• Edelweiss

Skadar bebisens anknytning?

Vi fick vårt andra barn för en månad sedan och allt har gått hur bra som helst. Men jag är rädd att jag skadar hans anknytning då storasyster på snart 2 år tar all uppmärksamhet och tid. Han är världens snällaste så det gör ju att han nästan blir bortglömd där han ligger i vagnen eller babysittern. Säger ingenting utan knorrar lite om han är hungrig eller vill komma upp. Sover hela natten (samsover inte) och vaknar med ett leende. Hans syster låg i famnen hela dagarna, ville bli vyssjad och vaggad och hade extremt närhetsbehov. Men han är som sagt var bara nöjd. Är det ok att låta honom ligga ifred då? Bör jag ta upp honom mer? Tar han skada av att vara själv?

• Svar på tråden Skadar bebisens anknytning?
  • Famous

Grattis till en nöjd bebis :). Han låter dig nog få veta om han vill gosa och ha uppmärksamhet.

• Frontline

Bara njuta och vara glad åt ett nöjt barn..
    Vårt andra barn en flicka låg typ första året i en saccosäck och bara var för sig självt hon är idag en underbar flicka på 7 år.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Charlotte N

Precis så hade jag också. Jag upplever att jag knutit an sämst till det barnet av mina tre. Försök få till egentid och gos med bebisen. Jag försöker nu reparera anknytningen till mitt mellanbarn (samsovning, pysslar om, mycket tid tillsammans) som nu är sju år. Han mår bra, är en fantastisk kille. Men anknytningen skadades absolut av att han var en snäll bebis och storebror en ganska jobbig tvååring. Bra för er att du kommit på detta redan nu!

• Fru Ve

Jag har också känt lite så med min trea som nu är 4 månader. I början var han så oerhört nöjd och bara låg där. Men sen när han var ca 2 månader så vaknade han liksom till ur sin "nyföddhetsdvala" och började kräva mer, vilja bli buren o.s.v. Så nuförtiden bär vi honom i sjal mesta delen av dagen. Han hänger med men får ändå närhet och kontakt på köpet. Om din magkänsla ger dig dåligt samvete så är det ju kanske bra att du tänker på hur du gör. Kan du inte skaffa sele eller sjal och bära honom varje dag i alla fall stundtals även om han är nöjd med att ligga i vagn?

Svar på tråden Skadar bebisens anknytning?