• Sundancekid

Vill inte flaskmatas!

Behöver verkligen hjälp.

Min son på 5 veckor vill inte ta flaska, inte napp heller men det spelar inte så stor roll.

När jag och sambon försökt att mata med flaska eller försöka få honom att ta napp så får han aldrig något bra grepp och så ser han nästan äcklad eller ledsen ut..

Både jag och sambon hade planerat under graviditeten att vissa nätter skulle han flaskmata sonen så jag skulle kunna sova lite extra men det är verkligen omöjligt :(

Känns nästan som att man slösat pengar på en pump i onödan.

Är det någon som har tips på hur man kan höra för att få det att funka??

• Svar på tråden Vill inte flaskmatas!
  • finskatjejen

Du måste prova med flera olika nappflaskor! Det är ganska stora skillnader på själva nappens form. Bara en dlg åt vår son, Ainu var märket.

• Aliona

Du kanske kan försöka med en annan flaska, alltså med annan napp. Min son tog Dr Brown men inte Nam. Eller en drickkopp?

Säg till pappan att hålla barnet nära när han flaskmatar, i famnen och gärna hud mot hud. Amningen kommer ju med hud och lukter och härtslag och andning och närhet också som en flaska inte ger.

Går det inte nu så funkar det kanske om några veckor. Bara att ha tålamod och fortsätta att försöka.

• Noran

Mina 2 första barn tog napp och flaskan, men 3an inte alls. Eller ju nu när han är 1,5 år och har just lärt sig dricka välling ur flaska. Så det är väl olika bara. 

• annabellelee

Vår son flaskmatades och ammade parallellt fram till 3 mån, sedan tvärvägrade han flaska. Så ibland går det inte att göra något. Vi hade också planerat att kunna dela nätterna mer jämlikt. Kanske kan ni dela upp det så att mannen gör mer av hushållssysslor att istället?

• Kim Possible

Har du Facebook tipsar jag om gruppen "Till dig som flaskmatar -tips och råd på vägen"! Det är en, till 99%, väldigt trevlig grupp där frågor som dina avhandlas och för amningshets och skammande är bannlyst, den dom sysslar med sånt är ej välkommen.

Där kan du hitta allt från delammare, helflaskare(med bröstmjölk eller ersättning) till de som helammat/ammar men vill ge stöd till flaskmatande ändå. Vissa har små barn nu, vissa har större barn men kan ge bra råd och tips ändå. Varmt välkommen!

Svar på tråden Vill inte flaskmatas!