• Jojosjuan

Att få Hjälp- diagnos o sömn

Vi har en 5årig pojk som ända sedan han va nyfödd har behövt lite extra stöd. Började med kolik och nu är vi i väntan på att en diagnos ska ställas trots att han bara är drygt 5år. Vi har sedan snart två år sökt stöttning, då det blev outhärdliga sistuationer som hela tiden eskalerade. Han blir ofta väldigt upprörd för små saker och om vi inte kan bromsa/lösa konflikten/problemet så blir han aggressiv och slåss och sparkas. Både mot oss, pedagoger och andra barn. Vi jobbar hela tiden för att underlätta för honom och har kommit en bra bit men vardagen är ett helvete ofta. Och både jag o min man blir ofta väldigt ledsna och frustrerade. Den senaste tiden har vi haft kontakt med en barnpsykolog vis BVC. Hon har gjort en utvecklingsbedömning på honom som visar att han har vissa kriterier för adhd. Efter det har vi via henne fått remis till bup som efter vårt första besök mer eller mindre rasat samman om aldrig mer kontaktat oss då de blev långtidssjukskriva... så nu står vi återigen och får kämpa för att ta oss vidare och få HJÄLP! För det ör det vi måste få på ngt annat sätt än samtal. Ett stort problem är hans sömn, eller snarare insomningen. Han ligger och gäspar men kan inte slappna av och rör sig hela tiden. efterson bup inte är till ngn hjälp har vi fått ringa till barnmottagningen och frågat om vi kan få nån medicin för att få honom att somna. De har ännu inte ringt upp med svar om det. Är det någon är i liknande situation som ger barnet någon avslappnande/sövande medicin? Ska vi behöva kämpa så här för att få någon hjälp. Jag sitter och gråter efter eller under varje läggning då det blir olidligt. Snälla nån, råd?

Nu skulle BVC försöka dra gången med diagnos remis istället...

• Svar på tråden Att få Hjälp- diagnos o sömn
  • Kloaken

detta påminner om våran 2åring. HanDet där med sömnen, tar alltid minst 1-2h men det får vi leva med har vi känt.. hans utbrott är något vi jobbar på

Hur långtid tar det att få honom att sova?, han kanske bara är rädd för att sova och kommer kanske ur det, så små barn ska nig helst inte äta sömntabletter kan förstöra för dom resten av livet (vet jag pga en nära väns son började när han var ung, blev beroende fick massor av biverkningar och det gick inte så bra, fick bl.a. Depression m.m. . Han är 15år nu och hon säger att hon hade önskat att de inte gjort det!)

• Jojosjuan

Nej han är inte rädd för att sova så... men får lite "panik" över att han inte kan somna. Vi har kämpar med insomningen i flera år. Men nu läser jag en bok, sätter på ljudboken om kaninen som så gärna ville sova och sen ligger jag med honom tills han somnar. Han har pollenallergi och när vi behöver ge honom clarityn mot det som är tröttande så somnar han ibland på 45 min eller kortare. Men nu när vi slutat för att han inte behöver så blir det så tydligt att han inte kan slappna av. Och det är bara jag som får lägga honom. Lägger pappa honom när jag är hemma så gör han allt för att jag ska ta över.

Låter ju verkligen inte bra med biverkningarna. Vet at de är väldigt restriktiva med att skriva ut sånt. Men vet samtidigt att nu när vi snart ska ha semester och vecko rutinerna ändras (även om vi försöker hålla de som går) så kommer det bli ännu svårare att lägga honom. Och förra sommaren slutade många läggningar i utbrott där han slog på mig och skrattade och skrek om vart annat.

Nån som testat bolltäcke/kedjetäcke? Ska ringa arbetsterapin om det tyckte BVC.

• Meriall

Testa kedjetäcke/bolltäcke först. Man brukar få låna ett och se om det funkar. Brukar vara bra till de med adhd. Somnar han lättare om någon ligger bredvid och håller lätt om armar och ben (tex lägger ett ben över hans ben)?

Sömnmediciner man kan få är rätt starka så då är det nästan bättre att ni ger clarityn istället om det funkar. Det är ju mycket mindre starkt.

Det kan också vara att han har mindre melatonin än andra. Barn med diagnos kan ha det. Barn har dessutom mindre än vuxna. Det behövs för att somna och sova bra. Tröst kanske att det ökar med åldern. Jag har ett barn med diagnos som sov uselt i 5årsåldern och aldrig somnade innan 2 på natten i princip men det blev bättre. När han var ca 8 började det bli mycket lättare. Långt kvar dit men då vet ni iaf att det kan bli bättre av sig självt. Kan ju gå fortare för ert barn också.

• Kira2

Be att få Melatonin utskrivet! Det är ett hormon som kroppen själv producerar när man ska sova. Det fick min som utskrivet när han var drygt 2,5 år men vi behövde aldrig använda det för sömnen började fungera av sig självt. Innan det hade han extremt svårt att komma till ro på kvällarna, han var jättetrött men somnade inte ändå, tog flera timmar innan han tillslut somnade. Läs på lite om det så du har lite att gå efter när du ringer barnmottagningen. Ring igen om dom inte ringt upp idag!

• Jojosjuan

är så trött på att ringa och jaga alla dessa vårdenheter... men nu ringde jag arbetsterapin och de sa direkt att han får inget sånt täcke om han inte har diagnos. När jag sa att vi väntar på en utredningen men att det är ett års väntetid nu och vi behöver hjälp nu så fick Viborg en tid att träffa dem. Men hon trodde inte att ansökan skulle gå igenom. Känns så hopplöst att försöka få hjälp när alla bara hänvisar till andra eller inte vill ta ansvaret. Vem fan ska stå där när vi faller isär då!!! Har tappat all tro på svenska sjukvården efter detta!

• Jojosjuan

Det med melotanin har jag inte hört förut. Han sover ju när han väl somnat, men man kanske kan ha brist ändå..? Han är ju trött. I själva verket är han nog mkt tröttare än andra barn för att dagarna tar så mkt på hans krafter pga hans svårigheter.

• Kira2
    Jojosjuan skrev 2017-06-21 20:57:38 följande:

Det med melotanin har jag inte hört förut. Han sover ju när han väl somnat, men man kanske kan ha brist ändå..? Han är ju trött. I själva verket är han nog mkt tröttare än andra barn för att dagarna tar så mkt på hans krafter pga hans svårigheter.

Ja kroppen utsöndrar det för att man ska somna, så det hjälper honom somna. Ja det är helt makalöst vad man får stå på sig för att få rätt hjälp idag! Men det är värt det, men tar så mycket på krafterna!
Svar på tråden Att få Hjälp- diagnos o sömn