• Anonym (Ledsen)

Gravid trots skydd, bonusfamilj

Jag har haft en p-stav sedan jag var tonåring. Har haft före barn och efter barn. Men nu har jag då blivit gravid trots det.

Till saken hör att både jag och min sambo har barn sedan innan. Sammanlagt är de 4 stycken och vi har inte bott ihop så länge. 1,5 år bara. För att vara en bonusfamilj vill jag säga att vi är otroligt sammansvetsade och har en harmonisk familj. Alla trivs här och trivs med varandra, både vuxna och barn. Men så har det ju bara varit i några få månader, det har ju tagit tid att bygga upp. Och jag är rädd att det sa gå åt fel håll om vi behåller det här barnet. Dessutom har vi inte råd med barn just nu då båda studerar. Sambon har ett år kvar och jag har 4 (ska bli lärare är tanken). 

Dessutom så gjorde en nära vän till mig en abort för två månader sen och fick operera bort hela livmodern då hon fick en infektion som gick över i blodförgiftning. Hon var nära att dö och kan aldrig få biologiska barn.

Jag har alltid sagt att jag gör abort om jag blir gravid nu. Att det just nu måste läggas fokus på de barn vi redan har. Men på grund av vad som hände min vän känner jag mig så rädd. Jag vågar inte. Vill inte. Är så rädd för att förlora det här barnet och att det aldrig mer blir något.

Hur skulle ni tänka och göra i min situation? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Gravid trots skydd, bonusfamilj
  • Anonym (Hasa)

Skulle gjort abort pga alla de anledningar du nämner. Förhållandet är sprillans nytt, du har MÅNGA studieår kvar och ni har inte råd med fler barn.

Ta hand om de ungar ni har istället.

• Anonym (Ledsen)

Jag vet ju det egentligen. Jag har bokat en tid för abort, fick dock ingen tid förrän i slutet på juli då det är brist på personal under semestern och jag är ju ändå så tidigt i min graviditet. Känns nästan ännu värre att behöva vänta. Hade velat göra abort så tidigt som möjligt om jag nu måste.

Men usch. Hjärnan vet att abort är det enda rätta mot familjen och hjärtat brister av sorg.

• AnnaSthlm

Acceptera INTE att gå runt gravid i en månad, vad vidrigt och respektlöst av sjukvården! Ring, ligg på och kräv abort nu, i grannlandstinget om det behövs!

• Anonym (Annan stad)

Om det är lång väntetid så kan man ringa runt o kolla i närliggande städer och göra abort där. Det gjorde jag förra sommaren. Gick jättebra. Fick tid en vecka senare.

• Anonym (Liz)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-21 18:12:56 följande:

Jag vet ju det egentligen. Jag har bokat en tid för abort, fick dock ingen tid förrän i slutet på juli då det är brist på personal under semestern och jag är ju ändå så tidigt i min graviditet. Känns nästan ännu värre att behöva vänta. Hade velat göra abort så tidigt som möjligt om jag nu måste.

Men usch. Hjärnan vet att abort är det enda rätta mot familjen och hjärtat brister av sorg.

En abort är aldrig vad man vill göra. Fruktansvärt att du ska behöva vänta. Ju längre du väntar ju mer kommer tankar och hormoner sätta in.

Du behöver räkna med tid för sorgen. Har du gjort abort förut?
  • Anonym (?)

Vad säger mannen/pappan?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Liz) skrev 2017-06-21 21:37:09 följande:
    En abort är aldrig vad man vill göra. Fruktansvärt att du ska behöva vänta. Ju längre du väntar ju mer kommer tankar och hormoner sätta in.

Du behöver räkna med tid för sorgen. Har du gjort abort förut?
    Nej, detta blir min första och förhoppningsvis sista abort. Tänkte försöka ringa runt lite efter tips i tråden.. Men det känns ju såklart jobbigt ändå. Hur länge är man ledsen?
    Anonym (?) skrev 2017-06-21 22:21:18 följande:

Vad säger mannen/pappan?

Han skulle förmodligen vara väldigt stöttande och fin om jag behöll men han vill verkligen att jag gör abort. Vi har pratat om barn förut och han säger hela tiden att han vill ha fler barn, att det kommer. Men inte nu. Och jag hade aldrig planerat eller aktivt försökt skaffa barn just nu heller, men nu är jag ju redan gravid.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-22 09:42:48 följande:
    Nej, detta blir min första och förhoppningsvis sista abort. Tänkte försöka ringa runt lite efter tips i tråden.. Men det känns ju såklart jobbigt ändå. Hur länge är man ledsen?
    Anonym (?) skrev 2017-06-21 22:21:18 följande:

Vad säger mannen/pappan?

Han skulle förmodligen vara väldigt stöttande och fin om jag behöll men han vill verkligen att jag gör abort. Vi har pratat om barn förut och han säger hela tiden att han vill ha fler barn, att det kommer. Men inte nu. Och jag hade aldrig planerat eller aktivt försökt skaffa barn just nu heller, men nu är jag ju redan gravid.
    Du har en vän som råkat ut för något fruktansvärt. Det är väldigt liten risk att det händer er men jag förstår att det hjälper dig föga för likväl vet du ju nu att risken finns. Chansen att du kan få barn senare är förmodligen väldigt stor, om man säger så.
    Hur länge är man ledsen? Det beror på. Det beror på hur mycket det får dig att fundera på om du gjorde rätt. Det beror på om det finns några andra omständigheter som får dig att börja fundera över livets tillfälligheter.
    Du har många faktorer som pekar på att ett barn inte passar just nu. Ni var inte beredda på det, inte planerat, och du kan förmodligen skaffa barn längre fram när det passar er bättre. Ni har redan flera barn att ta hand om och ni behöver göra det som är bra för alla.
    Sen har ni också redan pratat om barn och pratar ni lite till kring det här kanske ni hittar en lösning för att slippa göra abort och arbetar tillsammans runt omkring det. Men om du känner att du inte orkar ge allt det som det krävs för att behålla ett barn så är det ju faktiskt så att vi har en abortlag av en anledning.

