• SweetJune

Vilka tider på förskolan?

Hej!

Nu vet jag att alla barn är olika och vi föräldrar har olika förutsättningar men vill bara höra lite vad ni tycker. Vilja tider och hur många dagar i veckan tycker ni är lagom på förskolan? Andra frågan, för en 4,5 - och 2-åring?

Hur långt sommarlov försöker ni ge era förskolebarn och hur gamla är dem?

• Svar på tråden Vilka tider på förskolan?
  • Carambolan

Våra barn har börjat 9 och gått till någonstans mellan 14 och 16 alla dagar i veckan, det tycker jag har gett bra rutin. Vi har haft korta dagar första året och längre när de blivit lite äldre.

På somrarna brukar vi ha 8 veckor ledigt. Jag och mannnen tar fyra veckor semester tillsammans och sen tar vi två veckor ensamma före eller efter.

• viseversa

När jag jobbar går dom väldigt långa dagar. 7-17 ibland 17.30. Nu är jag föräldraledig och då gick dom 9-15. Dom får 7 veckor sommarlov.

• SweetJune
    Carambolan skrev 2017-06-25 20:40:51 följande:

Våra barn har börjat 9 och gått till någonstans mellan 14 och 16 alla dagar i veckan, det tycker jag har gett bra rutin. Vi har haft korta dagar första året och längre när de blivit lite äldre.

På somrarna brukar vi ha 8 veckor ledigt. Jag och mannnen tar fyra veckor semester tillsammans och sen tar vi två veckor ensamma före eller efter.

Tack för att du delar med dig. Hur ska man resonera om man ska skola in ett till barn? Sonen har då gått på förskola i två år när syskonet kommer börja. Man vill ju gärna hämta/lämna samtidigt. Dumt att ha lillsyskonet en dag mindre om äldsta går? Köra lite kortare dagar på båda? Sonen gick 9-14 tre dagar i Kan man säga att de går till typ 15 men så hämtar man dem vid 14 ibland?
  • Carambolan
    SweetJune skrev 2017-06-25 20:50:51 följande:

Tack för att du delar med dig. Hur ska man resonera om man ska skola in ett till barn? Sonen har då gått på förskola i två år när syskonet kommer börja. Man vill ju gärna hämta/lämna samtidigt. Dumt att ha lillsyskonet en dag mindre om äldsta går? Köra lite kortare dagar på båda? Sonen gick 9-14 tre dagar i Kan man säga att de går till typ 15 men så hämtar man dem vid 14 ibland?

Nej, våra har alltid gått samma tider. Eller vi har hämtat yngsta barnet först och med hämtning på olika ställen blir det automatiskt lite olika, men iaf Vi har anpassat efter den som varit yngst. Nu är vår yngsta fyra så nu går han 9-15:45 och skolbarnen går 8:30-16.

På vår förskola vill de att man anger ramtider, alltså det man tidigast lämnar eller senast hämtar. Vår unge har 8-16:30 som tider men han går aldrig någonsin så länge. Det är bara för att ha marginal för att både jag och pappn skulle råka ha ett tidigt möte samma dag nån gång... Men på andra förskolor kanske de är mer petiga med att man ska ange faktiska vistelsetider.
  • SweetJune
    Carambolan skrev 2017-06-25 21:06:33 följande:

Nej, våra har alltid gått samma tider. Eller vi har hämtat yngsta barnet först och med hämtning på olika ställen blir det automatiskt lite olika, men iaf Vi har anpassat efter den som varit yngst. Nu är vår yngsta fyra så nu går han 9-15:45 och skolbarnen går 8:30-16.

På vår förskola vill de att man anger ramtider, alltså det man tidigast lämnar eller senast hämtar. Vår unge har 8-16:30 som tider men han går aldrig någonsin så länge. Det är bara för att ha marginal för att både jag och pappn skulle råka ha ett tidigt möte samma dag nån gång... Men på andra förskolor kanske de är mer petiga med att man ska ange faktiska vistelsetider.

