• Clueless

Enskild firma - föräldrapenning

Min man har enskild forma. Han har fått besked från Försäkringskassan om att han har en viss SGI, och således även en beräkningsgrund för föräldrapenning.

Min man planerar att vara hemma en del med vårat barn. Omsättningen och resultatet i hans enskilda firma kommer därför av naturliga skäl att minska.

Vad kommer att hända med min mans SGI och föräldrapenning när hsn lämnar in nästa deklaration? Kommer han att få samma föräldrapenning men en ny SGI (vid tex VAB)?

• Svar på tråden Enskild firma - föräldrapenning
  • NELJ

Det är samma som för vanlig inkomst, dvs första året efter barnet födds är SGI:n skyddad oavsett hur mycket eller lite föräldrapenning man tar, efter barnet fyllt ett måste man ta ut minst fem dagars föräldrarpenning per vecka man är ledig för att ha kvar sin gamla SGI.

• Clueless

Tack!

Ponera att min man efter barnets ettårs dag vill vara föräldraledig tre dagar/vecka och arbeta i den skilda firman två dagar/vecka. Hur ska min man kunna visa för Försäkringskassan att han faktiskt arbetar 2 dagar i sin enskilda firma?

Jag tänker om det ev kan bli något tjafs, för den enda som kan intyga att min man faktiskt jobbar är ju han själv?

• Clueless

En till fråga...

Om min man efter barnets ettårs dag endast tar ut 2 dagar FP och arbetar resterande tre dagar i den enskilda firman, kommer hans SGI och föräldrapenning då att räknas om (sänkas eftersom han inte jobbar lika mycket i firman längre) när nästa deklaration lämnas in?

• NELJ
    Clueless skrev 2017-06-26 10:15:46 följande:

En till fråga...

Om min man efter barnets ettårs dag endast tar ut 2 dagar FP och arbetar resterande tre dagar i den enskilda firman, kommer hans SGI och föräldrapenning då att räknas om (sänkas eftersom han inte jobbar lika mycket i firman längre) när nästa deklaration lämnas in?

Så länge han har ut föräldrarpenning för de dagar han inte jobbar är SGI:n skyddad efter barnets ettårsdag.

Det bästa är nog att ringa och fråga försäkringskassan. Angående hur han "bevisar" att han jobbat vissa så borde väl det gå att dokumentera på något vis genom dagbok/fakturor etc. Jag är egenföretagare (har dock AB) och konsult och jag för tidsredovisning och dagbok. Nu är jag inte föräldrarledig men vabbar ibland. Men som sagt, kolla med fk.
Svar på tråden Enskild firma - föräldrapenning