Någon som studerar i uppsala (eller någon annanstans) och brukar plugga med barnet på öppna förskolan?
Hej,
Jag har en dotter sen ett tidigare förhållande och har henne på halvtid nu.
Jag bor i tumba, exet i salem och förskolan är i salem.
Min flickvän och jag har länge velat flytta ihop, och hon har precis fått en lägenhet som vore perfekt för oss tre. Flickvännen studerar i uppsala, och kommer behöva vara kvar där i i alla fall 2 år till. Jag har tänkt att om vi skulle flytta ihop skulle jag kanske kunna ordna en dagmamma där, som min dotter kunde vara hos när hon är hos mig.
Vet att många höjer på ögonbrynen över att ha barnomsorg på flera platser än ett, men min dotter är en mycket självsäker och trygg 4åring. Hon är trygg i sig själv och är van vid att det är olika regler hos mamma och hos pappa. Därför ville jag hitta en mindre grupp för henne på nya stället, så hon lättare skulle komma in i gruppen igen de veckor hon är hos mig där, samtidigt som hon är väl etablerad redan på sin nuvarande förskola och har vänner där.
Försår nu att det kan bli svårt att ordna detta, främs pga att mamman vägrar, dels för att hon inte vill det här och dels för att hon alltid säger ifrån när jag än kommer med några förslag eller åsikter alls...
Till frågan då.
Jag läser basåret på KTH vid flemingsberg i ett halvår till, och vill bli ingenjör. Tänker att jag kan studera i uppsala senare om det passar bäst, eller i stockholm som nu.
Det jag ser som en möjlighet nu är om jag har dottern hemma med mig i uppsala när hon är hos mig. Jag får då avstå lektionerna (08-17 oftast, och planerat 40h/veckan plugg utöver det). Tänker då om jag kan ta henne till den öppna förskolan de timmar de har öppet och studera där medan hon leker, och sen vara i skolan de veckor hon är hos mamman.
Har pratat med den öppna förskolan som ligger närmast där vi skulle bo, och de säger att många gör likadant. Jag undrar därför om någon där ute har liknande erfarenheter? Skulle så gärna höra vad folk har upplevt som är jämförbart med min idé.
Vill så gärna flytta med flickvännen, för kvarteret vore mycket bättre, vi är bra ihop och älskar varandra och dottern, och det skulle underlätta så mycket för mig och min dotter i vardagen i övrigt från det med förskolan. Vill så mycket att det ska gå, men vill under inga omständigheter gå ner i tid från 50% som jag har med min dotter. Det här är jättejobbigt för mig, är rädd att göra fel och göra alla besvikna.