• ostpaj

Hur mycket kostar det att bo i hus?

God morgon!

Jag och en vän har spekulerat lite löst i att eventuellt hyra ett hus av en släkting till den här vännen och så satt vi häromdagen och försökte räkna på kostnader osv.

Släktingen säger att de betalar 15.000;- i fasta avgifter varje månad och det är vad jag och min vän då skulle få dela på.

Jag trodde att det var billigare att bo i hus för att man inte har avgifter osv. men verkar som att jag har helt fel!

Jag vet inte exakt hur stort huset är, på övervåningen finns 4 sovrum och nedtill antar jag kök och vardagsrum. Vi säger 150-200kvm.

Ute finns en pool, som kanske kostar något i drift.

Är 15.000 en rimlig summa? Det ska alltså vara endast fasta kostnader och ingenting i hyra.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att bo i hus?
  • celluliten

Vårt hus är inte så stort som det där huset men vi betalar ca 10-11000 i månaden (med ränta och amortering inräknat) och då är all driftskostnad inräknad.

• ostpaj
    celluliten skrev 2017-06-20 08:06:04 följande:

Vårt hus är inte så stort som det där huset men vi betalar ca 10-11000 i månaden (med ränta och amortering inräknat) och då är all driftskostnad inräknad.

Jahaaaa, ojdå! Då är det alltså inte omöjligt! Tyckte det lät så mycket. Du ser, man har noll koll när man själv bor i en sunkig hyresrätt :)

Tack för ditt svar!
  • Femhenist

Mina föräldrar (40-talister) bor i en liten ful underhållsfri villa med bergvärmepump och 500 kkr i lån. Med allt inräknat (sophämtning, fastighetsskatt, lån, försäkring, TV-licens, internet, telefon el och vatten) så betalar de knappt 5000 kr/mån, och då amorterar de ändå lite mer än de behöver. Deras samlade kostnader för underhåll av trädgården ligger på omkring 1000/mån, men det handlar ju till viss del om vad man intresserar sig för. Något mer betalar de för hunden. Försäkring, klippning, mat och pensionat hamnar på omkring 20 kkr årligen.

• Carambolan

Beror ju lite på husets ålder också. Det är absolut inte orimligt att se det som en "fast kostnad" att sätta av 5000 kr i en renoveringsfond för planerat underhåll. Takbyte, dränering, spola stammar, byta vitvaror etc. är ju saker som oundvikligen kommer behövas så småningom.

• ostpaj
    Femhenist skrev 2017-06-20 08:42:45 följande:

Mina föräldrar (40-talister) bor i en liten ful underhållsfri villa med bergvärmepump och 500 kkr i lån. Med allt inräknat (sophämtning, fastighetsskatt, lån, försäkring, TV-licens, internet, telefon el och vatten) så betalar de knappt 5000 kr/mån, och då amorterar de ändå lite mer än de behöver. Deras samlade kostnader för underhåll av trädgården ligger på omkring 1000/mån, men det handlar ju till viss del om vad man intresserar sig för. Något mer betalar de för hunden. Försäkring, klippning, mat och pensionat hamnar på omkring 20 kkr årligen.

Det där låter som de huskostnader jag hört talas om! Vet en som sa sig betala drygt 2000kr i månaden. Men han har inga lån alls. Betalar endast el, väg, sop, bredband och sådanna småsaker.
  • ostpaj
    Carambolan skrev 2017-06-20 09:37:08 följande:

Beror ju lite på husets ålder också. Det är absolut inte orimligt att se det som en "fast kostnad" att sätta av 5000 kr i en renoveringsfond för planerat underhåll. Takbyte, dränering, spola stammar, byta vitvaror etc. är ju saker som oundvikligen kommer behövas så småningom.

Jaa... Det är ju sant! Frågan är om man ska be hyresgästerna om dem pengarna. "Hyran" ska väl täcka sånt. Fast då tillkommer det ju, såklart. Verkar svårt allt det här tycker jag! :)

Hyr vi huset som stått i hundra år och så går taket sönder en månad efter att vi flyttat in ska vi betala x antal hundratusen. Verkar mindre lockande....
  • Anonym (stämmer säkert med 15)

Vi har radhus 120 kvadrat

4500 per månad i amortering
    4500 per månad i ränta
    3000 per månad på el, vatten och värme
    800 per månad i försäkring
    250 kr per månad i sophämtning
    300 kr pe rmånad i vägföreningsavgift (snöröjning och sånt)
    250 per månad i samfällighetsavgift.

så 13600

sen tillkommer ju internet, tv och andra frivilliga kostnader.

Så 15 tusen i månaden för ett hus när nog rimligt. Det lät som ett rätt stort hus också.

• modsey

Beror ju på lån och standard på huset etc.

Vårt hus på 200 kvm ligger nog på med amorteringar ränta på ca 10 000 kr i månaden. Vi har för tillfället låga räntror och amorterar hyfsat mycket just nu.( amorteringar ligger på ca 3000 i månaden)

• Anonym (12345)
    Anonym (stämmer säkert med 15) skrev 2017-06-20 13:21:55 följande:

Vi har radhus 120 kvadrat

4500 per månad i amortering

4500 per månad i ränta

3000 per månad på el, vatten och värme

800 per månad i försäkring

250 kr per månad i sophämtning

300 kr pe rmånad i vägföreningsavgift (snöröjning och sånt)

250 per månad i samfällighetsavgift.

så 13600

sen tillkommer ju internet, tv och andra frivilliga kostnader.

Så 15 tusen i månaden för ett hus när nog rimligt. Det lät som ett rätt stort hus också.

Oj vad hög driftkostnad. Vi har ca 3.000 /mån. Hus 160 kvm 10 år gammalt.
  • HammerTank

Ränta på bolån, amortering, el, vatten, sophämtning, Internet, TV, försäkringar, reparationer och underhåll. 15 000 är fullt rimligt.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att bo i hus?