• Anonym (J)

Världens sämsta mamma:(

Jag har aldrig kunnat dricka med måtta men nu har jag gjort det värsta tänkbara och ångesten är outhärdlig! Har en liten bebis hemma och att låta bli alkohol under 9 månader var inget problem, har inget sug efter alkohol när jag inte dricker men när jag dricker kan jag inte sluta. Jag trodde att jag förändrsts när jsg har en bebis hemma och skulle ta ett glas vin igår när jsg var ensam med henne men det slutade med hela flaskan och sambon hittade oss båda sovande i soffan när han kom hem. Så fruktansvärt illa och jag ångrar mig så jag går sönder!!! Det gick bra men tänk vad som kunde ha hänt... jag är världens sämsta mamma:( Utan alkohol är jag världens mest ansvarsfulla!

• Svar på tråden Världens sämsta mamma:(
  • Påven Johanna II

Klarar du inte att avstå helt - vilket verkar vara vad som gäller för dig - så måste du söka hjälp för ditt alkoholmissbruk. 

• Anonym (Sluta dricka)

Du får nog inse att du har alkoholproblem. Det är en sjukdom och inget att skämmas för. För din och din omgivnings skull så måste du sluta dricka. Sök gärna upp en anonyma alkoholister-grupp för att få stöd. Du är världens bästa mamma om du låter bli att dricka alkohol.

• Anonym (Näpperligen)

Du är inte världens sämsta mamma!

Det du behöver göra är att se till att det inte finns alkohol hemma. Du behöver inte alls söka hjälp i detta stadie.
    Tänk på att alla inom vården är skyldiga att anmäla oro till soc av minsta, minsta anledning. Detta vågar jag lova skulle generera i en anmälan om du säker dig till den öppna vården.

Det går dessutom att lära om, det går att lära sig att "sätta stopp" i tid innan man däckar.

Det du bör tänka på är att aldrig dricka när du är ensam med barnet, inte förrän du kan hantera det. 

Hur mycket vet sambon om dina alkoholvanor sedan innan?

• Anonym (Fy fan)

Du har ju ett missbruk. Sluta drick. Och ja du borde skämmas. Fy fan!

• Litet My

Nehej du TS, du är absolut inte världens sämsta. Hade du varit det hade du tyckt detta varit fullt normalt, eller lämnat bebisen ensam för att festa. För bara någon vecka sedan gjorde 2 mammor (tror det var i USA) så och lämnade barn under 2 i bilen helt medvetet för att festa, barnen var döda när mammorna kom till bilen senare. Där kan vi snacka riktigt dåliga mammor. Eftersom du tycks inse att detta är helt fel antar jag att du inser att du inte bara kan ta "ett glas" och sedan sluta? Fundera ut hur SU kan förebygga det? Inte ha alkohol hemma? Se till att när du väl vill dricka så är barnet hos barnvakt?. Tydligt är att du behöver sätta vissa regler för dig själv gällande alkohol och kanske erkänna för dig själv att detta är något du inte kan hantera om det finns hemma. Lycka till

• Anonym (J)
    Anonym (Näpperligen) skrev 2017-06-30 17:57:33 följande:

Du är inte världens sämsta mamma!

Det du behöver göra är att se till att det inte finns alkohol hemma. Du behöver inte alls söka hjälp i detta stadie.

Tänk på att alla inom vården är skyldiga att anmäla oro till soc av minsta, minsta anledning. Detta vågar jag lova skulle generera i en anmälan om du säker dig till den öppna vården.

Det går dessutom att lära om, det går att lära sig att "sätta stopp" i tid innan man däckar.

Det du bör tänka på är att aldrig dricka när du är ensam med barnet, inte förrän du kan hantera det. 

Hur mycket vet sambon om dina alkoholvanor sedan innan?

Tack för svar! Han vet att det är ett problem.. och han trodde nog oxå att det skulle förändras när vi fick barn.. innan var jag helt bestämd på att aldrig dricka med bebis..
  • Anonym (Ok)

Jag drack för några år sen en flaska vin(minst) varje kväll för att dämpa min ångest. Har aldrig kunnat ta bara ett glas någonsin. Något händer i mig efter första klunken. När jag började gå till psykolog slutade jag med vin på daglig basis men varje gång jag drack alkohol, även om det var 2 gånger om året bara spårade jag ofta och blev överdrivet full. Insett att även om jag inte blivit beroende(som tur är) har jag en dålig relation till alkohol och avstår. Har inte druckit på 2 år i oktober och även om jag varit gravid och nu ammar är jag stensäker på att aldrig mer dricka. Somnade nästan på tåget en av de sista gångerna och innan dess ramlade jag med cykeln. Också bråkat med folk. Världens sämsta känsla dagen efter också. Ångest till 100. Undrar hur jag gjort bort mig, varje gång jag druckit. Hade vi haft hemma nu hade jag kunnat låta bli men hade jag druckit ett glas hade det varit kört. Underlättar att min man inte dricker.

Min pappa har berättat han var likadan som ung. Bara låt flaskan va. Helt, för all framtid.

• Anonym (Nykteralkoholist)

Du är inte en dålig mamma. Du vet om ditt problem och behöver professionell hjälp. Ta kontakt med din vårdcentral som kan hjälpa dig vidare. Gå på AA-möten.

Har varit i din sits tyvärr. För mig gick det så långt att dagis gjorde en anmälan eftersom jag var onykter när jag hämtade mitt barn. Barnet flyttade till sin pappa direkt och jag var på behandlingshem i 2 år. Idag har jag varit nykter i 16 år och jag och mitt "barn" (25år) har en jättebra kontakt. 

• Anonym (Näpperligen)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2017-07-01 09:19:01 följande:

Du är inte en dålig mamma. Du vet om ditt problem och behöver professionell hjälp. Ta kontakt med din vårdcentral som kan hjälpa dig vidare. Gå på AA-möten.

Har varit i din sits tyvärr. För mig gick det så långt att dagis gjorde en anmälan eftersom jag var onykter när jag hämtade mitt barn. Barnet flyttade till sin pappa direkt och jag var på behandlingshem i 2 år. Idag har jag varit nykter i 16 år och jag och mitt "barn" (25år) har en jättebra kontakt. 

Nej nej nej, inte vårdcentralen. De anmäler direkt till soc!
    Vet inte hur AA gör dock... men risken att få soc på halsen är akut.
  • Anonym (Jag)

AA gör absolut ingenting, de anmäler inget.

Men AA kräver.mkt eget arbete, man blir inte bra bara förnatt man går på möten. Det är bearbetningen kring sitt liv som ger resultat.

Med det sagt låter du inte som alkoholist dock som att du har ett riskbruk som löngre fram kan leda till alkoholism.

Det viktiga är att du slutar dricka direkt bara.

Svar på tråden Världens sämsta mamma:(