Be att få prata med en kurator också. Du kan ha kontakt med kurator både före och efter en abort. Och du har rätt att ångra dig även om du beställer tid för abort.
  • Anonym (nja)

har man redan 4 barn känns ju skälet att det blir för dyrt med 5 lite underligt för att vara ärilgt, så dåligt kan ni ju inte ha det om ni båda lyckas studera med 4 barn ihop

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (nja) skrev 2017-06-22 18:47:12 följande:

har man redan 4 barn känns ju skälet att det blir för dyrt med 5 lite underligt för att vara ärilgt, så dåligt kan ni ju inte ha det om ni båda lyckas studera med 4 barn ihop

Det beror ju lite på hur man menar. Vi har absolut ekonomisk möjlighet att ge barnet kläder, mat på bordet och köpa vagn och spjälsäng o.s.v.

Vi kommer att behöva bo större ganska snart med de barn vi redan har känner jag, ett barn till kräver att vi flyttare snabbare och försämrar våra chanser att få ett lån hos banken.

Större bil...

Studierna kanske behöver skjutas upp vilket gör att det tar ännu fler år innan jag kan börja arbeta och ha en inkomst igen.

Eftersom jag studerat ett tag år har jag inte längre någon sgi och min föräldrapenning blir således bara på några ynka tusen i månaden, betydligt mindre än vad jag får i CSN. 
  • Anonym (Q)

Jag tycker det låter på dig som om du vill behålla barnet. Du listar andledningar till varför du inte ska göra det, men vad vill du själv? Handen på hjärtat nu? Kommer du kunna genomgå aborten? Hur kommer du må efteråt?

Just nu känns det som om du bara tänker rent förnuftsmässigt, och det är visserligen bra, men man kan tänka både förnuftsmässigt samtidigt som man låter den egna viljan ta plats.

• Anonym (Tess)

Om du inte vill behålla barnet ska du inte det. Risken att du råkar ut för samma sak som din vän är väldigt liten, även om jag förstår att det kanske inte hjälper så mycket.

Se till att få prata med kurator oavsett hur du gör. Och prata med din sambo, du kommer att behöva stöd i det här.

• Anonym (***))
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-22 20:24:16 följande:
    Det beror ju lite på hur man menar. Vi har absolut ekonomisk möjlighet att ge barnet kläder, mat på bordet och köpa vagn och spjälsäng o.s.v.

Vi kommer att behöva bo större ganska snart med de barn vi redan har känner jag, ett barn till kräver att vi flyttare snabbare och försämrar våra chanser att få ett lån hos banken.

Större bil...

Studierna kanske behöver skjutas upp vilket gör att det tar ännu fler år innan jag kan börja arbeta och ha en inkomst igen.

Eftersom jag studerat ett tag år har jag inte längre någon sgi och min föräldrapenning blir således bara på några ynka tusen i månaden, betydligt mindre än vad jag får i CSN. 
    Större bil? Har ni inte redan en 7-sitsig bil?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (***)) skrev 2017-06-23 13:20:31 följande:
    Större bil? Har ni inte redan en 7-sitsig bil?
    Jo, fast inte en minibuss. Vi har en combibil där man drar upp 2 extra säten i bagageutrymmet. Det går inte in en vagn där.
  • Anonym (B)
    Anonym (Q) skrev 2017-06-22 21:18:09 följande:

Jag tycker det låter på dig som om du vill behålla barnet. Du listar andledningar till varför du inte ska göra det, men vad vill du själv? Handen på hjärtat nu? Kommer du kunna genomgå aborten? Hur kommer du må efteråt?

Just nu känns det som om du bara tänker rent förnuftsmässigt, och det är visserligen bra, men man kan tänka både förnuftsmässigt samtidigt som man låter den egna viljan ta plats.

Anledningar, herregud. Inte andledningar. Hur korkad får man bli?
  • Anonym (***))
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-23 21:34:14 följande:
    Jo, fast inte en minibuss. Vi har en combibil där man drar upp 2 extra säten i bagageutrymmet. Det går inte in en vagn där.
    OK. Visste inte att det fanns sådana. Då förstår jag.
  • Anonym (Q)
    Anonym (B) skrev 2017-06-24 01:24:57 följande:

Anledningar, herregud. Inte andledningar. Hur korkad får man bli?

Tycker snarare att det är du som är korkad här. Din kommentar saknar en fungerande meningsbyggnad. Du verkar dessutom tro att man mäter IQ genom stavningskontroller, något som är otroligt korkat, eftersom det inte finns någon forskning som tyder på att människor som är bra på rättstavning skulle ha ett högre IQ. I dagens samhälle när flera människor (inkl. jag) skriver på en telefon blir det dessutom lätt stavfel.

Till TS - hur har det gått?
  • Anonym (Abort)

Jag hade gjort abort. Din vän är nog 1 av 10000000.. Om det är tidigt så gör en medicinsk abort. Om allt går bra kan ni alltid försöka bli gravida senare, 

• Anonym (Abort)

Hur gick det för dig ts?

Svar på tråden Gravid trots skydd, bonusfamilj