• seriösmamma20

Ert barn och läxor

Jag fattar inte er som hjälper ert barn med läxorna. 
    När ett barn får en läxa ska dom göra det helt själv, utan någon hjälp överhuvudtaget. 
    Ni som hjälper ert barn att förstå bättre är FAN dumma i huvudet. 

Det hjälper inte er dotter/son i skolan alls. Den enda uppgift jag har med min dotters läxläsande det är att se till att hon gör den, inte fan hjälpa henne men någon enda jävla fråga.Det får hon klura ut själv, hur svårt det än är. 
    Jag har hört att det flesta hälper sitt barn. Ni som gör det, Hur fan tänker ni? Ni borde tänka om.

• Svar på tråden Ert barn och läxor
  • Annelie 76

Hjälpa med läxor och göra dem åt barnet är inte samma sak. Du kanske skulle lära dig det.

• Sarita

Varför är du så aggressiv?

Det är nog snarare du som inte är så insatt i hur lärande går till. De flesta människor lär sig bättre med rätt stöd. Om man lärde sig bäst helt utlämnad till sig själv hade skolan också varit uppbyggd så och det hade inte funnits något läraryrke.

Sen att man kan stjälpa genom att hjälpa på fel sätt, och att de bästa läxorna av likvärdighetsskäl är de som eleven klarar själv, det är en helt annan fråga.

• Lena

Vi hjälper men främst genom att rätta läxan och lyssna vid högläsning.

• Bibbidi

Oj vad konstigt att en helt nyregistrerad användare skapar en sådan här tråd

• John22

Stackare, där gick det lite snett i tänkandet.

Att hjälpa ett barn med läxan är som sagt inte att göra läxan åt det eller att bara säga vad svaret är.

Att hjälpa ett barn med läxan innebär att lära det hur man kommer fram till svaret; det kan ha varit så att barnet inte förstod i skolan eller att läraren helt enkelt använde en teknik som var sämre än en som du känner till.

Om barnet ska skriva en berättelse så lär man det att först komma på hur början, mitten och slutet ska se ut, varpå man fyller i detaljerna däremellan. Vid matteläxa kan man lära ut bra tekniker och knep som man själv hade stor hjälp av i den åldern - man tillhandahåller med andra ord verktygen så att barnet kan komma fram till svaren själv.

Du är helt ute och cyklar, vet inte vad du pratar om och är inte någon bra mamma när det kommer till din galna syn på läxhjälp. Tänk om, tänk rätt.

• MorTillTheo

Jag skulle vilja veta hur du gjorde med din läxor i skolan och hur det kommer det sig att du är så aggressiv över nått som egentligen inte skadar dig eller sina barn.

med den inställningen du har så kan du inte komma långt varken i arbetsliv eller det sociala livet.

Tycker synd om de barn som aldrig får känna att dess förälder aldrig är där för dem.

Menar du verkligen att du inte vägleder ditt barn hur man ställer upp ett tal om han/hon inte kan det?

• MorTillTheo
    MorTillTheo skrev 2017-06-17 14:21:34 följande:

Tycker synd om de barn som aldrig får känna att dess förälder är där för dem

• Celestrya

Säg att du trollar!

Givetvis går skolarbetet bättre om barnet får den hjälp som behövs. Barnen behöver lära sig studieteknik, få hjälp att förstå sånt de inte uppfattat under lektionen och att bli förhörd är ju jättebra, då märker dels barnet att det lärt sig dels har föräldern koll på utvecklingen i barnets lärande.

• sextiotalist

I den bästa av världar så är det så. Men jag har fått sitta timmar med sonen för att kompensera det skolan inte lärt ut. Hade jag inte gjort det så hade han inte fått den grunden som gjort att han klarade naturvetenskaplig linje (och då på egen hand) med bra betyg.

Svar på tråden Ert barn och läxor