Det var bra med ramtider, kommer förhöra mig sen när det är dags om det går. Tar skolbarnen sig själva till skolan eller ni lämnar dem först på vägen?
  • Anonym (Stina)

Vår son har för de mesta gått 9-14/15. Nu är han 3 år och kommer gå 6.30-14 de dagar jag jobbar förmiddag och 11.00-16 de dagar jag jobbar eftermiddag/kväll. Övrigt 9-14. Samma gäller lillasyster på 1 år.

• Carambolan
    SweetJune skrev 2017-06-25 21:14:20 följande:

Det var bra med ramtider, kommer förhöra mig sen när det är dags om det går. Tar skolbarnen sig själva till skolan eller ni lämnar dem först på vägen?

De går själva (7 och 10 år), men skolan börjar 8:30 här så de är så illa tvungna att gå innan Men det är skönt för då är jag eller pappan fortfarande hemma och kan se till att de kommer iväg innan minsta ska klä på sig och gå.
  • SweetJune
    Carambolan skrev 2017-06-25 21:17:13 följande:

De går själva (7 och 10 år), men skolan börjar 8:30 här så de är så illa tvungna att gå innan Men det är skönt för då är jag eller pappan fortfarande hemma och kan se till att de kommer iväg innan minsta ska klä på sig och gå.

ja tänk
    Carambolan skrev 2017-06-25 21:17:13 följande:

hur gammalt är tredje barnet om man får fråga? Var det stor skillnad att gå från två till tre?
  • fluu

Dottern är fem år och har varierande tider(mannen har gått ner i tid). Hon har en megalång dag då hon går 8-17, en kort dag då hon går 4 timmar och några mellanlånga dagar. Nu på fsk tar vi inte ut ett "helt" sommarlov, 5-6 veckor är eoner för henne ändå så vi sparar hellre de långa loven och inget fritids till skoltiden.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (heltidsarbetande pendlare)

Vi kör att en av oss lämnar och den andre hämtar och turas om efter hur det ser ut på våra jobb.

Min ordinare arbetstid är 07-15:30 men så har jag dagtid med flex. 
    så när jag lämnar måste jag lämna vid 06 för att jag ska hinna till 07 (får bara börja senare om arbetet tillåter vilket det i princip aldrig gör)
    Då hämtar min man vid 16, jag är hemma runt 16:30 (har 50min till jobbet)

Om min man lämnar så blir lämningen vid 06:30. jag åker hemifrån så jag stämplar in 06:30 och kan stämpla ut (igen om arbetet tillåter) 15:00 och hämta upp barnet vid 16:00 snåret. 

det blir långa dagar men vi har en underbar dagmamma och vi tycker att det trots långa dagar går väldigt bra. :) hade känts jobbigare att lämna på dagis då det iaf på de vi besökt är mycket stojigare och stökigare (hög volym osv) hos dagmamman är det lugn lek på morgonen och på eftermiddagen.

• Carambolan
    Anonym (heltidsarbetande pendlare) skrev 2017-06-25 21:46:46 följande:

Vi kör att en av oss lämnar och den andre hämtar och turas om efter hur det ser ut på våra jobb.

Min ordinare arbetstid är 07-15:30 men så har jag dagtid med flex. 

så när jag lämnar måste jag lämna vid 06 för att jag ska hinna till 07 (får bara börja senare om arbetet tillåter vilket det i princip aldrig gör)

Då hämtar min man vid 16, jag är hemma runt 16:30 (har 50min till jobbet)

Om min man lämnar så blir lämningen vid 06:30. jag åker hemifrån så jag stämplar in 06:30 och kan stämpla ut (igen om arbetet tillåter) 15:00 och hämta upp barnet vid 16:00 snåret. 

det blir långa dagar men vi har en underbar dagmamma och vi tycker att det trots långa dagar går väldigt bra. :) hade känts jobbigare att lämna på dagis då det iaf på de vi besökt är mycket stojigare och stökigare (hög volym osv) hos dagmamman är det lugn lek på morgonen och på eftermiddagen.

