• mormor 1965

Ensam mamma med nyfödd sjuk

Är här någon som varit med om att vara ensam mamma med nyfödd, som blivit så sjuk så att hon har hamnat på sjukhus? Vad händr med bebisen då? Om det alltså inte finns nån pappa eller annan person som kan ta hand om bebisen. Dessutom ammas ju bebisen som nyfödd ännu.

Undrar också om en anhörig , t.ex mormor kan sjukskrivas för att tillfälligt ta hand om barnbarnet? Tänker att om mormor själv jobbar.

• Svar på tråden Ensam mamma med nyfödd sjuk
  • mormor 1965

Funderar också på om den ensamstående mamman t.ex skulle drabbas av förlossningsdepression och är oförmögen att ta hand om barnet själv.

• Hsdbdbbdbd

Mamman sjukskriver sig och mormor får plocka ut föräldrapenning. Man kan ge sina dagar till "vem som helst" men 90 dagar är låsta till föräldern.

• Anonym (Beror på)

Det beror ju förstås på typ av sjukdom. Vid fysisk ohälsa kan man väl oftast ändå ha barnet med sig. Finns det ingen som kan ta hand om barnet och man själv inte kan det så ordnar socialtjänsten med tex ett jourfamiljehem.

• Anonym (...)
    Hsdbdbbdbd skrev 2017-06-29 21:33:57 följande:

Mamman sjukskriver sig och mormor får plocka ut föräldrapenning. Man kan ge sina dagar till "vem som helst" men 90 dagar är låsta till föräldern.

Föräldradagar kan inte ges till mormor, de kan endast ges till föräldern.
  • Mormor2B

Mormor får ta ut vård av barn. Blir mamman sjuk o hamnar på sjukhus tas lillen med. Blir storebror eller syster inlagd får pappan/ anhörig o bebis följa med om bebis ammas. Been there

• nnnnnnnn
    Hsdbdbbdbd skrev 2017-06-29 21:33:57 följande:
    Det är bara VAB som kan tas av "vem som helst". Inte föräldrapenning, den kan bara föräldrar få.
  • kaffe
    nnnnnnnn skrev 2017-06-29 22:10:39 följande:
    Det är bara VAB som kan tas av "vem som helst". Inte föräldrapenning, den kan bara föräldrar få.
    Det är nog i inte riktigt sant. Jag har en jobbarkompis som var hemma med sitt barnbarn i 6 månader och fick föräldrarnas föräldrarpenning. Nu var det här några år sen så det kan ha ändrats.
  • Anonym (S)
    kaffe skrev 2017-06-29 22:49:45 följande:

Det är nog i inte riktigt sant. Jag har en jobbarkompis som var hemma med sitt barnbarn i 6 månader och fick föräldrarnas föräldrarpenning. Nu var det här några år sen så det kan ha ändrats.

Nej fp kan endast vårdnadshavare få.
  • Anonym (K)

Bebisen (och pappan) var med mig på sjukhuset när jag blev inlagd (bebisen var ca 5 dagar gammal då).

• Hilda77

Jag blev svårt sjuk efter min förlossning. Blev sjukskriven i 10 månader.
    Min mamma fick vab från försäkringskassan. Var hemma med mig i 10 månader.

• Mormor2B

Ja bebis får följa med och om mamman är mycket sjuk får en anhörig oxå följa med.

• Hilda77

Jo man får vab innan 8 månader om man är ensamstående. Har varit sjukskriven sen dagen mitt barn föddes och mormor har vabbat.

• kaffe

Man kan få vab tidigare än så. Min största är prematur. Så länge han låg på sjukhus fick både min man och jag vab.

• Anonym (Beror på)

Ja, fast det är inte riktigt vanlig Vab utan "vård av allvarligt sjukt barn"

kaffe skrev 2017-07-02 17:59:32 följande:

Man kan få vab tidigare än så. Min största är prematur. Så länge han låg på sjukhus fick både min man och jag vab.

• Hilda77

Nä. Vanlig vab.
    När min son låg på neo såvabbade mormor. När han blev utskriven så vabbade mormor då jag var sjukskriven. I 10 månader gjorde hon detta 3 dagar i veckan.
    Finns väl inget som heter allvarligt sjukt barn.?

• Hilda77

Fast man får väl fortfarandevanlig vab när man ligger på neo?
    Min mamma fick vab, tillfällig föräldrarpenning när sonen låg på neo.
    Sen fortsatt vab när jag var sjukskriven och han var nyfödd.

Svar på tråden Ensam mamma med nyfödd sjuk