Clueless skrev 2017-06-25 22:46:50 följande:
jag är en vanlig kontorsråtta och har anmält till jobbet att jag kommer vara föräldraledig fram till årsskiftet. Min man driver eget och har enskild firma, han kan därför anpassa sina arbetstider och arbetsbelastning.
Vårt barn är nu 4 månader och varken jag eller min man har hittills tagit ut någon föräldrapenning från Försäkringskassan.
Kan jag vara föräldraledig från mitt jobb utan att ta ut någon föräldrapenning från FK samtidigt som min man är hemma vissa dagar och han plockar ut föräldrapenning från FK?
Kan FK motsätta sig detta på något sätt? Min arbetsgivare har väl inget att säga till om i detta fall?
Under barnets första år behöver ingen av föräldrarna ta ut en enda FP-dag.
Däremot har båda föräldrarna rätt att vara hemma, lediga 100%, hela första året.
Efter första året måste man pyssla lite:
Upp till barnet är 18 månader får man vara lediga helt utan att ta ut FP alls, men om man har en SGI så förlorar man den = varje SGI-dag blir värd extremt lite pengar.
Vill man behålla sin SGI, så måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka = kan vara helt ledig och ta ut 5 FP-dagar ELLER varva jobb med FP tex jobba 50% och ta ut 2,5 FP-dag ELLER studera minst 50% och ta CSN (konstigt nog räknas det som SGI-skyddande trots att man inte har inkomst för mer än 50%).
När barnet fyllt 18 månader har arbetsgivaren (AG) rätt att kontrollera att du har FP-dagar kvar för att du ska få ta FL utöver de 25% arbetstidsförkortning som man har rätt att ta om man har barn under 8 år och även här gäller det såklart att ha inkomst (lön/FP/CSN) enligt ovan.
Så om man vill vara hemma 100% länge och hålla sig till lagen + behålla sin SGI så kan man vara hemma:
1 år utan FP + något mer än 1 år och ta ut 5 dagar FP/vecka. Samma gäller såklart för partnern som också har 245 FP-dagar att ta ut.