• Elderberry

Linne (textilen), slutar den någonsin bli skrynklig?

Kanske en konstig fråga, men jag minns att jag fick höra av en dam som sålde medeltidskläder att linne blir mjukt efter en tids användande och då slutar bli sådär fruktansvärt skrynkligt. Fick se på hennes klänning som blivit mjuk (aldrig sett linne så förut).

Nu undrar ju jag om det här är sant? Blir linne mjukare och mindre skrynkligt med tiden? Hur mycket måste man i så fall använda det för att det ska bli så?

Kanske blev felplacerat i "mode" men jag vet inte vart det hör hemma, tack för svar!

• Svar på tråden Linne (textilen), slutar den någonsin bli skrynklig?
  • Scoops

Mjukt ja, men skrynkelfritt blir det aldrig.

• Elderberry
    Scoops skrev 2017-06-23 21:20:44 följande:
    Mjukt ja, men skrynkelfritt blir det aldrig.
    lustigt att hennes såg helt skrynkelfri ut, men hon kanske gömde ett strykjärn bakom disken vem vet

tack för svaret!
  • Poppy75

Det beror kanske på hur tyget är vävt. Jag har en filt i linne och den är bara skrynklig när den är helt nytvättad, sen blir den mjuk och näst intill skrynkelfri. Den är lös i väven och ganska grov i tråden.

• Lustigkanin

När man tvättar linne, i synnerhet om man tvättar varmt, löser man upp och sköljer ur det limämne som håller ihop och gör fibern styv. (En styv fiber skrynklar.) Att ofta stryka på hög värme bryter också ner fibrerna och gör dem mjukare.

Men som redan skrivits påverkar också vävsättet. Ett tyg vävt i tuskaft (trådarna går varannan ovanför och varannan nedanför varandra) blir stelare och inte sällan mer lättskrynklat än ett kypertvävt tyg där trådarna inte korsar varandra lika ofta (tex två ovanför, en under).

Svar på tråden Linne (textilen), slutar den någonsin bli skrynklig?