• Anonym (sandra)

Hans sambo orkar inte med barnen och åker iväg när dom kommer

Hej!

Jag är mamma till två barn 8 och 10 år gamla.
    Barnen bor hos mig och sin pappa varannan vecka.
    Jag har förstått att det varit en del problem hemma hos deras pappa på sistonde. Pappans nya sambo, och deras gemensamma 2 åriga son åker iväg hela veckan och bor hos hennes mamma i grannstaden när barnen kommer till sin pappa.

Barnen berättar att dom vuxna grälar och hans sambo har svårt att komma överens med min dotter som är 10år.

Barnen har berättat för mig att deras pappa och hans sambo, säger till dom att dom inte är bra för deras son blir trött när barnen busar och bråkar så mycket med varandra, och det är inte bra för honom när bonusmamman tjafsar med min dotter,
    det är inte bra för honom att se det är bråk hemma, och bonusmamman orkar inte med det.

Så sambon och deras lille 2åring åker iväg, när barnen kommer till honom, och dom säger till barnen att det beror på att dom bråkar.
    Dom kommer att åka iväg en lång tid framöver har dom sagt till barnen,
    barnen är jätte ledsna för dom saknar sin lillebror och dom får nån slags skuldbeläggning för att dom åker iväg.

Jag kan inte göra så mycket, det är ju upp till dom hur dom löser sin familjesituation, men jag har talat om för pappan att det kanske är bättre om dom försöker jobba på problemen och få familjelivet att funka tillsammans med alla barnen.
    Och att de inte ska skuldbelägga barnen för att hon åker iväg med deras lillebror, det mår dom inte bra av.

Barnen är två fina lugna barn, som inte är svårare än andra barn, visst småbråkar dom ibland, men vilka syskon gör inte det?

Undrar om det finns någon som varit med om liknande? Löste det sig för er?
    Jag vet inte riktigt hur jag ska stötta barnen i det här, har någon ett tips hur jag ska förhålla mig så mottages det gärna?
  • Svar på tråden Hans sambo orkar inte med barnen och åker iväg när dom kommer
  • Lena

Det är ju inte okej alls att bete sig så mot barnen. Jag hade bett om ett möte med familjerådgivning med alla vuxna.

• såkalladbonusmamma
    Anonym (sandra) skrev 2017-06-19 15:24:32 följande:
    Jag kan inte göra så mycket, det är ju upp till dom hur dom löser sin familjesituation, men jag har talat om för pappan att det kanske är bättre om dom försöker jobba på problemen och få familjelivet att funka tillsammans med alla barnen.
    Och att de inte ska skuldbelägga barnen för att hon åker iväg med deras lillebror, det mår dom inte bra av.
    Du säger att det är upp till dem men ändå lägger du dig i, och inte nog med det: du har "talat om för pappan att det kanske är bättre om de..".Du kan inte påverka detta och bara för att du inte tycker att dina barn är några som helst problem, så betyder det inte att de inte är det för andra som inte är deras föräldrar.

Låter för övrigt som att 2åringens mamma, och delvis även pappan (i och med att han går med på detta), drömmer om att ha sin kärnfamilj ifred. Kanske dags att se över uppdelningen och låta dem vara mest hos dig, och besöka sin far och halvbror ibland, typ varannan helg? Kanske skulle det bli trevligare för alla parter? Låter onekligen som extremt skevt, men kanske "orkar" bonusmorsan med dem om hon vet att de bara är där några dagar per månad. 

Tycker synd om dina barn, det kan inte vara en rolig sits. Men tyvärr kan du inte göra mycket mer än att vara där för dina barn, och kanske som sagt, ha dem typ heltid eller nästintill?
  • Anonym (Inte ok)

Fy fan vilken omogen jävla hagga. Det är fan inte okej och jag hade blivit TOKIG om jag var du ts.

• John22
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-19 15:40:50 följande:
    Du säger att det är upp till dem men ändå lägger du dig i, och inte nog med det: du har "talat om för pappan att det kanske är bättre om de..".Du kan inte påverka detta och bara för att du inte tycker att dina barn är några som helst problem, så betyder det inte att de inte är det för andra som inte är deras föräldrar.

Låter för övrigt som att 2åringens mamma, och delvis även pappan (i och med att han går med på detta), drömmer om att ha sin kärnfamilj ifred. Kanske dags att se över uppdelningen och låta dem vara mest hos dig, och besöka sin far och halvbror ibland, typ varannan helg? Kanske skulle det bli trevligare för alla parter? Låter onekligen som extremt skevt, men kanske "orkar" bonusmorsan med dem om hon vet att de bara är där några dagar per månad. 

Tycker synd om dina barn, det kan inte vara en rolig sits. Men tyvärr kan du inte göra mycket mer än att vara där för dina barn, och kanske som sagt, ha dem typ heltid eller nästintill?
    Att något är "upp till någon annan" betyder inte att man inte får komma råd och förslag. Det är pappans och sambons slutgiltiga beslut, men det är givetvis fritt fram för TS att komma med både förslag och önskemål.
  • såkalladbonusmamma
    John22 skrev 2017-06-19 16:01:44 följande:
    Att något är "upp till någon annan" betyder inte att man inte får komma råd och förslag. Det är pappans och sambons slutgiltiga beslut, men det är givetvis fritt fram för TS att komma med både förslag och önskemål.
    Det tycker jag inte! Hon ska sköta sitt med sina barn hemma hos henne och pappan sköter sitt hemma hos honom.

Det är till exempel inte upp till min sambos ex att komma med förslag på när HON tycker att vi ska äta, lägga barnet, vad vi ska göra på fritiden, på semestern osv. Det bestämmer vi och ingen annan! Hur kan du säga något annat?
  • Tow2Mater
    Anonym (Inte ok) skrev 2017-06-19 15:47:53 följande:

Fy fan vilken omogen jävla hagga. Det är fan inte okej och jag hade blivit TOKIG om jag var du ts.

Hur menar du det skulle hjälpa?
  • såkalladbonusmamma
    Påven Johanna II skrev 2017-06-19 16:24:38 följande:
    Eller om de helt enkelt avlivar dem, så att de är ur vägen en gång för alla.
    Jag sa inte att det var bra eller så, jag sa bara att det låter extremt mycket som att de vill ha sin "nya" familj ifred. Särskilt bonusmorsan antagligen, och mannen hänger på. 
  • Lena

Eftersom det gör barnen illa eftersom de säger åt barnen det är deras fel är det mammans skyldighet att agera. Hade det skadat barnen skulle mamman inte ha rätt att lägga sig i.

• såkalladbonusmamma
    Lena skrev 2017-06-19 16:49:17 följande:

Eftersom det gör barnen illa eftersom de säger åt barnen det är deras fel är det mammans skyldighet att agera. Hade det skadat barnen skulle mamman inte ha rätt att lägga sig i.

Bonusmamman i sammanhanget får åka iväg bäst hon vill. Vill ts göra något aktivt kan hon ju föreslå att barnen bor mer hos henne. Att lägga sig i hur de har lagt upp sitt liv lär inte leda till något gott alls.
  • Lena

Ja bonusmamma kan åka hur hon vill men de ska inte säga till barnen att det är deras fel! Det är det som gör illa barnen mest!

Svar på tråden Hans sambo orkar inte med barnen och åker iväg när dom kommer