• Anonym (Undrar)

Andra kvinnors åsikter

Hej!

Jag gjorde en medicinsk abort för sju år sedan i vecka 5.
    Just då var det rätt beslut för mig och min man, men visst kan jag alltid undra "hur det hade varit".

Något jag har reagerat på genom åren är att andra kvinnor kan säga:
    -Det hade jag aldrig klarat av!
    Och genast känner jag mig som en mördare, som att jag har gjort något fel.
    Trots att det gått så pass många år, och det var mitt/min mans beslut och inte dreas.

Jag tror inte att dessa kvinnor menar något illa utan säger så för att de inte har befunnit sig i den situationen.

Hur hanterar ni det rent känslomässigt?
    Jag kan i de stunder jag får höra något sådant ifrågasätta mig själv och såret "går upp igen", och sorgen kommer tillbaka.

• Svar på tråden Andra kvinnors åsikter
  • Dixie

Jag tror det är sådant man säger när man aldrig själv varit i situationen - precis som man säger att man aldrig skulle acceptera otrohet - när man väl är där inser man att allt inte är så svart eller vitt!

• Carambolan

Jag tror precis som ni att det beror på att de aldrig varit i den sitsen själva. Sluta berätta om din abort så behöver du inte riva upp såret igen och igen.

• Anonym (z)
    Dixie skrev 2017-07-03 15:22:01 följande:
    Jag tror det är sådant man säger när man aldrig själv varit i situationen - precis som man säger att man aldrig skulle acceptera otrohet - när man väl är där inser man att allt inte är så svart eller vitt!
    Har själv stått inför att göra en abort och vet efter det till 100% att det aldrig är något jag skulle kunna klara av. Jag stod på sjukan med tabletterna i handen så det va inte långt ifrån att min 10 åring inte hade funnits alls. Svarar jag så så är det just för att det inte är nigit jag skulle kunna göra. Jag svarar likadant om någon berättar om att hen har hoppat fallskärm eller gjort något annat jag verkligen inte skulle kunna klara av. Jag kan ju nu bara svara för mig men tycker att det är synd att lägga in värderingar i uttalandet när det faktiskt inte behöver vara några värderingar i det och att anta att om någon säger så aldrig har stått inför det stämmer nog många gånger inte heller, oplanerade graviditeter är ju knappast sällsynt. 
  • Anonym (Undrar)
    Carambolan skrev 2017-07-03 15:31:25 följande:

Jag tror precis som ni att det beror på att de aldrig varit i den sitsen själva. Sluta berätta om din abort så behöver du inte riva upp såret igen och igen.

Det satt och spekulerades om att vissa kvinnor och män inte "passar ihop", och därför inte kan bli gravida tillsammans.
    Och antydde att min barnlöshet kanske berodde på det.

Det var då jag sa att vi blivit gravida på egen hand efter våra två barn med konstgjord befruktning, och det var så jag fick nämna aborten.

Annars är det inget jag brukar berätta för någon.

Borde kanske låtit henne tro att min man och jag inte "passar ihop" istället, hade nog känts bättre än att säga att vi inte valde behålla.

Ibland önskar jag att jag höll helt tyst, men är tyvärr en väldigt öppen person.
  • Anonym (z)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-07-03 15:44:57 följande:
    Det satt och spekulerades om att vissa kvinnor och män inte "passar ihop", och därför inte kan bli gravida tillsammans.
    Och antydde att min barnlöshet kanske berodde på det.

Det var då jag sa att vi blivit gravida på egen hand efter våra två barn med konstgjord befruktning, och det var så jag fick nämna aborten.

Annars är det inget jag brukar berätta för någon.

Borde kanske låtit henne tro att min man och jag inte "passar ihop" istället, hade nog känts bättre än att säga att vi inte valde behålla.

Ibland önskar jag att jag höll helt tyst, men är tyvärr en väldigt öppen person.
    Personen du pratade med menade nog bara att en abort är något som är så pass jobbigt och påfrestande psykiskt (för de flesta) att gå igenom, att hon själv inte hade klarat av det. Personen menar inget alls om att det var fel av dig eller att du dödat något. Du lägger in för mycket i det personen sa.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (z) skrev 2017-07-03 15:48:44 följande:
    Personen du pratade med menade nog bara att en abort är något som är så pass jobbigt och påfrestande psykiskt (för de flesta) att gå igenom, att hon själv inte hade klarat av det. Personen menar inget alls om att det var fel av dig eller att du dödat något. Du lägger in för mycket i det personen sa.
    Sant. Det har du helt rätt i.

• Anonym (X)

Jag tror att du läser in för mycket i det svaret, de ifrågasätter nog inte ditt beslut att göra abort.

Sedan är det ju faktiskt så, som någon skrev ovan, att man faktiskt har varit i samma situation och inte klarade av en abort. Så var det för mig, oplanerat gravid och med inbokad tid för en abort som jag valde att inte genomföra för att jag inte klarade av det.

• Ginkodil

Så skulle jag också kunna säga!

Om jag sa det skulle det betyda ungefär: "Oj, var det jobbigt för dig/är det fortfarande jobbigt ibland? Jag försöker visa mitt stöd för jag vet att jag själv hade tyckt att det var jobbigt - jag hade kanske inte ens klarat av det! - så vad starkt av dig att fixa det."

• Anonym (Hm)

De får tycka vad de vill.

Svar på tråden Andra kvinnors åsikter