• NZZZZ

Hur ska jag marknadsföra mig själv? Vill hjälpa folk med personligt brev + CV!

Hej FL!

Jag har alltid haft ett stort intresse av att skriva och det har givetvis varit min styrka när jag studerat på högskola och även när jag sökt jobb. De arbetsgivare som jag har mött har många ggr sagt att de är imponerade över mitt personliga brev och CV, fått en rad av komplimanger för mitt sätt att skriva men även för layouten (lägger mycket tid på varje ansökan). Jag har även hjälpt min pojkvän att få jobb genom att skriva hans brev och på intervjun uttryckte arbetsgivaren att han var imponerad över "hans" sätt att skriva. Min pojkvän har pushat på att jag ska utnyttja mitt intresse och nu har jag tänkt på om jag inte ska försöka hjälpa andra människor i deras jobbsökande. Jag vågar inte ta mig vatten över huvudet då jag i ärlighetens namn inte har bästa självförtroendet men jag måste åtminstone försöka.

Var ska jag vända mig? Några särskilda forum? Några tips? Bra/dålig idé?

Jag tänkte erbjuda en rad av olika cv-mallar som kunderna kan välja mellan, ha en form av mail/telefonkontakt där de får berätta om sina arbetslivserfarenhet och ge mig nödvändig information.

Kom gärna med råd och tips :)

• Svar på tråden Hur ska jag marknadsföra mig själv? Vill hjälpa folk med personligt brev + CV!
  • MajaVira

Även om du är duktig på att skriva ansökningar och gärna vill hjälpa andra, så tycker jag inte att det är någon bra idé att du ska skriva ansökningarna åt andra. Tanken med ansökningarna är ju att de ska visa just den personens sätt att skriva och uttrycka sig, inte att någon annan ska göra det åt dem. Då lurar man de blivande arbetsgivarna och de personer som du "hjälper" kan bli ifrågasatta när det visare sig att de faktiskt inte skriver på samma sätt som i deras ansökningar. Att ge kommentarer och råd om ansökningarna är självklart okej, men det verkar inte vara det du tänkt.

Finns det inget annat område där du får nytta av dina skrivkunskaper? Skriv en bok, håll kurser i skrivande eller annat?

• Physalis

Jag håller med MajaVira. Hela idéen med CV och speciellt personligt brev är ju att själva personen lyser igenom, genom sitt sätt att bygga upp sitt CV samt formulera sig i brevet.

Det enda jag kan tänka mig är om du blir föreläsare hos arbetsförmedlingen.

Korrekturläser som en kratta
  • ninna810

Det finns ju massa CV-mallar som man kan ladda ner gratis på nätet. Det är nog svårt att ta betalt för. Sen är ju hela iden med CV/personligt brev att man ska presentera sig själv. Jag har själv varit med i rekryteringar och CV-mallar lyser ofta igenom och hamnar i papperskorgen. Eller så visar det sig vid intervju att man inte skrivit det själv genom att personens sätt att uttrycka sig och deras personlighet inte alls överensstämmer med det personliga brevet.

Svar på tråden Hur ska jag marknadsföra mig själv? Vill hjälpa folk med personligt brev + CV!