• klara86

Vad gör man med brödsmulorna som hamnar på brödfatet i brödrosten?

Hej!

Jag har tänkt på ett tag nu vad man egentligen gör med brödsmulorna som kommer på det där fina brödfatet under brödrosten.. jag har försökt att ha det på mackor men det är sådär.. även som krutonger i soppan men blir degigt å dant... SKa man baka med smulorna?? Jag är fantastiskt förvirrad å skulle vilja ha någon som upplyser mig! Känner mig väldigt utanför då jag har hört gott om "kaksmulor"......

Mvh

Förvirrad Brutta
  • Svar på tråden Vad gör man med brödsmulorna som hamnar på brödfatet i brödrosten?
  • Frontline

Är du dum på riktigt?

Är det brödsmulor eller kaksmulor?

Släng skiten hur svår kan det vara?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • klara86

Är du dum eller? Jag tänker fan inte slänga brödsmulorna, det är ju svinn! Alla föddes inte med silversked i munnen, slänger du bort resterna när du är mätt eller? Svara på frågan eller avstå att skriva! 

• Frontline
    klara86 skrev 2017-07-09 01:08:03 följande:
    Är du dum eller? Jag tänker fan inte slänga brödsmulorna, det är ju svinn! Alla föddes inte med silversked i munnen, slänger du bort resterna när du är mätt eller? Svara på frågan eller avstå att skriva! 
    Absolut jag slänger rester som är några dagar gamla annars äts det upp..

Men bröd eller kaksmulor det slängs direkt.....
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Virriga Vera

Man tömmer det och kastar eller om man vill kan man ju spara det och ha som ströbröd i matlagning. Men du måste ju rosta mängder mad mackor om det ska vara lönt att spara eller kalla det för svinn.

• Tom Araya
    klara86 skrev 2017-07-09 00:47:39 följande:

Hej!

Jag har tänkt på ett tag nu vad man egentligen gör med brödsmulorna som kommer på det där fina brödfatet under brödrosten.. jag har försökt att ha det på mackor men det är sådär.. även som krutonger i soppan men blir degigt å dant... SKa man baka med smulorna?? Jag är fantastiskt förvirrad å skulle vilja ha någon som upplyser mig! Känner mig väldigt utanför då jag har hört gott om "kaksmulor"......

Mvh

Vi sorterar komposterbart avfall, så där hamnar brödsmulorna och kommer till användning. :)
  • äsch
    Lussekatta skrev 2017-07-09 22:25:20 följande:

Är detta en inspirerad version av " svantråden"?

Kan vara, men i så fall borde det stå "Brödsmulorna" med inledande versal. Gud vad jag saknar anof!
  • tobbe01

Hej!

Mvh

Samla dem i en påse, lägg i frysen och till vintern går du till en fågeldamm och matar tacksamma änder!
  • Lussekatta
    äsch skrev 2017-07-10 05:09:45 följande:
    Kan vara, men i så fall borde det stå "Brödsmulorna" med inledande versal. Gud vad jag saknar anof!
    Ja det var tider här på FL
  • Kirenaj68

Hej!

Mvh

Tror inte att smulorna är problemet här.........
  • Themis

Jag häller brödsmulorna i sängen som en modern version av självspäkning. Lite lagom svenskt förstås, man vill ju inte sticka ut...Drömmer

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Kirenaj68

Hej!

Mvh

Jag sparar smulorna till vintern till att strö över gången framför huset vid händelse av ishalka. Men vad du ska göra av spånet i ditt huvud överlåter jag åt dig......
  • Tagsvs

Hua, antar att du trollar....

Men i praktiken om du inte är vimmelmagad så kan du ju samla ihop dem och kaksmulor och baka "dammsugare" eller arraksbollar.

Svar på tråden Vad gör man med brödsmulorna som hamnar på brödfatet i brödrosten?