• Mammasgryn

Tips & idéer ang. hälsosammare kost

Tar tacksamt emot era bästa tips på nyttigare matförslag, frukost, middag, mellanmål/kvällsmat m.m!! Gärna i samband med att man börjat träna på gym. Vad äter ni innan/efter? Vad säger ni om energidrycker ex. Nocco? Behöver också tips på hur man står emot/äter istället för typ snacks och godis (förutom frukt då) ;)

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips & idéer ang. hälsosammare kost
  • Aniiee

ja, du... det där med hälsosammare kost är ju lite lurigt, eftersom alla har olika idéer om vad som är hälsosamt =P

Skippa energidrycken. Käka en banan istället. kroppen vill ha kolhydrater innan träning, och kolhydrater och protein efter. vill du dricka under träningen så drick vatten eller en riktig sport/isotondryck.

Vad gäller mat över lag så är det beroende på vad du har för mål och vad du har för förutsättningar. Så här äter jag idag, till exempel:

Frukost: 1 Caprese-smörgås (surdegsbröd, tomat, mozzarella)
                  150 g blandade melonbitar
                  1 dl grekisk yoghurt
                  1 tsk flytande honung

Lunch: Laxpytt (hemgjord, vet inte hurden färdiga är....) med fetaost

Godbit: 2 små chokladbollar

Middag: Kyckling med paprika, ingefära, vårlök och råris

godbit:  2 små chokladbollar

som du kanske ser så hymlar jag inte med godis-förbud/mostånd. min filosofi är snarare tvärt om - man får. med måtta. Sug är svårt, jag vet, men om suget sitter kvar efter en liten godbit (liten), så är mitt tips att äta något tvärt emot. dvs en skinkskiva, en ostbit eller något annat sånt. Eller bara fråga sig hur mycket vatten man druckit, för många misstar törst för sug.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Mammasgryn
    Aniiee skrev 2017-06-29 18:00:34 följande:

ja, du... det där med hälsosammare kost är ju lite lurigt, eftersom alla har olika idéer om vad som är hälsosamt =P

Skippa energidrycken. Käka en banan istället. kroppen vill ha kolhydrater innan träning, och kolhydrater och protein efter. vill du dricka under träningen så drick vatten eller en riktig sport/isotondryck.

Vad gäller mat över lag så är det beroende på vad du har för mål och vad du har för förutsättningar. Så här äter jag idag, till exempel:

Frukost: 1 Caprese-smörgås (surdegsbröd, tomat, mozzarella)

150 g blandade melonbitar

1 dl grekisk yoghurt

1 tsk flytande honung

Lunch: Laxpytt (hemgjord, vet inte hurden färdiga är....) med fetaost

Godbit: 2 små chokladbollar

Middag: Kyckling med paprika, ingefära, vårlök och råris

godbit:  2 små chokladbollar

som du kanske ser så hymlar jag inte med godis-förbud/mostånd. min filosofi är snarare tvärt om - man får. med måtta. Sug är svårt, jag vet, men om suget sitter kvar efter en liten godbit (liten), så är mitt tips att äta något tvärt emot. dvs en skinkskiva, en ostbit eller något annat sånt. Eller bara fråga sig hur mycket vatten man druckit, för många misstar törst för sug.

Tack snälla för att du delar med dig. Det var lite såna tips jag var ute efter. Nej jag tror inte på att utesluta något helt utan då tror jag bara suget blir värre. Men vill heller inte äta det för ofta men jag är jättedålig på att dricka vatten under dagen så kanske kan börja med att bli bättre på det. Under träning dricker jag alltid bara vatten. Har du några fler mattips? Känns som om man bara står och stampar med samma och då blir det ju nästan alltid pasta, ris eller potatis till.
Svar på tråden Tips & idéer ang. hälsosammare kost