• Anonym (jonsnow)

Kan ingenting om politik, hjälp

Jag börjar med att säga att jag dels är ganska ung, 25 år, och dels bott utomlands sedan jag var 14, och flyttade hem till Sverige i vintras, därför skapar jag den här tråden.

Jag vet absolut ingenting om svensk politik, men tydligen är det val nästa år, så det känns som det är dags att lära sig lite. Kan någon ge en snabböversikt? Länka någonstans där man kan läsa? Vad röstar man på egentligen? Jag har förstått att det finns ganska många partier, men jag har egentligen bara hört talas om SD, Moderaterna och Socialdemokraterna, men vet inte vad de egentligen står för.

• Svar på tråden Kan ingenting om politik, hjälp
  • Carambolan

Kortfattat kan man säga att du röstar i tre val. Det är till kommunfullmäktige (kommunen sköter bland annat skola, barn- och äldreomsorg, socialtjänst, detaljplaner och bygglov m.m), landstingsfullmäktige (primärt sjukvård och kollektivtrafik) samt till riksdagen (lagstiftning och nationella frågor). De flesta röstar lika i alla tre val men man kan med all rätt välja olika parti i varje val. Du kan också personrösta om du vill, men ett kryss på en person är också automatiskt en röst på hela dennes parti.

De valda representanterna i respektive förvaltning utser sedan i sin tur regering, landstingsstyrelse eller kommunstyrelse som är de operativa styrande organen. Vi har inte allmänt val till regering eller ministerposter.

Våra riksdagspartier är just nu vänsterpartiet, socialdemokraterna, miljöpartiet, liberalerna, centerpartiet, kristdemokraterna, moderaterna och sverigedemokraterna. S och MP är i regering. L, C, KD och M går under samlingsnamnet Alliansen och har i de senaste valen gått till val under ett gemensamt valmanifest. Mycket av den politiska diskussionen inför valet handlar om ifall de ska fortsätta göra det eller om "blockpolitiken" kommer brytas.

• Anonym (jonsnow)
    Carambolan skrev 2017-06-28 19:44:31 följande:

Kortfattat kan man säga att du röstar i tre val. Det är till kommunfullmäktige (kommunen sköter bland annat skola, barn- och äldreomsorg, socialtjänst, detaljplaner och bygglov m.m), landstingsfullmäktige (primärt sjukvård och kollektivtrafik) samt till riksdagen (lagstiftning och nationella frågor). De flesta röstar lika i alla tre val men man kan med all rätt välja olika parti i varje val. Du kan också personrösta om du vill, men ett kryss på en person är också automatiskt en röst på hela dennes parti.

De valda representanterna i respektive förvaltning utser sedan i sin tur regering, landstingsstyrelse eller kommunstyrelse som är de operativa styrande organen. Vi har inte allmänt val till regering eller ministerposter.

Våra riksdagspartier är just nu vänsterpartiet, socialdemokraterna, miljöpartiet, liberalerna, centerpartiet, kristdemokraterna, moderaterna och sverigedemokraterna. S och MP är i regering. L, C, KD och M går under samlingsnamnet Alliansen och har i de senaste valen gått till val under ett gemensamt valmanifest. Mycket av den politiska diskussionen inför valet handlar om ifall de ska fortsätta göra det eller om "blockpolitiken" kommer brytas.

Tack för förklaringen. Nu kan jag lättare googla mer information Solig
  • K Markatta
    Carambolan skrev 2017-06-28 19:44:31 följande:
    L, C, KD och M går under samlingsnamnet Alliansen och har i de senaste valen gått till val under ett gemensamt valmanifest. Mycket av den politiska diskussionen inför valet handlar om ifall de ska fortsätta göra det eller om "blockpolitiken" kommer brytas.
    Här bör man flika in att det är politiska motståndare till Alliansen som gärna vill att deras samarbete ska upphöra. Partierna som ingår i Alliansen har dock gjort klart att de går till val som ett gemensamt block.
  • Carambolan
    Kung Markatta skrev 2017-06-28 23:47:21 följande:

Här bör man flika in att det är politiska motståndare till Alliansen som gärna vill att deras samarbete ska upphöra. Partierna som ingår i Alliansen har dock gjort klart att de går till val som ett gemensamt block.

Bra tillägg! Orsaken till att det alls är en hetsig fråga är förstås att varken alliansen eller vänsterblocket har egen majoritet eftersom Sverigedemokraterna hålls utanför.

Sen kan det vara värt att veta att önskemål om att bryta alliansen också finns inom vissa falanger i L och C. I många kommuner finns inte samma låsning utan partierna samarbetar i andra konstellationer, till exempel Linköping som styrs av "Koalition för Linköping" som består av S, MP och L. De som gillar sina andra kompisar lokalt vill förstås i högre grad se sådana samarbeten nationellt också. Så det är inte bara en stridsfråga mellan partierna utan också interna tjäbbel.
  • gysted12

jadu.. många pratar om sd historia, men vad har socialdemokraterna för mörk historia, eller vänstern.. bara fakta.. hoppas du läser på..

gör det som känns rätt 

• Carambolan
    gysted12 skrev 2017-06-29 23:15:54 följande:

jadu.. många pratar om sd historia, men vad har socialdemokraterna för mörk historia, eller vänstern.. bara fakta.. hoppas du läser på..

gör det som känns rätt 

De flesta har nog lika mycket problem med deras nuläge som med deras historia.
Svar på tråden Kan ingenting om politik, hjälp