• Lemo79

10 åring vill inte leka med kompisarna

Hej alla kloka föräldrar. Gör jag nu en höna av en fjäder eller vad säger ni?

Min som är snart 10, leker bra med andra i skolan, har lätt att lära sig, tränar 3-5 dagar i veckan ( hans egna val ). Min stora oro är att han leker knappt med några på fritiden. Han har en-två kompisar som han ringer och som ringer honom. Det händer att han följer med hem till nån eller tvärtom, men inte alls ofta, kanske en gång per månad.

Till saken hör att han väljer bort många kompisar eftersom han tycker att de är för stökiga. Vissa skriker, andra svär, tredje bestämmer för mycket, fjärde spelar "fult" när det spelas fotboll osv. Han säger själv att han trivs att vara ensam och att han är nöjd på skolan. Lärarna säger samma sak.

Hur är era barn? Bör jag vara orolig ? Hur kan jag hjälpa honom ?

Tack alla

• Svar på tråden 10 åring vill inte leka med kompisarna
  • gnipökåms

du gör en höna, alla har olika behov av det sociala och för ditt barn kanske det räcker med att vara med kompisar på skolan samt träning (om han träffar folk där) 

Och om han tycker att flera av hans vänner är stökiga och jobbiga så ska han ju absolut inte vara med dem. 

Om han känner att han mår bra som det är nu så skulle jag låta det vara, jag är precis som din son, efter skola så vill jag bara vara själv och jag mår bra så, det är så himla stressande att vara social hela dagen tycker jag.

• 12345hopp

Verkligen inte något att oroa sig över! Tvärtom, trivs han inte med vissa av sina klasskompisar så är det ju bara bra att han inte umgås med dem? Det verkar ju som att han är social i skolan och då kan det ju räcka gott och väl, och sedan umgås med de han verkligen gillar någon gång ibland.

Om vi vänder på det, om du jobbar heltid och tränar 3-5 dagar i veckan, hur ofta träffar du då dina kollegor? Och hur ofta träffar du de kollegor du inte trivs ihop med på din fritid?

Alla gillar inte att umgås med kompisarna jämt och det är absolut inget fel, han gör ju annat han tycker är roligt. Han kanske tycker mer om att hänga med sin familj?

• MeandHim

Min son är likadan, är oxå lite orolig över det. Men han har kompisar på skolan och är omtyckt. Men han tycker om att vara hemma, själv eller med brorsan som är 3 år yngre. Han är ingen sportkille direkt även om han spelar men tycker de andra tar för mkt plats då han är väldigt försiktig av sig som egentligen inte passar i den här sporten. Men det kommer säkert kompisar :)

• v i r r a

Låter som min son som är 8 år som jag också är lite orolig för när det gäller kompisar.

Han har aldrig(!) varit hemma hos någon klasskompis eller bjudit med någon hem. Med undantag för kalas.

Han är ingen "sportkille" men sjunger i barnkör. Han funkar bra i skolan och leker bra med främst flickorna där även om han oftare än andra föredrar att leka själv med typ actionfigurer av olika slag. Killarna i klassen har han väldigt lite gemensamt med och han tycker de är gapiga, bestämmer för mycket, vill verka tuffa, fattar för lite osv. Han umgås gärna med en grannkille som är 2 år äldre men vägrar gå hem till honom och leka.

Hans bästa vänner är våra vänners barn och med dem leker han gärna och har mycket gemensamt med.

Jag försöker att uppmuntra men inte pressa.. Idag tex har vi föreslagit att bjuda hem någon kompis eller gå över och se om grannarna är hemma men han vill verkligen inte utan har bestämt sig för att idag ska han lära sig laga korvstroganoff som han ska bjuda på

Tja... Vad gör man? Låter han vara som han är antar jag... Knasiga älskade unge

• NomenNescio

Jag tror inte att du behöver vara ett dugg orolig.

Tvärtom, gläd dig åt en barn som uppenbarligen har fantasi och intelligens nog att kunna roa sig själv, och som är självständig nog att våga vara ensam.

