• Mini77

Rädd när det blåser

Min snart fyraårige son har sedan 1,5 vecka sedan blivit rädd för att vara ute när det blåser. Det kom från ingenstans, och nu har det eskalerat till att han blir hysterisk om man öppnar ett fönster hemma. Har försökt tvinga honom att vara ute men han får verkligen panik. Frågar honom varför han är rädd, han säger att han är rädd för att saker ska blåsa bort. Han har alltid älskat att vara ute men vägrar nu. Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Rädd när det blåser
  • Vardagligajag

Har ingen erfarenhet av att ha ett barn som är rädd för blåsten, men vet att jag själv var väldigt rädd för blåst som barn. Nu var det ju ett tag sen, men vill minnas att jag tyckte det var otäckt när det liksom greppade tag i en samt det höga bruset som följer. Det tillsammans med ovissheten om när det ska dyka upp/avta samt att man hör ju ofta hur vinden liksom byggs upp och det kan man ju förstå att det kan kännas otäckt för ett mindre barn.

Oavsett så växte det bort för min del, och jag tror det bästa man kan göra som förälder är att finnas där som en lugn stöttepelare och ge trygghet genom att om och om igen berätta att det inte är något farligt.

Svar på tråden Rädd när det blåser