Kan jag verkligen inte få flytta med min dotter?
Jag bor ensam med min dotter, hennes pappa bor i grannkommunen.
Jag har träffat en underbar man och nu känns det rätt att flytta ihop med honom.
Jag berättar detta för dotterns pappa och menar på att han måste skriva på papper gällande skola och adressändring. Han säger ok, men han vill att vi gör upp en plan om hämtning och lämning. Just nu står han för all körning, men jag erbjuder mig att vi delar på körningen lika nu.
Nu sätter han sig på tvären, han tänker absolut inte skriva på några papper och jag förstår ingenting.
Han säger bara att han kommer inte skriva på några papper förrän "allting är klart". Har ingen aning vad han menar.
Han nämnde för ca 8 månader sen att han ville flytta till vår kommun och ha dottern varannan vecka. Jag så då till honom att vi kan diskutera detta när det blir aktuellt, alltså när han i så fall flyttat. Men han har inte nämt något om detta sen dess, så jag har antagit att han lagt det på hyllan.
Min flicka är jätteglad över att vi ska flytta och ser framemot att gå i skolan i den nya byn där vi ska bo.
Vill även tillägga att hon bor hos mig såklart och är varannan helg hos sin pappa.
Jag har även jobb på gång här i den nya byn, min fästman kan tyvärr inte flytta på sig eftersom han har eget företag här. Vi försöker dessutom få barn.
Kan pappan tvinga oss att bo kvar i den gamla kommunen? Eller jag måste ansöka om ensam vårdnad osv. Känner lite panik också eftersom skolorna börjar om strax en månad.
Någon som kan ge mig tips, råd? Lite mer kött på benen.
Kommer ringa kommunen/familjerätten imorgon.