• LejonSa

Föräldrapenning och gå tillbaka till jobb

Hej.

Ska försöka fatta mig kort.

I augusti återgår jag till jobb efter en längre tids föräldraledighet. Vi har då i princip gjort slut på alla FL dagar.

Min chef och jag är överens om att jag kommer jobba ca 65%.

Jag vet att om jag inte fyller på resterande 35% med FL dagar så sänks min sgi. I december ska jag på FL igen. Föräldrapenningen är skyddad iom att jag blev gravid innan barn 1 hunnit bli 19 mån. Så föräldrapenningen oroar mig inte.

Men vet någon om man FÅR lov att gå ner i arbetstid utan att fylla upp med fl dagar? Eller måste jag då meddela chefen att jag helt enkelt vill gå ner i tid helt och hållet? Vi är som sagt överens om att jag går ner i tid oavsett.

Och jag kan ju 60 dagar innan nästa fl börjar, börja ta ut fl för att fylla upp under de månader jag jobbar men det täcker ändå inte alla månader.

Någon som vet hur det är??

• Svar på tråden Föräldrapenning och gå tillbaka till jobb
  • nnnnnnnn

Man får alltid gå ner till 75% om man har barn under 8 år.
    Om både du och AG är överens om att du ska jobba 65% så kommer AG inte att kolla hur du gör med ekonomin (FK). Det är ifall AG vill att du ska jobba mer (eller vill sätta dit dej så att de kan säga upp dej) som du måste kunna visa att du tar ut FP, för då kommer AG att kräva att du visar det.
    Jag vet många som varit "FL" på pappret men ej tagit ut FP utan bara varit hemma.
    Vill man göra helt rätt så begär du tjänstledigt utan lön 10% och 25% tjänstenedsättning pga barn under 8 år, men det kommer säkert inte att spela någon roll så länge som du och AG är överens,

• Anotherone
    nnnnnnnn skrev 2017-06-27 10:24:22 följande:

Man får alltid gå ner till 75% om man har barn under 8 år.

Om både du och AG är överens om att du ska jobba 65% så kommer AG inte att kolla hur du gör med ekonomin (FK). Det är ifall AG vill att du ska jobba mer (eller vill sätta dit dej så att de kan säga upp dej) som du måste kunna visa att du tar ut FP, för då kommer AG att kräva att du visar det.

Jag vet många som varit "FL" på pappret men ej tagit ut FP utan bara varit hemma.

Vill man göra helt rätt så begär du tjänstledigt utan lön 10% och 25% tjänstenedsättning pga barn under 8 år, men det kommer säkert inte att spela någon roll så länge som du och AG är överens,

Kul att läsa ett svar från någon som har koll! Håller med om allt

Det enda jag skulle vilja tillägga är att inom vår verksamhet gör vi precis så, att man lägger 25% föräldraledig pga barn under 8 år och 10% tjänstledig. Föräldraledigheten är nämligen underlag för tjänstepension vilket inte tjänstledighet är. Därför måste vi dela dem.

Om man som arbetsgivare vill ge tjänstepension på hela frånvaron går det givetvis bra det med.
Svar på tråden Föräldrapenning och gå tillbaka till jobb