• SaraD

Tror det lossnat, MEN, fortsätta med belöning??

Vår son på 3 år har haft en lång period med försök att sluta med blöja, eller vi har aldrig pressat honom utan det har fått komma i sin takt. De sista månaderna har han varit utan blöja men frågat efter det för att kissa eller bajsa. Han har vägrat toaletten. Varit rädd för kisset och bajset.

Vi har hela tiden sagt att om han kissar eller bajsar på toan så får han välja en leksak på leksaksaffären. Detta har resulterat i tvärvägran och ibland timmeslånga pass på toaletten men utan resultat.

Här om dagen frågade jag åter igen om han inte ville prova toaletten istället för blöjan, han får ju en leksak då. Till min förvåning gick han med på det och kissade för första gången på toaletten. Vi åkte till affären och jag passade samtidigt på att köpa småleksaker som jag tänkte han skulle få en i taget varje gång han kissar eller bajsar (typ som vissa använder klistermärken).

På eftermiddagen var det dags att kissa igen men det låste sig och han tog blöja. Jag mutade med leksaksskålen.

Nu idag har han kissat utomhus två ggr och ikväll kissade han på toaletten, utan att jag mutade om leksak och det verkar som att han glömt bort det. Han fick alltså ingen leksak (leksaksskålen var f.ö hos hans pappa).

Nu undrar jag om jag helt ska skippa den? Jag känner dock att jag lurat honom då jag så fint introducerade idén med leksaker... kanske kan jag använda den om det blir problem med bajsningen istället?

• Svar på tråden Tror det lossnat, MEN, fortsätta med belöning??
  • blomman 2

Ja ibland behövs det "mutor" för att få barnen att våga ta första steget och vad bra att det lossnade! Jag skulle faktist ge barnet en leksak tills skålen var tom,sedan fylla på med något nytt för nr:2. Det är det värt , så som han har kämpat!

• SaraD
    Meriall skrev 2017-07-05 21:40:02 följande:

Eller så fasar du ut. Ge en varannan gång och sedan var tredje osv.

Ja funderade på att ge imorgon utan att det är i samband med kissning, typ att hör får du för att du var så duktig att kissa utan blöja igår?
  • SaraD
    blomman 2 skrev 2017-07-05 21:43:00 följande:

Ja ibland behövs det "mutor" för att få barnen att våga ta första steget och vad bra att det lossnade! Jag skulle faktist ge barnet en leksak tills skålen var tom,sedan fylla på med något nytt för nr:2. Det är det värt , så som han har kämpat!

Ja han har varit jätteduktig! Knepet har varit att han själv får välja blöja eller toalett (trotsålder delux), till slut kände han sig tydligen mogen. Men det jag är rädd för är att han ska få sån prestationsångest att det låser sig om han ser skålen där på toan och inte kan tänka på nåt annat.
  • mammalovis

Med två barns erfarenhet säger jag att det är inte helt enkelt att styra i den här processen och kanske ska man inte mer än uppmuntra heller. Vi började försöka med första sommaren hon fyllde 2,5 år, men hon hade verkligen noll koll på när kisset kom. Sedan testade vi alla möjliga varianter som gå på rutin, pottschema med klistermärken, men med första funkade ingenting, utan vi fick vänta in henne tills hon själv kände att det var dags.

Nu har vi kämpat med 4-åringen. Vi har försökt under lång tid och testat med klistermärken i perioder. Kisseriet funkar oftast, men bajset har kommit i trosorna många gånger 1-2 gånger om dagen. Hon vill bestämma mycket själv och nekar, så när jag vet att vi ska ut får jag nästan tvinga henne. Jamen, går du inte får vi stanna hemma och då inser hon oftast läget, om än surt. Så vi köpte helt enkelt ett paket trosskydd för att underlätta tvätten. För två dagar sedan ville hon ha klistermärke, men då bestämde hon och pappa att hon skulle klara det en hel dag först. Sedan dess verkar det ha blivit bättre och hon säger till så vi hinner. Däremot får hon ha blöja om vi ska åka bil i flera timmar för säkerhets skull. Kalaset i helgen var heller ingen höjdare ... 

Svar på tråden Tror det lossnat, MEN, fortsätta med belöning??