Du kan googla på "introvert personlighetstyp", och se om det stämmer in på din son. I så fall kan det vara bra som förälder att veta att han tvärtom mår bäst som det är nu, och att oron och pressen att han ska leka med andra bara leder till att han kommer att må sämre.

• NomenNescio
    NomenNescio skrev 2017-07-19 11:36:45 följande:

Jag tror inte att du behöver vara ett dugg orolig.

Tvärtom, gläd dig åt en barn som uppenbarligen har fantasi och intelligens nog att kunna roa sig själv, och som är självständig nog att våga vara ensam.

Du kan googla på "introvert personlighetstyp", och se om det stämmer in på din son. I så fall kan det vara bra som förälder att veta att han tvärtom mår bäst som det är nu, och att oron och pressen att han ska leka med andra bara leder till att han kommer att må sämre.

Snabb sammanfattning:

Introverta: Får energi av att vara ensamma
    Extroverta: Får energi av att vara social

Introverta: Kan bli uttråkade, stressade, distraherade i en livlig miljö
    Extroverta: Blir uttråkade och stressade av att vara ensamma

Introverta: Upplever livliga och högljudda personer som störande
    Extroverta: Uppskattar liv och rörelse

Introverta: Deras värsta straff är att dygnet runt i en vecka behöver umgås med mycket folk och livad stämning
    Extroverta: Deras värsta straff är att dygnet runt i en vecka vara ensam i lugn och ro

Introverta personer mår inte sämre generellt än extroverta, men däremot upplever de oftare press från omgivningen och en känsla av att deras personlighet är "fel" och avvikande, i och med att det ofta ses som positivt och normalt att ha många kompisar, ständiga aktiviteter och vara utåtriktad och social. Just denna press kan i sin tur kan leda till sämre mående och känslan av att vara annorlunda och inte duga.
  • Lemo79

Tack, tror dock verkligen inte att han är introvert. Han tränar mycket och leker med kompisarna på skolan. När han väll får "ändan ur vagnen" och ringer någon så leker han hur mycket som helst. Börjar nog tro att han har haft en för körig schema och behöver nu lite återhämtning. Kommer minska på aktiviteterna till ht - hoppas det hjälper

• milli79

Med tanke på att han träffar kompisar i skolan och när han tränar tycker jag inte det är konstigt att han vill vara själv mycket när han väl är hemma. Vår 8åring frågar nästan aldrig om kompisar när han går i skolan. Han får ju det sociala när han är där sen är det ju simskola och läxor de andra dagarna och han har syskon så behöver av mer socialt finns inte.

Jag är mer förvånad över att barnen orkar ha aktiviteter och kompisar varje dag. Det tycker jag är mer konstigt.

• Plupp73

Låter helt hysteriskt med fulla skoldagar och utöver det träning 3-5 dagar/v. Att han orkar vara social ens med familjen är ett under. Herregud!

• Bibbidi
    Lemo79 skrev 2017-07-19 21:53:37 följande:

Tack, tror dock verkligen inte att han är introvert. Han tränar mycket och leker med kompisarna på skolan. När han väll får "ändan ur vagnen" och ringer någon så leker han hur mycket som helst. Börjar nog tro att han har haft en för körig schema och behöver nu lite återhämtning. Kommer minska på aktiviteterna till ht - hoppas det hjälper

finns ett mellanting som heter ambivert också. Kort sammanfattat är att man trivs bra i sociala sammanhang - men orkar inte ha folk omkring sig hela tiden. 
  • milli79
    Plupp73 skrev 2017-07-19 23:01:33 följande:

Låter helt hysteriskt med fulla skoldagar och utöver det träning 3-5 dagar/v. Att han orkar vara social ens med familjen är ett under. Herregud!

Håller med. Självklart behöver han lugn och ro efter det.
  • Christiiian

Du bör vara stolt över din son som redan nu verkar så pass trygg i sig själv som väljer bort kompisar som känns fel för honom! :)

Svar på tråden 10 åring vill inte leka med kompisarna