• Anonym (Vän)

Hur stötta någon som har svårt att få barn?

Hoppas på att få råd från er som har svårt att få barn. Jag har en nära vän som försökt skaffa barn ett tag men det har inte gått. Hon har fått många missfall och de vet inte riktigt vad det beror på. Hur gör jag för att stötta henne? Ska man komma med positiva tillrop typ eller ska man bara lyssna eller ska man säga att det är hemskt och tråkigt? Är även orolig för att jag och sambon tänkte börja försöka snart och jag är rädd att hon blir ledsen och tycker att det blir jobbigt. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Hur stötta någon som har svårt att få barn?
  • Queennr1

Lyssna när hon vill berätta. Undvik råd om olika metoder eller fördelar med att inte ha barn. Var som vanligt men tona ned er egen barntillverkning eller kommande graviditet. Sitt inte och beklaga dig för att ni försökt i två månader utan resultat.

• Anonym (Mycket)

*Berätta inte att ni ska börja försöka. Eller att ni försöker.
    *När(om) du blir gravid tryck inte upp ul bilden i ansiktet på henne.
    *Prata inte hela tiden om din graviditet.
    *Kom inte med råd om hur dom ska göra för att bli gravida.
    *Berätta inte allt man kan göra utan barn.
    *Gnäll inte över dina graviditetskrämpor och illamående.
    *låt henne ta avstånd från er om hon vill det och vänta om hon kommer tillbaka.

• Anonym (Vän)

Tack för råden! Hon frågar om saker ibland. Är det okej att svara då? Typ tror du att det här kan funka? Vet du Om chansen ökar när man gör så här osv.

• LemonGirl

Du fick jättebra råd ovan, tycker jag som haft svårt att bli gravid och behålla graviditeter.

Inga positiva tillrop, i varje fall. De är värre än rena förolämpningar.

Om hon frågar rakt ut så tycker jag att du ska vara öppen med hur det ligger till.

Var beredd på att hon kan bli ledsen om du blir gravid och får barn före henne. Det är liksom svårt att kontrollera den känslan. Det betyder inte att er vänskap skadas, men det är svårt att inte bli lite bitter och sorgsen när man ser hur lätt det är för andra. Nu utgår jag förstås bara från mig själv, ska tilläggas...

Svar på tråden Hur stötta någon som har svårt att få barn?