• Anonym (Vad gör jag för fel?)

Min mamma sårar mig konstant?!

Hej!

Jag vet inte vart jag ska börja men jag är så trött på min mamma. Hon klankar ner, är negativ och sårar mig med jämna mellanrum. Jag vet inte om det kanske har och göra med att jag bor hemma hos mina föräldrar medan jag pluggar. Hon tycker nog det är jobbigt och det kan jag förstå men man behöver väl inte såra varandra för det?

Ett exempel nu ikväll när jag höll på packa inför imorgon när jag ska jobba extra. Då säger hon med riktigt negativ ton "ja du har lagt ut mycket mycket pengar inför imorgon med ditt planerande" mitt jobb ligger en bit bort. Och så säger hon "har du verkligen råd med det här" och går på om min ekonomi och så. Jag är 30 inte 13!! Och det är inte en sån ton att hon bryr sig utan mer att hon vill sätta dit mig på något sätt. Jag sa "kan du inte unna mig det här" för jobbet jag ska göra är en gång i livet typ. Inte så kul att höra från sin egen mamma. Jag får dåligt självförtroende och blir deppig. Och om jag säger det till henne så säger hon att jag är så känslig och tar åt mig av allt.

Grejen är den att hon har velat jobba med samma sak som jag ska göra imorgon och vill nog det fortfarande så jag vet inte om det kan vara avundsjuka.

Men det är inte bara om det här jobbet hon klankar ner på. Hon hittar alltid saker att hacka på när det gäller mig och mitt liv. Så negativ och inte en gnutta kärleksfull vilket hon kunde vara när jag var yngre. Jag kommer resa bort i 3 veckor snart och jag kommer nog inte ringa henne en ända gång känns det som för jag vill inte höra på hennes negativa kommentarer och hennes sjukliga kontrollbehov.

Hade jag inte haft min pappa vet jag inte vad jag hade gjort. Det är han som får mig att stå på benen eller hur jag ska säga men han "försvarar" mig aldrig när mamma sätter igång och hugger vilket också sårar mig men annars älskar jag honom så otroligt mycket och om jag ska vara ärlig älskar jag inte min mamma. Det låter verkligen hemskt men måste man älska någon som alltid hackar på sin 30 åriga dotter?! Jag har aldrig hört min mormor hacka på mamma. Och aldrig ens hört dom tjafsat så VARFÖR är min mamma så här mot mig? Jag är ju vuxen?!

Är alla mammor så här?! Jag är själv mamma och jag tänkte efter nu att jag skulle aldrig ens tänka tanken att vara så här negativ och klanka ner på mina barn som mamma gör mot mig. Verkligen ALDRIG. Ibland undrar jag vad det är för fel på henne. Hon har alltid varit lite så här men nu är hon extrem.

/Ledsen dotter.

• Svar på tråden Min mamma sårar mig konstant?!
  • Monitorkontroll123

Nej, alla mammor är inte spdanna.vad svarar hon när du frågar om hon inte bara kan unna dig det? Det låter inte alls trevligt vad hon håller på med och man undrar ju vad hennes problem är. Kan du be din pappa hjälpa dig att nå fram till henne på något sätt? Annars tror jag det bästa är att hitta någon mening typ: " Jag blir sårad när du säger sådant, jag vill att du håller det för dig själv." Och typ upprepa det varje gång hon säger minsta lilla sak. Så kanske hon förstår till slut.

• Anonym (Nyttliv)

Nej, alla mammor är inte så, bryt kontakten, det är enda sättet du någonsin kommer kunna bli lycklig. 

• Anonym (inte fly)

Jag tycker inte du ska bryta relationen, det är att fly bort från problemen och du/ni kommer bara må dåligt av det. Tycker istället att du ska ett samtal med din mamma och förklara hur du känner. Försök att inte själv ha en anklagande ton(för så går hon bara i försvar) utan berätta sakligt hur ledsen du blir av hennes kommentarer. Fråga henne vad DU kan göra för att hon ska bli mer positiv? Lycka till

• Anonym (Bdb)

Det låter precis som min mamma och jag är i samma ålder som dig.

Vår relation är så mkt bättre när vi inte bor under samma tak. Jag klarar av henne några timmar men skulle inte kunna bo hemma. Jag flyttade hemifrån som 17 åring för att jag inte stod ut längre. Men jag har varit tvungen att mellanlanda hemma några gånger och det fungerar verkligen inte

• Anonym (Nyttliv)
    Anonym (inte fly) skrev 2017-07-09 14:50:21 följande:

Jag tycker inte du ska bryta relationen, det är att fly bort från problemen och du/ni kommer bara må dåligt av det. Tycker istället att du ska ett samtal med din mamma och förklara hur du känner. Försök att inte själv ha en anklagande ton(för så går hon bara i försvar) utan berätta sakligt hur ledsen du blir av hennes kommentarer. Fråga henne vad DU kan göra för att hon ska bli mer positiv? Lycka till

Anonym (inte fly), vill absolut inte vara nedvärderande, men om du skriver detta så vet du personligen inte hur det är att ha en mamma som denna (eller så vet du, men hoppas på att det fortfarande kan ändras). Men denna mamma kommer aldrig att ändras, ett samtal kommer inte att ändra på saker. Och som du skriver, det enda som kan ändras är att dottern är mer tillgiven, sorgligt nog. 
Svar på tråden Min mamma sårar mig konstant?!