• Perils

Potträning fastnat - hur gå vidare?

Vi har nu pottränat dottern som är 2,5 år i 1 vecka. Går hyfsat. Hon verkar kunna hålla sig ganska bra, har fått kroppskontroll, men hon säger fortfarande inte till när hon är kissnödig utan när kisset kommer. Hon verkar alltså inte göra kopplingen kissnödig = kissa. Hon visar inga tecken på att vara kissnödig utan det kommer bara. om jag låter henne känna efter själv kommer allt i byxan då hon inte verkar förstå att hon är kissnödig.

Hur går jag vidare? Ska jag säga till henne med jämna mellanrum att sätta sig eller ska jag ta en mer avvaktande approach och låta henne själv komma på att hon är kissnödig och vad hon ska göra? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Potträning fastnat - hur gå vidare?
  • Linnis92

Med sonen har vi sagt till att det är dags att gå på pottan tills han själv har börjat säga till, de tog ungefär 3-4 veckor. Nu går han för de mesta själv men märker jag att de är 3-4 timmar sen sist så påminner jag honom. Han har nu varit blöjfri i 6 veckor.

• elin1989

Jag skulle fortsätta säga till när det är dags för pottan. Typ var 3-4 timma. Min son säger fortfarande oftast nej när jag frågar om han behöver gå, även fast jag vet att han behöver. Han säger dock till på dagis och hos barnvakten så han vet ju. Han har varit torr dag och natt i typ 2 månader.

• Fru Ve

Låter inte som om hon är riktigt redo om hon inte kopplar att hon är kissnödig med att det kommer kiss. Jag skulle ha lagt ner det hela några månader och sen provat igen. Förutsättningen för att det ska lyckas är ju att barnet själv har någon typ av motivation och förstår vad det handlar om. Du kan ju låta henne gå naken eller med trosor hemma om det är varmt nu på sommaren, men kanske inte i syfte att verkligen träna henne utan mer att hon ska få uppleva lite vad som händer och hur det känns när det kommer kiss? Men känn ingen stress att hon ska bli torr.

• Morkullan

Nu på sommaren kan hon gå utan trosor (med kjol eller klänning), så är det lättare för henne att göra kopplingen och så småningom hinna med när hon både ser och känner vad som händer. Sätt henne på pottan före och direkt efter vila/sömn, efter måltider, före och efter utevistelse. Under intensiv lek kan det behövas extra påminnelse under längre tid. 

Räkna med kissiga kläder ett tag. Ta bort golvmattor och ha plastad frotte i soffan (med en filt över) så det inte blir så besvärligt. Gör ingen grej av olyckorna, men uppmärksamma barnet på att hon kissar om hon inte själv märker det. "Oj nu kissar du! Känner du? Titta!- kom vi går till pottan och ser om du behöver kissa mer".

• Pajama

Jag ställde en potta i vardagsrummet, så hon såg den och inte hade så långt att gå! Blev ett genombrott!

Svar på tråden Potträning fastnat - hur gå vidare?