Hur funkar det där egentligen. Om ert barn går 06-16 innebär det ju att dagmamman jobbar 10 timmar om dagen. Tar hon ut den övertiden som komp och ert barn är någon annanstans vissa dagar, eller har hon längre semester på sommaren eller hur funkar det? (Bara nyfiken, vi har aldrig haft dagmamma).
  • Carambolan
    SweetJune skrev 2017-06-25 21:38:44 följande:

ja tänkhur gammalt är tredje barnet om man får fråga? Var det stor skillnad att gå från två till tre?

4, 7 och 10 är våra barn :) Jag tycker inte att det har varit någon stor skillnad när det gäller familjeliv eller ekonomi. Däremot är det verkligen en logistisk utmaning just nu, att både ha ett småbarn som måste passas hela tiden och att samtidigt ha två skolbarn som fortfarande är för små för att på egen hand ta sig till fritidsaktiviteter etc. Det hade nog känts lättare om de var mer jämna i ålder. När vi bara är hemma är ju de två stora däremot helt självgående så på ledig tid är det skönt istället.
  • Alexi

Vi har klrt samma tider alla år, lämnat vid 07.45 och häntat vid 15.30.

Alltid ledigt hela jullovet och sex veckor på sommaren.

Nu är barnen 6 och 8 år.

• Alexi

Måste tillägga, att ha en dag ledigt för ena barnet men inte för andra är för mig fullständigt vansinne. Varför skulle man missunna det äldre barnet en ledig dag i veckan?

Dessutom hade det inte varit tillåtet i de flesta kommuner, är föräldern ledig ska barnen vara ledig.

Ska också tillägga att vår yngsta hade behövt kortare dagar tror jag, men vi fick inte ihop kortare trots deltid och omlottjobb.

• Almina

För oss och vårt barn tyckte vi att 9-14 var bra tider när han började förskolan vid knappt 2 års ålder. Nu när han är 4 år går han 9-15, 4 dagar i veckan. Till hösten blir det samma tider, men 5 dagar per vecka. Sonen har hittills kunnat få 3 månaders ledighet under sommaren.

Carambolan skrev 2017-06-25 22:11:16 följande:
    Hur funkar det där egentligen. Om ert barn går 06-16 innebär det ju att dagmamman jobbar 10 timmar om dagen. Tar hon ut den övertiden som komp och ert barn är någon annanstans vissa dagar, eller har hon längre semester på sommaren eller hur funkar det? (Bara nyfiken, vi har aldrig haft dagmamma).
    det är två vuxna som tar hand om barnen. de har öppet 06-18 varje dag. det finns 10barn där totalt. det är ute på landet på en bondgård med kor och getter och massa smådjur. barnen hjälper till på gården med olika ansvarsområden, sedan har de pedagogiska inslag varje dag där de lär sig en massa enligt skolplanen eller vad det kallas för övriga förskolor.

de brukar turas om att ha tidiga morrar och sena eftermiddagar för det är få barn då. hur de rapporterar sin tid till kommunen vet jag inte :) men vi är väldigt glada att dem finns då vi är lite anti-förskola pga att det är så hög ljudvolym och många barn/vuxen. känns lättare att pendla till jobbet när man vet att barnet har det bra hos dagmamman och får vara ute stora delar av tiden och mysa med djur och leka i deras lekpark som de byggt åt barnen :)
    Carambolan skrev 2017-06-25 22:11:16 följande:
    just det, de stänger 4v på sommaren, samma veckor varje år. och tar dessutom inte betalt då. så vi betalar bara 11mån om året :) har förstått att förskolor tar betalt på sommaren även om man inte har barnen där.
  • LFF

Mina barn, 3,5 år, har tid 7-1630. Oftast hämtar pappa vid 16. De har haft dessa tider från start. 

De får i år 7v sommarlov, förra året var det 8v. Vi har massor med föräldradagar kvar, annars hade det antingen blivit kortare sommarlov eller mindre gemensam semester för oss föräldrar. De är även lediga över julen. 

Svar på tråden Vilka tider på förskolan?