• Browneyedgirl

Hur förklara födsel för 3-åring?

3,5-åriga blivande kusinen hade inga svårigheter att förstå att jag har en bebis i magen och att hon ska få en kusin att leka med. Men nu frågar hon hur bebisen ska komma ut. Nöjer sig inte med att höra att han kommer ut när han vuxit klart. "Men HUR ska bebisen komma ut ut magen? Öppnar man magen?" Hon nöjer sig inte heller med förklaringen att doktorn hjälper till.

Det är ju egentligen inte mitt problem för det är inte jag som behöver förklara, utan hennes föräldrar. Men jag blev ändå nyfiken på att höra hur ni som varit i liknade situation har gjort. Är barn redo att höra sanningen när de väl frågar? Eller kan en 3,5-åring bli rädd av att få höra att bebisen kommer ut ur snippan? Hur kan man förklara födsel på ett litet barns nivå?

• Svar på tråden Hur förklara födsel för 3-åring?
  • Gurkan25

Prata med barnets föräldrar så kan dom förklara på kusinens nivå, eller om ni vill göra det så kan ni gå till biblioteket, det borde finnas barn-böcker där det finna förklarat på barn-nivå! Lycka till!:)

• Lena

Jag har sagt ur snippan eller ur magen som då doktorn skär upp

• lövet2

I den åldern börjar jag med att långt och omständligt förklara hur ett kejsarsnitt går till, och pekar på vänner eller släktingar som gjort sådana. Sedan har det faktiskt aldrig hänt att någon unge vill veta mer än så. De vill inte ha mer information egentligen efter den första minuten.

• Gryntroll

Jag har svarat att det vanligaste är att bebisen kommer ut ur snippan. Men att ibland blir det inte så och då öppnar doktorn magen med kejsarsnitt och att det var så de båda kom ut. Sedan ville de nästan alltid se på ärret, vilket iofs fortfarande är spännande att titta på när vi ex duschar (barnen ännu 5 och snart 8).

• syntharen

Varför inte bara säga som det är? Att bebisar kommer ut genom snippan och ibland måste läkaren operera ut bebisen genom magen.

• Brumma

Bebisen kommer ut ur snippan.. (eller vilket namn man nu använder sig av).

Det är väl det naturligaste svaret :) (och vad jag sagt till båda mina barn i den åldern när de haft frågor gällande detta).

• Viimsan

Har en son som är i samma ålder, 3,5, som ska bli storebror i september. Jag har helt enkelt sagt att "mammor har ett hål mellan benen där bebisen kommer ut när den växt färdigt". Han har varit väldigt fundersam över just det här om hur bebisen ska komma ut. Tyckte det var lika bra att vara tydlig och ärlig

• ajnas
    lövet2 skrev 2017-07-03 08:47:30 följande:

I den åldern börjar jag med att långt och omständligt förklara hur ett kejsarsnitt går till, och pekar på vänner eller släktingar som gjort sådana. Sedan har det faktiskt aldrig hänt att någon unge vill veta mer än så. De vill inte ha mer information egentligen efter den första minuten.

Varför 1) Göra det långt och omständigt 2) Endast ta upp kejsarsnitt som är mycket ovanligare än "snippförlossning"?
  • lövet2
    ajnas skrev 2017-07-03 17:16:40 följande:
    Varför 1) Göra det långt och omständigt 2) Endast ta upp kejsarsnitt som är mycket ovanligare än "snippförlossning"?
    Min erfarenhet är att 3-åringar ofta blir skrämda av att höra om vaginala förlossningar. Operationer verkar vara mindre skrämmande av någon anledning. Därför får hela sanningen vänta tills de är lite äldre.
  • ajnas
    lövet2 skrev 2017-07-03 17:27:54 följande:
    Min erfarenhet är att 3-åringar ofta blir skrämda av att höra om vaginala förlossningar. Operationer verkar vara mindre skrämmande av någon anledning. Därför får hela sanningen vänta tills de är lite äldre.
    Mina tre barn har blivit mycket mer skärrade när de fått veta att doktorn skär i magen!
  • lövet2
    ajnas skrev 2017-07-03 17:31:08 följande:
    Mina tre barn har blivit mycket mer skärrade när de fått veta att doktorn skär i magen! smile2.gif
    Mina barn har sett mina operationsärr och sin pappas blindtarmsärr, så de har inte tyckt att operationer har varit något konstigt.
  • Gizzmogirl

Allvarligt talat, varför göra det så komplicerat. Svara bara som det är, varken mer eller mindre.
    Hur kommer bebisen in i magen?
    Pappafrön och mammafrön möts
    Hur kommer pappafröna in i magen?
    Pappan stoppar in snoppen i snippan så fröna kan mötas
    Var kommer bebisen ut?
    Genom snippan
    Gör det ont?
    Ja
    Hur ont?
    Jätteont

Ställer barnet frågan är det också moget för svaret, åldersanpassat dock!

Hälsningar från en som pratar med barnen om allt

• Hyppesdditti

Jag har berättat för mitt barn att det finns ett hål i snippan som de kommer ut genom. "Nähä?!" sa hon och tittade på mig som om jag lurades. När hon förstod att jag sa sanningen var det typ, "jaha". Jag har berättat att en doktor kan göra ett hål i magen och ta ut bebisen den vägen också om det visar sig funka bättre.

Och hon vet hur bebisarna kommer in i magen också.

• Rymdmoln
    Gizzmogirl skrev 2017-07-03 22:58:21 följande:

Allvarligt talat, varför göra det så komplicerat. Svara bara som det är, varken mer eller mindre.

Hur kommer bebisen in i magen?

Pappafrön och mammafrön möts

Hur kommer pappafröna in i magen?

Pappan stoppar in snoppen i snippan så fröna kan mötas

Var kommer bebisen ut?

Genom snippan

Gör det ont?

Ja

Hur ont?

Jätteont

Ställer barnet frågan är det också moget för svaret, åldersanpassat dock!

Hälsningar från en som pratar med barnen om allt

Håller med men med ett tillägg att det gör ont för stunden men man är redo för det. Och sen typ avleda det med att säga att sen får man världens finaste unge att gosa med. Vet flera barn som sedan blivit vuxna som tyvärr blivit skrämda när man är för tydlig med att det gör jätteont att föda barn. Tycker man ska vara ärlig men inte låta just den saken dominera :)
Svar på tråden Hur förklara födsel för 3-åring?