• Scribble

Kan min mamma bestämma över pengar som gets i gåva till mig?

Hej. Jag är en pojke på 16 år som undrar ifall min mamma kan ta pengar som jag fått i tillexempel födelsedags present och sätta in dom på ett sparkonto som hon säger är till mig att spara pengarna till ngt jag vill men sedan låter hon mig inte ta ut pengarna?

• Svar på tråden Kan min mamma bestämma över pengar som gets i gåva till mig?
  • Themis

Du är omyndig så dina föräldrar förvaltar juridiskt sett dina pengar åt dig tills du är 18 och du kan inte heller på egen hand ingå giltiga finansiella avtal som t.ex. teckna mobilabonnemang innan du är 18, i så fall måste förälder ge sitt medgivande.

Detta är för att skydda unga människor från att göra dumma saker p.g.a. att man är ung och oerfaren, och din mamma tänker nog att pengarna ska gå till något nödvändigt som körkort eller kanske möbler när du flyttar hemifrån.

Beroende på vad det är min tonåring vill hade jag nog också sagt nej i vissa fall.

Om familjen inte har det fett så känns det nog dumt att ge tonåringen 20 000 i sparpengar som en förälder eller släkting slitit ihop under flera år till att köpa prylar eller åka på spritresa, när man vet att det kommer ett körkort som måste betalas om bara något år. Om du gör av med pengarna nu så finns de inte sen, och vem ska då betala de bitarna?

Men jag tycker även det beror lite på hur stor summan är som du vill spendera, i relation till ditt sparkonto och till familjens totala ekonomi.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis

Sen finns det också låsta sparkonton som man bara kan göra 1-2 uttag på om året, mot att istället få bättre ränta. Då blir det straffavgift om man vill ta ut pengarna och de är alltså inte lätt åtkomliga.

Din mamma ska förvalta dina sparpengar på det vis hon tror är bäst för dig på sikt, inte enligt det som du tycker är roligast för ögonblicket.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • LiaSthlm

Har du fått pengar i födelsedagspresent är väl tanken att du ska få köpa någon egen present och inte sätta in dem på konto.

Visst kan vissa saker vara onödiga köp men man lår sig inte om ekonomi om man aldrig får göra misstag och ha eget ansvar.

Be om ett eget kort med sparkonto och privatkonto kopplat till så kan du förs över själv men de har även möjlighet att se vart du handlar.

Svar på tråden Kan min mamma bestämma över pengar som gets i gåva till mig?