Tror det lossnat, MEN, fortsätta med belöning??
Vår son på 3 år har haft en lång period med försök att sluta med blöja, eller vi har aldrig pressat honom utan det har fått komma i sin takt. De sista månaderna har han varit utan blöja men frågat efter det för att kissa eller bajsa. Han har vägrat toaletten. Varit rädd för kisset och bajset.
Vi har hela tiden sagt att om han kissar eller bajsar på toan så får han välja en leksak på leksaksaffären. Detta har resulterat i tvärvägran och ibland timmeslånga pass på toaletten men utan resultat.
Här om dagen frågade jag åter igen om han inte ville prova toaletten istället för blöjan, han får ju en leksak då. Till min förvåning gick han med på det och kissade för första gången på toaletten. Vi åkte till affären och jag passade samtidigt på att köpa småleksaker som jag tänkte han skulle få en i taget varje gång han kissar eller bajsar (typ som vissa använder klistermärken).
På eftermiddagen var det dags att kissa igen men det låste sig och han tog blöja. Jag mutade med leksaksskålen.
Nu idag har han kissat utomhus två ggr och ikväll kissade han på toaletten, utan att jag mutade om leksak och det verkar som att han glömt bort det. Han fick alltså ingen leksak (leksaksskålen var f.ö hos hans pappa).
Nu undrar jag om jag helt ska skippa den? Jag känner dock att jag lurat honom då jag så fint introducerade idén med leksaker... kanske kan jag använda den om det blir problem med bajsningen istället?