3åring vaknar och är så sur/arg/ledsen
Nu måste jag göra något för det här börjar bli ohållbart!
Min, snart 3åriga tjej, vaknar just nu varje natt. Hon har gjort så i perioder i hela sitt liv. Ibland sover hon en vecka i sträck utan att vakna och ibland vaknar hon 1-2ggr/natt flera veckor i sträck. Nu har hon en period när hon vaknar om nätterna och jag känner att jag håller på att inte orka längre då jag har en 5 månaders som också vaknar och kräver sitt plus att jag brukar inte kunna somna om förrän ca 2 timmar efter att den större tjejen somnat.
3åringen vaknar ibland med att gråta och vakna till det (mardröm?) och ibland vaknar hon och går över till mig för att hämta mig och sedan vill jon tillbaka till sin säng i eget rum. Fram till att hon var kanske 2år drygt så har det inte varit några större problem, jag har lagt mig bredvid henne och hon har direkt försökt somna om (vilket kunnat ta upp till 2 timmar). Det som knäcker mig nu är att hon kan bli så arg på mig för minsta lilla och börja gråta högt. Det kan vara att jag brer om henne med täcket i all välmening men att hon visst inte ville det då eller att blöjan råkar hamna på sniskan när jag drar upp den efter toabesök. Och jag har så kort stubin på natten så jag blir sur själv de flesta gånger. Jag vet att det inte är bra och att det är risk att det förstärker hennes beteende men jag fixar inte att hålla emot (låter dumt, hur svårt ska det vara att bita ihop men för mig är det jättesvårt!)
Jag behöver hjälp!! Hur ska jag göra för att få våra nätter att bli bättre?
I perioder har vi sovit i samma rum men i olika sängar i stugan men problemet är detsamma.