• Bouba

Alkoholprov soc

Hjälp!

Mitt ex och jag har delad vårdnad. Han har varit manipulativ, svartsjuk och kontrollerande under hela vårat förhållande och kontrollerar även vad jag gör nu trots att vi sparerat sedan ett par år.

Jag har under senaste tiden tagit mer avstånd från honom vilket gjort honom förbannad rent ut sagt. Därför har han anmält mig till soc och tagit vårat barn så att jag inte får träffa. Han har anmält att jag dricker helt okontrollerat och även när jag har hand om barnet. Vilket jag absolut inte gör. Men till saken hör att jag kan dricka ganska mycket under de perioden som barnet bor hos honom.

Nu står ord mot ord och soc vill att jag ska "bevisa" att jag inte dricker när jag har hand om barnet - men hur ska jag bevisa det om blodproverna visar att jag har druckit???

Som sagt, dricker aldrig med barnet och har aldrig gjort, men har sett i andra trådar här att vanliga blodprover visar alkoholintag i veckor eller månader efteråt.

• Svar på tråden Alkoholprov soc
  • Anonym (Ja)

Om dom tar prov ser dom dom ju bara att du dricker, inte när! Blir svårt att motbevisa att du inte dricker när du har sonen

• Anonym (blodprover)

Blodprover kan inte visa när du har druckit, utan bara om du har druckit. Ska du klara dessa prover får du alltså avstå helt och hållet. 

Ska soc ha koll på om du dricker när du har barnet får de ju komma hem till dig med alkomätare. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (blodprover) skrev 2017-07-06 13:12:31 följande:

Blodprover kan inte visa när du har druckit, utan bara om du har druckit. Ska du klara dessa prover får du alltså avstå helt och hållet. 

Ska soc ha koll på om du dricker när du har barnet får de ju komma hem till dig med alkomätare. 

Ekar det här eller?
  • Anonym (Ja)
    konstigtattdeintegårattnå skrev 2017-07-06 13:27:17 följande:

Har soc sagt det eller är de din badboy ex som manipulerar dig? Ett blodprov kan omöjligt visa NÄR du dricker

Badboy? TS har uppenbara alkoholproblem och har vårdnaden om ett barn? JA JUST DET JA, TS är en kvinna, då är ju mannen ett svin! Förlåt, glömde det.
  • Anonym (vichy)

Min kompis fick som villkor att bevisa att hon inte "missbrukade" alkohol för att barnen skulle få vara hos henne.
    I två år gick hon på provtagningar och vågade inte ta en enda liten droppe under tiden.

Hon hade samma beteende som du, nyktert med barnen och betydligt mer annars.
    Ett surt ex torrlade hennes liv i två år med "hjälp" av soc.

• Anonym (vichy)
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-06 13:31:02 följande:
    Badboy? TS har uppenbara alkoholproblem och har vårdnaden om ett barn? JA JUST DET JA, TS är en kvinna, då är ju mannen ett svin! Förlåt, glömde det.
    Snack, hon har inte "uppenbara alkoholproblem" för att hon gillar att dricka och gör det när hon inte har barn hemma.

Jag är så trött på jakten på oss som gillar att ta oss ett glas när andan faller på, så länge ingen blir lidande av det.

Så lägg ner.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (vichy) skrev 2017-07-06 13:35:38 följande:
    Snack, hon har inte "uppenbara alkoholproblem" för att hon gillar att dricka och gör det när hon inte har barn hemma.

Jag är så trött på jakten på oss som gillar att ta oss ett glas när andan faller på, så länge ingen blir lidande av det.

Så lägg ner.
    Lägg ner att försvara alkoholproblem, "ett glas" är inte: "Men till saken hör att jag kan dricka ganska mycket under de perioden som barnet bor hos honom. "

Det är alkoholproblem! Tror du alkoholister inte kan vara nyktra stundvis? Du har uppenbarligen aldrig varit någon nära som har alkoholproblem, eller så har du det själv (vilket det låter som med tanke på ditt svar)

Skulle pappan dras in soc för att jävlas? Skulle inte tro det, det går antagligen ut över barnet och då är det helt rätt! Skulle inte tveka att göra vad som helst för att skydda ett barn mot missbruk, hur kan du ens försvara det?
  • Jesper f
    Anonym (vichy) skrev 2017-07-06 13:35:38 följande:

Så lägg ner.
    Problemet är nog inte "ta ETT glas när andan faller på", för det visar síg inte på blodprover. Dricker man så pass mycket ATT man oroar sig för blodprover, ska man nog omvärdera sitt bruk av alkohol i överhuvudtaget.
  • klyban
    Bouba skrev 2017-07-06 12:35:12 följande:
    Hjälp!

