• Björnmamma

Min dotter vill bo mer hos mig...

Hej

Min dotter, snart 11 år, har under en längre tid uttryckt att hon vill bo mer hos mig än hos sin pappa. Hon säger att hon vill bo typ 60% hos mig o 40% hos honom, inte 50/50 som nu.

Han bor ensam i en lägenhet i ett inte alltför trevligt område...
    Jag bor i villa med trädgård, tre brorsor, två katter och närmare hennes vänner...
    Men ffa är det att hon känner ett större behov av mamma just nu. Hon närmar sig puberteten och man märker hur hormonerna svallar ibland...
    Fadern har ingen förståelse för detta. Han tycker det ska vara 50/50. Punkt.

Jag har verkligen ingen lust att dra igång nån vårdnadstvist... tycker att han bara borde lyssna till hennes önskemål. Som det är nu så blir de osams på telefon när hon vill stanna kvar o sova hos mig ibland, då får jag gå in och vara nån slags tolk dom emellan. Som jag tänker så är det bara till hans nackdel att han är så oförstående. Det blir ju bara att hon blir ledsen och arg på honom... jag tror det skulle vara bättre för deras relation om han lät henne få lite mer mammatid...

Tips någon...?

• Svar på tråden Min dotter vill bo mer hos mig...
  • glutten
    Tofflans skrev 2017-06-21 09:15:09 följande:

Vad hade du sagt om det var tvärtom?

Verkligen. Det är en jätteknepig situation TS, men LITE förståelse får du ju ha för flickans pappa...?
  • Björnmamma

Jag har varit ute för samma sak fast tvärtom när näst äldsta sonen för några år sen ville bo mer hos pappan. Då fick han det såklart. Han var nog 12 år då tror jag.
    Det var en period, men nu när han är 17 har han valt att bo mest hos mig.
    Jag tycker att man ska respektera barnets önskemål, när det pågått under en längre tid och inte bara är ett plötsligt infall. Jag tror att ett barn i perioder kan behöva den ena föräldern lite mer o att det kan variera.
    Jag anser att det är barnet som har rätt till sina föräldrar och inte tvärtom.

Hennes pappa har alltid haft bristande empati, väldigt svårt att sätta sig in i hur andra människor tänker och känner. Det var så även när jag var tillsammans med honom. Han kunde vara rentav elak mot barnen för att han ansåg att det de kände var ju inget för det tyckte inte han. Jag misstänker att det är detta dottern börjar känna av nu när hon börjar bli lite äldre och "förståndigare" och har mer vilja och vill bestämma mer själv om vad hon vill göra, t ex vilken idrott hon ska träna osv. Han har mycket bestämda åsikter om det också och hon går på "hans" träning delvis för att han går på samma. Hennes högsta önskan är att komma in på gymnastik eller dans, vilka hon tränat hemma med kompisar och blivit otroligt duktig i båda.

Svar på tråden Min dotter vill bo mer hos mig...