• SweetJune

Tips att göra i Göteborg med 3-åring (bästa lekplatser mm)

Hej!

Tänkte ev åka till Liseberg med min 3-åring och 8-månaders. Åker för 3-åringen. Vad mer kan vi besöka? Vilka är dem bästa lekplatserna? Bra restauranger, fika, barnvänligt? Något annat kul?

Tacksam för tips

• Svar på tråden Tips att göra i Göteborg med 3-åring (bästa lekplatser mm)
  • Anonym (Fika)

Vet inte om det finns kvar, men hade för mig att något fika-ställe i Göteborg (Café Husaren i Haga) hade enorma kanelbullar! Köp en sån och dela på som fika!

Annars har jag inte så mycket tips.

Kanske inte det du söker, men min treåring har uppskattat Liseberg(barnkarusellerna). Men vi hade med oss 2 barn som var 7 och 5 år också. Samt en liten bebis.

Lycka till!

• Anonya

Slottsskogen. Där finns djurpark som är helt gratis. Dessutom Plikta, som är en stor och mycket fin lekplats. Naturhistoriska museet ligger i utkanten av Slottsskogen, ifall ni behöver komma inomhus pga kyla eller hetta.

Alfons Åbergs hus har jag inte varit på själv (har inte barn i rätt ålder), men det lär ska vara bra. 

Universeum passar egentligen alla åldrar. Att gå omkring i regnskogen är häftigt. Det finns också stora akvarier. Massor av annat också, men skulle tro att de två är de som passar en treåring bäst. Det är inte tillåtet att ha med barnvagn i regnskogen, men finns BabyBjörns barnselar liksom barnvagnslås att låna.

• SweetJune
    Anonya skrev 2017-06-28 21:11:59 följande:

Slottsskogen. Där finns djurpark som är helt gratis. Dessutom Plikta, som är en stor och mycket fin lekplats. Naturhistoriska museet ligger i utkanten av Slottsskogen, ifall ni behöver komma inomhus pga kyla eller hetta.

Alfons Åbergs hus har jag inte varit på själv (har inte barn i rätt ålder), men det lär ska vara bra. 

Universeum passar egentligen alla åldrar. Att gå omkring i regnskogen är häftigt. Det finns också stora akvarier. Massor av annat också, men skulle tro att de två är de som passar en treåring bäst. Det är inte tillåtet att ha med barnvagn i regnskogen, men finns BabyBjörns barnselar liksom barnvagnslås att låna.

Tack så jättemkt för tips, ska absolut skriva ner detta och besöka. Tack.
  • SweetJune
    Anonym (Fika) skrev 2017-06-28 19:51:44 följande:

Vet inte om det finns kvar, men hade för mig att något fika-ställe i Göteborg (Café Husaren i Haga) hade enorma kanelbullar! Köp en sån och dela på som fika!

Annars har jag inte så mycket tips.

Kanske inte det du söker, men min treåring har uppskattat Liseberg(barnkarusellerna). Men vi hade med oss 2 barn som var 7 och 5 år också. Samt en liten bebis.

Lycka till!

Jag googlade och det finns kvar, verkar gott. Tack!
  • Ellie

Det finns också en stor bra lekplats centralt inne i Trädgårdsföreningen (nära Alfons Åbergs hus). Bredvid universeum - söderut om man går längs med Liseberg - finns Världskulturmuséet med en väldigt bra inomhus lekutställning (för regniga dagar). Gratis. Där kan man också äta lunch många dagar.
    Vid saluhallen (också nära trädgårdsföreningen) finns många matställen. Tex har Café Du Nord väldigt goda köttbullar :)

• Anonym (P)

Positivparken intill Frölunda torg är också en jättefin lekplats (finns lite studsmattor mm på väg genom parken mot själva lekplatsen också). Inne i shoppingcentret finns en thai-bufférestaurang som kostar 10:- per år barnet är gammalt. Jättegott och en hel del att välja på.

• SweetJune

Tack så jättemycket för era tips. Då kanske man ska stanna två nätter iaf. Kan ni tipsa om boende? Har tittat på Gothia Towers, dock inte dyrare än det..

• enmamma

Det finns ju spårvagnar och båtar lätttillgängligt om din 3-åring gillar enkla nöjen.

Liseberg har trevliga lekplatser som är gratis om ni inte vill ha åkband.

• Anonym (P)

Ni hade nog lätt slagit ihjäl en vecka! Båttur ut i skärgården från Saltholmen, paddanbåtarna inne i stan, olika museum. Det finns massor! Har ni bil så är det ju bara en knapp timme till Borås djurpark också.

SweetJune skrev 2017-06-28 22:09:12 följande:

Tack så jättemycket för era tips. Då kanske man ska stanna två nätter iaf. Kan ni tipsa om boende? Har tittat på Gothia Towers, dock inte dyrare än det..

• SweetJune
    Anonym (P) skrev 2017-06-29 09:42:41 följande:

Ni hade nog lätt slagit ihjäl en vecka! Båttur ut i skärgården från Saltholmen, paddanbåtarna inne i stan, olika museum. Det finns massor! Har ni bil så är det ju bara en knapp timme till Borås djurpark också.

Har du/ni tips på bra prisvärt boende om man stannar några dagar. Gothia Towers är bra men går på ca 3800kr 2 nätter.
  • nnnnnnnn

Kolla på coophotellpremie det är 2 nätter för ca 2200 kr, på olika ställen. Men oftast måste man boka i god tid, men man kan också ha tur...

Annars ligger scandic bra till, både i göteborg och i mölndal, där det är superenkelt att ta buss eller spårvagn till centrum, slottsskogen eller frölunda torg

• Alexi

Bo på någon Scandic där i närheten av centralstationen, där har vi bott flera gånger, med och utan barn.

Svar på tråden Tips att göra i Göteborg med 3-åring (bästa lekplatser mm)