Snart två år, sen i talet. Fler?
Hej alla kloka mammor!
Min son som är 22,5 månad känns sen i talet jämfört med jämnåriga och betydligt senare än vad hans äldre bror var som hade hundratals ord, 2-3 ords meningar och kunde prata om och svara på det mesta. Min yngsta son sa sina första ord runt året, men därefter har det gått långsamt. Många ord har ljudliknande uttryck eller är förenklade till ett ljud eller form som gör att de låter lika. Ibland härmar han ord som han hör, men det är sällan. Detta är vad han säger:
Mamma
Babba (pappa, lampa, tappa, trappa och ibland hoppa). Ibland säger han l framför lampa istället och d framför trappa, men det är ovanligt)
Nej
Hej
Aj
Där
Mami (vilket jag tolkar som hans namn Benjamin för det säger han mycket ofta när han Bill nåt)
Mer
Ner
Bapu (papper)
Tittut
Dö (dörr)
A baba (aja baja)
Nunni (snutits)
Nanni (nalle)
De (sten)
Boj (boll)
Bil
Bu (buss)
Babi (lastbil, flera sorters fordon, teletubbi, bandy)
Dat (tack)
Datojdi (traktorbil = traktor)
Dut (tut)
Tita (ticktack = klocka)
Do (juice, dricka)
Namnam (mat, äta)
Ma (puss)
Natt (god natt)
Räkna till 4-5
Oj
Wow
L (låsa)
Ö eller na/nu = öppna
Namnen på babblarna
NoNo och Lala från Teletubbies
Na (mjau = katt)
Vavav (vov = hund)
Dada (krakra = fågel)
Dududu (stänga)
Bababa (backa)
Datdat (tanka)
Bä (lamm)
Ma (mu = ko)
Bu (spöke)
S (orm)
Nö ( nöff = gris)
Ljud för apa men kan inte återge det i text
Gr (lejon, tiger)
Han uttrycker sig mest i enstaka ord. Någon enstaka gång kan han säga "babba nuni= tappa snutits), nä där (finns inte där) eller nåt liknande.
Han har också en massa ljud för sig som inte verkar betyda nåt särskilt.
Leker mest med bilar. Kan även leka med djur och säga hur de låter. Matar ibland djur på uppmaning men inte alltid. Inget direkt intresse av pussel eller klosslådor, lägger ibland i men misslyckas han blir han arg och kastar iväg sakerna, vilket gör att han inte brukar hålla på speciellt länge). Gilla köra bobbycar och spruta med vattenpistol.
Förstår ibland uppmaningar och när jag frågar vad nåt är.
I övrigt är han väldigt ljudkänslig, vill inte bli kladdig, mycket bestämd och trotsig. Får flera utbrott om dagen.
Någon annan med liknande tvååringar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-26 21:51
Glömde följande ord:
Gunga
Blä
Tutu (tåg)
Mi (min)
Brr (kallt)
Ny