Mitt ex och jag har delad vårdnad. Han har varit manipulativ, svartsjuk och kontrollerande under hela vårat förhållande och kontrollerar även vad jag gör nu trots att vi sparerat sedan ett par år.

Jag har under senaste tiden tagit mer avstånd från honom vilket gjort honom förbannad rent ut sagt. Därför har han anmält mig till soc och tagit vårat barn så att jag inte får träffa. Han har anmält att jag dricker helt okontrollerat och även när jag har hand om barnet. Vilket jag absolut inte gör. Men till saken hör att jag kan dricka ganska mycket under de perioden som barnet bor hos honom.

Nu står ord mot ord och soc vill att jag ska "bevisa" att jag inte dricker när jag har hand om barnet - men hur ska jag bevisa det om blodproverna visar att jag har druckit???

Som sagt, dricker aldrig med barnet och har aldrig gjort, men har sett i andra trådar här att vanliga blodprover visar alkoholintag i veckor eller månader efteråt.

Hur mycket är att dricka ganska mycket?
    Så kan vi få en hum om hur det är och om du behöver oroa dig.

Men för det första så ska du inte lämna några prov hos dom och bara för en bränt ex ringer och gnäller på SOC och lägger en anmälan.
    För jag anser inte han ska få kontrollera dig på detta sättet, så fortsätt och ignorera.

Sen får vi se hur mycket ganska mycket är, så får vi se hur orolig du ska vara inför ett sådant prov.

• Anonym (Nora)

Enligt egen erfarenhet så finns det ett prov som heter Peth prov. Där ser man hur stor alkoholmängd personen druckit på ungefär tre veckor. Om du inte har druckit när du har barnen så tror jag inte att du kommer att ha så stor alkoholhalt i blodet. Och jo.. Misstänker soc. att det förekommer missbruk så kan dom visst kräva blodprov. Det har dom gjort på mina barns pappa.

• Anonym (vichy)
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-06 13:39:20 följande:
    Lägg ner att försvara alkoholproblem, "ett glas" är inte: "Men till saken hör att jag kan dricka ganska mycket under de perioden som barnet bor hos honom. "

Det är alkoholproblem! Tror du alkoholister inte kan vara nyktra stundvis? Du har uppenbarligen aldrig varit någon nära som har alkoholproblem, eller så har du det själv (vilket det låter som med tanke på ditt svar)

Skulle pappan dras in soc för att jävlas? Skulle inte tro det, det går antagligen ut över barnet och då är det helt rätt! Skulle inte tveka att göra vad som helst för att skydda ett barn mot missbruk, hur kan du ens försvara det?
    Min fd man är nykter alkoholist så jo, jag har mycket erfarenhet av alkoholproblem. Jag kan också skilja på bruk och missbruk, något som du inte verka vara kapabel till.

Om man unnar sig ett rus eller fler när det inte drabbar någon annan så är man inte nödvändigtvis alkoholist.

Jo, pappan kan mycket väl dra in soc för att jävlas. Det är inte direkt ovanligt att illvilliga personer gör.

Jag försvarar inte det du anklagar mig för
  • Bouba

Tack ni som svarat! Vichy, nora och klyba

Jag har inte påstått att min inställning till alkohol är helt hälsosam, något som jag börjat ta tag i med hjälp av psykolog. MEN det ändrar inte det faktum att jag kan kontrollera mitt drickande (dvs dricker inte alls) när jag har hand om mitt barn.

Och även om jag inte kan dra upp hela vår historia här, så JO mitt ex kan göra allt för att jävlas -exempelvis använder han just vårat barn- om jag inte svarar på frågor som vem jag träffat, när, var hur osv, kan han helt enkelt bestämma sig för att jag inte får hämta vårat barn när det är min vecka.

I vilket fall, jag gillar att festa/gå ut med mina vänner när jag har mina lediga helger, och då kan det lätt bli 2-3 flaskor vin på helgen. Så alltså kanske 4-6 under en hel månad.

Jag kan absolut sluta med det, men det känns surt att inte få välja själv om jag vill gå ut o festa varannan helg pga honom.

De som vill hjälpa får gärna försöka svara på min första fråga. Om det kommer se ut som jättemycket på prover pga helgdrickande?

Svar på tråden Alkoholprov soc