt. En normal treåring behöver inte punktmarkeras och den beskrivna situationen låter inte farlig

• Anonym (zyx)

Så länge den vuxne hör barnet så tycker jag det är OK. Men inga hörlurar då!

• Hyttens burkspel

Ja.

Mitt barn krävde att få vara ensam på toa redan som 2,5-åring. "JAG VILL VARA IFRED!!!"

Men någon behöver finnas som hör vad som händer där inne.

• Individual
    Dixie skrev 2017-07-10 07:36:00 följande:

Ja.

Jag har svårt att se hur det skulle vara farligt för en treåring att sitta själv på toalettstolen - att barnet skulle ramla och slå huvudet låter väldigt långsökt.

Så länge de vuxna är så nära att de hör när barnet ropar färdig ser jag inga problem!

Treåringen sitter alltså med huvudet längre ner än rumpan då hen böjer sig ner så kraftigt. Något som pappan lärt denne att göra. Treåringen såg ut att kunna tippa övet när som helst med huvudet före i golvet.

Pappan sitter i ett annat rum med hörlurar på. Den andra vuxna sitter i vardagsrummet med TV-n på hög volym och fikar.
  • Individual

Pappan sitter i ett annat rum med hörlurar på. Hör alltså inte nåt. Den andra vuxna sitter i vardagsrummet med TV-n på hög volym och fikar.

• Anonym (nopp)

Att lämna en 3 åring ensam på toa kan jag inte se nått problem med. Så länge man kan höra när h*n ropar och barnet inte uttryckligen vill att man ska stanna kvar.

Svar på tråden Vad tycker du om att man lämnar en nybliven treåring ensam på toalettstolen?