• Anonym (Bekymrad)

Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?

En bekant har börjat få problem med alkohol och jag vet inte rikigt vad jag ska göra.

Förr var de bara helgerna men nu är de även på veckorna och även när hen har sina barn hos sig.

Hen dricker så pass att de stinker lång väg om hen- dagen efter. Nu har hen börjat att köra bilen dagen efter..

Jag tror att om hen skulle bli stoppad av polisen skulle det bli positivt. Men hur ska jag gå tillväga?

Oftas får jag reda på i efterhand att hen kört bilen, så de blir svårt att ringa polisen under på gående brott..

Igår hade jag kunnat ringt, men fick reda på försent att hen hade druckit och kört bil. Någon som har något tips? Råd? Är rädd att något hemskt kommer hända snart.

(Att prata direkt med hen är uteslutet pga rädsla)

• Svar på tråden Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?
  • Anonym (Ring polisen och be om hjälp)

Svårt att veta hur man ska hå tillväga och jag har ingen erfarenhet utav det men jag hade faktiskt ringt polisen och bett om hjälp.
    De kanske kan göra "stick"kontroller där personen bor i syfte att haffa henne/honom.
    Fruktansvärt att riskera så många andra människors liv.
    Bra att du vill göra något åt det.

• Farfallos

Skicka ett anonymt brev på posten till hen och förklara att du sett hen köra bil en dag då bakfyllan kändes på håll, och att du kommer att kontakta polisen om det inte upphör. Lägg in ett stavfel i namnet eller ange en plats där du vet att hen kört full, men du inte har varit, så faller inte misstankarna på dig. Eller sätt lappen på rutan på hens jobb.

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Ring polisen och be om hjälp) skrev 2017-07-07 08:31:55 följande:

Svårt att veta hur man ska hå tillväga och jag har ingen erfarenhet utav det men jag hade faktiskt ringt polisen och bett om hjälp.

De kanske kan göra "stick"kontroller där personen bor i syfte att haffa henne/honom.

Fruktansvärt att riskera så många andra människors liv.

Bra att du vill göra något åt det.

Tack :) Håller helt med dig!
  • Anonym (Bekymrad)
    Farfallos skrev 2017-07-07 08:38:46 följande:

Skicka ett anonymt brev på posten till hen och förklara att du sett hen köra bil en dag då bakfyllan kändes på håll, och att du kommer att kontakta polisen om det inte upphör. Lägg in ett stavfel i namnet eller ange en plats där du vet att hen kört full, men du inte har varit, så faller inte misstankarna på dig. Eller sätt lappen på rutan på hens jobb.

Tack för tips. :)
  • Anonym (Soc.)

Man gör en anmälan till socialtjänsten då hon har barn hos sig.

• Anonym (Hylle)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-07 10:00:16 följande:

Instämmer.

Jag hade också ringt polisen och bett om råd.
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-07 10:00:16 följande:

De kommer inte leda någonstans. Eftersom de inte finns några bevis och barnen skulle aldrig berätta de. Hen är så perfekt på utsidan att de bara kommer läggas ner. Been there done that.

De "bästa" vore om hen blev tagen på bar gärning, då kan inte hen snacka sig ur de. Och om hen åker dit för exempelvis rattfylla, kontaktas soc automatiskt.
  • Anonym (Hylle)

Finns det risk att hen kör med barnen i bilen?

Om du vet hur dags hen ska köra iväg kan du tipsa polisen om det.

• Anonym (Bekymrad)

Är bara så uppgiven och frustrerad.

Känns lite hopplöst när man hela tiden får veta i efterhand.

Svar på tråden Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?