• Skrållan1

40-årskris eller bara ensam?

Jag är 40 år med två barn på 10 och 12 år. Jag har alltid haft mycket umgänge, både med egna tjejkompisar och tillsammans med min man och andra par. Saken är den att det alltid har varit jag som har tagit tag i saker. Sett till att vi åker på olika saker eller träffas. Jag vill fortfarande träffa folk och kanske äta middag, dricka lite vin, eller åka och göra roliga saker. Men jag har de senaste två åren gått igenom en jobbig period, då jag mer eller mindre "gick i väggen". Det gjorde att jag inte orkade ta tag i träffar och annat. Det jag märkte då var att att de sk kompisarna drog sig undan istället för att höra av sig och försöka få med mig/oss it på roliga saker.. Ju mer tiden går ju ensammare blir jag. Jag lider verkligen av detta, men min man ser inget problem, han är nöjd. Själv känner jag mig sysslolös och ensam, värdelös och jag tror att ingen vill umgås med mig för att jag är tråkig. Jag hade hobbys förut, häst. Men även där var jag ensam och då blir det inget kul. Träna gillar jag också men jag får ingen med mig. Blir man så upptagen i 40-årsåldern så man inte har tid med vänner? Jag tycker att det är den ursäkten jag får hörs hela tiden. Jag skulle gärna skaffa mig helt nya vänner men vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag är lite rädd för att bli besviken.

• Svar på tråden 40-årskris eller bara ensam?
  • Tecum

Du är inte ensam om att ha upplevt det. I 40-årsåldern är ungdomen definitivt förbi, man kan inte ens lura sig själv. Man blir bekvämare samtidigt som barnen kräver mer av skjutsande och deltagande i aktiviteter. Man konstaterar också att en del gamla vänner utvecklats åt andra håll än man själv. Så mitt tips är att du antingen närmar din dina gamla vänner på ett nytt sätt (med mindre aktiva och mindre tidsödande aktiviteter) eller trots allt försöker skaffa nya vänner.

• Ed210

Hur vet du att du är tråkig idag? Men du har rätt - det händer många gånger något mystiskt i trettio-fyrtioårsåldern. Folk blir upptagna med familj, släkt - olika aktiviteter där de ska vara klassföräldrar eller skjutsa till fritidsaktiviteter. Om du gillar hästar, har du funderat på att söka kontakter (via nätet) på sajten "Bukefalos"?

Svar på tråden 40-årskris eller bara ensam?