• THR

flytta ihop

Hej!
    Vi ska flytta ihop i ett gemensamt hus som vi kommer stå på 50% var. Vi har skrivit samboavtal och skuldebrev då han går in med pengar och jag inget.
    Vad behöver jag tänka på mer?  Livförsäkring? Testamente?
    Jag har barn, han har inga barn.

Tacksam för råd!

• Svar på tråden flytta ihop
  • Kjell2
    THR skrev 2017-07-07 10:25:43 följande:

Hej!
    Vi ska flytta ihop i ett gemensamt hus som vi kommer stå på 50% var. Vi har skrivit samboavtal och skuldebrev då han går in med pengar och jag inget.
    Vad behöver jag tänka på mer?  Livförsäkring? Testamente?
    Jag har barn, han har inga barn.

Tacksam för råd!

Testamente, samboavtal och livförsäkring i någon kombination.

Tänk på tre fall
    Du dör
    Han dö
    Ni separerar

• Lena

Fördelning av utgifter eftersom du bör betala för fler

• lilly

Ni får ju själv bestämma hur ni gör med utgifterna, vissa bonusföräldrar har inget emot att man delar 50/50 ändå eftersom man fått barnen på köpet och de tillhör familjen medan andra anser att var och en står för sina egna barn. Hur ni gör bestämmer ni :).

Gällande livförsäkring kan det ju vara bra om någon av er avlider, så att man kan lösa ut den andres del på lånet t.ex. Kolla också vilka försäkringar ni har via facket, om ni är med i det. Ibland kan de ha liknande sjuk och efterlevandeförsäkringar. I ert fall hade jag rekommenderat att ni iaf hade kunnat ta över lånet från den andra, eftersom huset annars ärvs av ditt barn eller dina svärföräldrar. Inte kul att behöva sälja sitt hus för att köpa ut någon annan. Beroende på ditt barns ålder kan även överförmyndare och liknande behöva kopplas in. Ett testamente för din del räcker kanske inte eftersom det kräver att din del av huset utgör mindre än hälften av din totala egendom. 

Annars ser det kort ut ut såhär: 
    Han avlider: Finns inget testamente går allt till hans föräldrar/syskon. Han är fri att testamentera allt till dig, eftersom han saknar laglottsberättigade arvingar.

Du avlider: Allt tillfaller ditt/dina barn. Du kan skriva testamente om att sambon ska ärva allt, men barnen har rätt till sin laglott om de kräver den. Har ni försäkring med förmånstagarförordnande ingår det inte i kvarlåtenskapen, så där behöver man inte bry sig om laglotter.

Ni separerar: Eftersom att ni skrivit samboavtal har du inte rätt till hälften av huset. Ni kan ha reglerat ägandet annorlunda genom ett samägandeavtal dock.

Ni gifter er: Ingår ni äktenskap blir samboavtalet utan verkan och ni måste istället skaffa ett äktenskapsförord om ni inte vill att huset delas lika. Skuldebrevet består dock, men huset är giftorättgods. Arvsordningen blir annorlunda på det sättet att (utan att testamente säger annat), ärver du honom.

Svar på tråden flytta ihop